Saturday, June 5, 2010

Ziarah Sahabat

Kesihatan Lutfi Semakin Pulih

SETELAH beberapa kali tertangguh, lewat petang tadi saya bersama isteri dan dua anak ke rumah Ahmad Lutfi Othman di rumahnya di Bukit Ampang, Selangor. Lutfi sudah lima minggu selamat menjalani pembedahan pintasan jantung. Alhamdulilah walaupun keadaa kesihatannya belum pulih sepenuhnya, namun beliau sudah dapat berjalan, bertatih menggunakan tongkat.

Menurutnya beliau masih menerima rawatan dan luka pembedahan jantung sudah hampir sembuh cuma luka di bahagian kaki masih belum baik sepenuhnya. Kesan kencing manis menyebabkan tahap kesembuhan agak lambat.

Lutfi kelihatan cerita dan kesempatan itu masih bercakap soal dunia penulisan serta dunia persurat khabaran. Lutfi masa ini adalah Ketua Pengarang akhbar Harakah. Beliau juga merupakan orang bertanggungjawab memulakan penerbitan Siasah bersama saya.

Bagaimana pun disebabkan Harakah lebih memerlukan tenaganya menyebabkan Lutfi terpaksa meninggalkan Siasah setelah menerbitnya sehingga keluaran 14 dan berhijrah ke Harakah. Harakah mempunyai sentimen value cukup tinggi kepada Lutfi.

Justeru memandang pembedahan pintasan jantung memerlukan kos yang tinggi elok kalau Harakah tanggungjawab untuk menanggung sepenuhnya perbelajaan berkenaan. Rasanya budi dan pergorbanan Lutfi untuk Harakah tidak akan terbayar walaupun seberapa banyak bantuan dihulurkan buatnya.

Bercakap mengenai kos perbelanjaan rawatan yang tinggi, Lutfi menyatakan terima kasih kepada rakan-rakan dan pihak membantunya. Beliau juga bernasih baik kerana mendapat perhatian dari dua Exco Kelantan, Husam Musa dan Takiyuddin Hassan yang menghulurkan bantuan. Beliau juga menyebut hampir semua pemimpin Pas menziarahinya antara Abdul Hadi Awang, Dr Hassan Ali dan lain-lain.

Kemurahan hati Husam membantunya, kata Lutfi telah merintis jalan kepada sahabat-sahabat lain turut memberi sumbangan mengiku kadar masing-masing. Dan semasa saya di rumah Lutfi tadi, wartawan Harakah Saidah Hairan bersama seorang rakan turut menziarahi bosnya itu. Didoakan semoga Lutfi cepat sembuh dan kembali ke gelanggang untuk 'menyantun' Harakah seperti biasa. Harakah tanpa Lutfi kurang bersemangat dan kurang menyengat! [wm.kl. 9:00 pm 05/06/10]

1 comment:

Unknown said...

semoga beliau segera sembuh..