Thursday, July 22, 2010

Krisis Umno

Penggantungan Umno Rantau Panjang
Serlah Kelemahan Mustapa Mohamed


MAJLIS Tertinggi (MT) Umno akhirnya mengambil tindakan menggantung Umno Bahagian Rantau Panjang ekoran pergeserannya yang tidak ada kesudahan. Kemuncak kepada perbalahan itu apabila dua mesyuarat bahagian diadakan oleh kedua pihak yang berbalah dua minggu lepas. Dengan penggantungan itu Umno bahagian Rantau Panjang kini tidak berfungsi. Ketuanya, sama ada yang sah atau tidak sah tidak dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab parti.

Bekas ketua, Mohd Zain Ismail bersama ketua Puteri, Norhayati Mamat dan bekas Bendahari Ghazali Ismail akan dihadapkan ke Lembaga Disiplin parti. Sebelum ini Mohd Zain dan Ghazali telah digantung keahliannya atas tuduhan menaja calon bebas dalam pilihan raya umum lalu.

Ada sedikit kepelikan mengenai keputusan MT itu. Apakah ahli yang digantung boleh dirujuk (ditambah hukuman) dengan dihadap ke lembaga disiplin?

Pergeseran Umno Rantau Panjang melibatkan perbalahan dua puak. Satu puak diketuai Mohd Zain dan satu lagi diketuai Abdullah Mat Yassin. Mohd Zain adalah bekas ketua manakala Abdullah pula ketua yang diangkat oleh Badan Perhubungan Umno apabila Mohd Zain ternafi untuk mengekalkan kedudukannya bila digantung saat persidangan bahagian.

Jika ingin berlaku adil sepatutnya Abdullah juga dirujuk kepada lembaga disiplin parti bukan hanya Mohd Zain, Ghazali dan Norhayati saja kerana Abdullah dikatakan turut menyumbang kepada pergeseran menjadi lebih panas lagi.

Dalam pada itu penggantungan Umno Rantau Panjang itu memberi implikasi langsung kepada Pengerusi Umno Kelantan, Mustapa Mohamed. Penggantungan itu mneunjukkan kelemahan Mustapa sebagai ketua. Beliau gagal mencari formula untuk menyelesaikan pergeseran Umno bahagian itu yang didakwanya berlaku sejak 20 tahun lalu. Ini bermakna beliau tidak dihormati oleh Umno bahagian Rantau Panjang.

Dari awal lagi menjelaskan sikap 'klu klik' Mustapa Mohamed dalam menghadapi pergeseran Umno bahagian itu. Beliau begitu pengecut untuk mengunakan kuasanya sebagai ketua sebaliknya lebih bersikap menimbang dan mengambil hati semua pihak. Sikap itulah menyebabkan pergeseran itu tidak berkesudahan. Dalam masa lain juga Mustapa cuba mengelak dari terperangkap di antara dua kumpulan demi kepentingan politiknya.

Walhasilnya gara-gara tindakan 'pondon' itu akhirnya Umno bahagian itu terheret ke tali gantung.

Bagaimana pun, dalam masa lain Mustapa nampak berat sebelah dalam bertindak untuk menyelesaikan masalah Umno Rantau Panjang. Mustapa lebih cenderong mirip kepada Abdullah Yassin berbanding dengan Mohd Zain dan kumpulannya. Ini mungkin disebabkan Abdullah dilihat selalu berlegar-legar di Putrajaya bersama Setiausaha Politik Perdana Menteri, Fatmi Che Salleh.

Katanya sebanyak enam kali ahli jawatan kuasa bahagian Umno Rantau Panjang telah berjumpa dengan Mustapa untuk memberi cadangan agar pergeseran diselesaikan. Namun perjumpaan itu gagal membawa sebarang hasil dan Mustapa tidak pun menunjukkan respon membanggakan ahli jawatan kuasa bahagian yang menemuinya. Di sinilah menyerlahkan kebebalan Mustapa sebagai ketua. Kalau dia memahami politik beliau harus bersetuju dan melayani permintaan ahli jawatan kuasa bahagian berkenaan atau pun mengemukakan apa-apa plan damai.

Apa lagi yang menimbulkan kemarahan ahli jawatan kuasa bahagian itu, bila Mustapa mengatakan isu Umno Rantau Panjang sudah selesai apabila Pegawai Penyelia Mukim (PPM) sudah boleh dilantik. Mustapa tidak sedar bahawa perlantikan itu menyenangkan satu pihak saja dan menyebabkan satu pihak lagi sakit hati. Keadaan inilah menampakkan Mustapa tidak adil dan berat sebelah dan menyebabkan ahli jawatankuasa bahagian merasa mereka dicabar lalau mengadakan mesyuarat bahagian serentak dengan mesyuarat satu pihak lagi.

Penggantung Umno bahagian Rantau Panjang dan juga tindakan menghadapkan Mohd Zain, Ghazali dan Norhayati, katanya menggembirakan puak Mohd Zain. Tindakan itu sangat dialu-alukan. Walaupun mereka dikenakan tindakan mereka gembria kerana ia akan membolehkan mereka mendedahkan apa yang berlaku sebenarnya.

Sudah tentu selepas ini mereka akan dipanggil oleh lembaga disiplin untuk mengetahui apa menyebabkan pergeserean berkenaan. Di situlah nanti mereka akan menceritakan dari A sampai Z apa yang berlaku. Pendedahan itu nanti sedikit sebanyak akan tempias kepada Mustapa Mohamed. Mereka tidak akan cuba menyembunyikan fakta yang berlaku kerana usaha secara anak beranak selama ini menemui kegagalan. Kelemahan Mustapa sebagai ketua akan didedah habis-habisan.

Ada kemungkinan ekoran pendedahan itu nanti menyebabkan kedudukan Mustapa sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan akan dinilai semula. Kalau ini berlaku ia dikira molek juga kerana selamanya Mustapa tidak layak untuk menjabat jawatan itu. Seperti mana saya katakan sebelum ini Mustapa hanya layak jadi Tok Empat Umno Bahagian Jeli sahaja bukannya memimpin Umno negeri. [wm.kl.4:00 pm 21/07/10]

1 comment:

ahmadnafiah said...

Assalamualaikum MSO
Cerita UMNO Bahagian Rantau panjang ni bukan sekarang ianya berlaku sejak TS Hussin lagi zaman 80 lagi bertembak-tembak yooooo maseh segar didalam ingatan . penyakit ni sekarang dah merebak ke Sungai Petani pula,dulu-dulu orang umno tempat say ketawa MIC bermesyuarat baling kerusi meja, sekarang apa dah jadi umno,umno,