Monday, July 12, 2010

Susupan Petang

Maklumat Yang Boleh Memakan Diri Sendiri

ORANG Pas yang tidak suka parti mereka dikritik (walaupun untuk kebaikan) mungkin suka dan bahagia dengan apa yang dijelaskan oleh salah seorang Naib Presidenya yang mengatakan undi teras Melayu kepada Pas tidak berubah bahkan meningkat sedikit.

Tentulah pernyataan itu akan menafikan dakwaan ataupun kebimbangan sesetengah pemerhati yang menduga undi Melayu kepada Pas akan merosot ekoran pendekatan baru Pas muasir ini yang dilihat liberal dan tidak berpegang kepada prinsip atau pendekatan asal. Ini termasuklah memberi tumpuan kepada bukan Melayu dengan mewujudkan Dewan Himpunan Penyokong Pas. Kontrasnya usaha ini tidak ada perancangan atau agenda khusus untuk memacing undi Melayu.

Sesetengah pemerhati merasakan tindakan agresif Pas itu seolah mengalpakan pengundi Melayu dan merupakan satu gerakan mempengaruhi pengundi yang tidak seimbang. Pas mengadakan perancangan khas untuk menambah undi bukan Melayu menerusi Dewan Himpunan Penyokongnya dimana dewan itu telah diikhtrafkan oleh Pas, tetapi belum ada program menjerat pengundi Melayu.

Tetapi di sini saya ingin memperbetulkan tanggapan atau analisa selamba Naib Presiden Pas berkenaan yang didakwa merupakan satu rumusan dalam retreat Pas selama tiga hari lalu di Port Dickcson.

Saya tidak bersetuju dan merasakan penegasan mengenai hal itu tidak tepat dan boleh memakan diri sendiri. Menurut Naib Presiden Pas itu, pada tahun 1995 peratus undi Melayu kepada Pas ialah 38% hingga 40%. Peratus pada tahun 1999 bertambah hingga 55%. Pertambahan ini menggunakan alasan kerana berlaku pemecatan Anwar Ibrahim dari Umno. Penambahan itu pun berlaku bukan kerana ada pembaharuan dan tarikan dari Pas melainkan kerana isu Anwar.

Dalam tahun 2008 katanya sokongan Melayu kepada Pas antara 42% hingga 46%. Berdasarkan fakta itu menurut Naib Presiden bermisai dan berjanggut putih itu, undi teras Melayu tidak berubah.

Saya tidak tahu apakah pandangan Naib Presiden itu bahawa peratus undi teras Melayu yang dikatakan itu statitik, maksudnya ia satu angka yang tidak akan berubah menjelang pilihan raya ke 13 nanti atau bagaimana? Bahkan ada kemungkinan makin melonjak? Begitukah yang beliau fikirkan ataupun penjelasan itu sekadar untuk menafikan tanggapan negatif terhadap Pas yang kurang disenanginya? Kalau beliau berfikiran begitu alangkan dangkalnya.

Pada saya, pencapaian-pencapaian itu, tahun 1995, 1999 dan 2008 tidak boleh dipakai lagi kerana kedudukan dan senarionya berubah. Pas tidak boleh asyik dengan perangkaan untuk menyedapkan hati itu. Pencapaian itu tidak boleh dijangka sekiranya ia tidak mengambil kira perubahan semasa dan isu semasa yang berlaku waktu ini di mana sesetengahnya memberi kesan negatif kepada Pas dalam konteks orang Melayu.

Misalnya tahun 1995 membawa ke tahun 1999 Umno di dalam keadaan bergolak. Masa itu berlaku pertukaran kepimpinan dari Dr Mahathir Mohamad kepada Abdullah Ahmad Badawi. Selepas pertukaran itu Umno menghadapi masa yang amat kritikal ekoran kepimpinan Abdullah.

Sesetengah orang Melayu Umno sendiri yang terpengaruh dengan hasutan dan dengki Mahathir menyerang Abdullah, menerima pandangan Dr Mahathir. Orang Melayu Umno ikut protes Umno dan undi Melayu dari Umno (pengundi) inilah yang lari kepada Pas.

Begitu juga Naib Presiden berkenaan mengatakan peningkatan undi Melayu kepada Pas tahun 1999 ekoran pemecatan Anwar dari Umno. Perlu diambil kira hari ini Anwar bukan lagi dipecat, dan Umno bukan lagi di bawah kepimpinan yang diserang siang dan malam, tetapi sudah bertukar tangan kepada Najib. Dan kes liwat yang dihadapkan kepada Anwar hari ini bukan yang pertama tetapi yang kedua, di mana persepsinya berhubung kes ini mungkin berbeza.

Kini suasana itu sudah tidak ada lagi. Malahan peralihan dari Abdullah kepada Najib menyerlahkan kesungguhan dan kerajinan Najib memperbetulkan kesilapan lampau mereka.

Demikian juga kata Naib Presiden itu, undi untuk Pas pada pilihan raya kecil kecil Bukit Gantang, Perak meningkat hingga 45% juga tidak boleh dipakai. Waktu itu Perak dalam keadaan kabur dan belum ada pemulihan dari Umno. Hari ini selepas Umno menguasai Perak setahun 'kepala' Melayu Perak sudah dingin sedikit. Apapun nak dikatakan dan nak dilebelkan mengenai pengambilan alih kerajaan Perak ia memberi untung kepada Umno berbanding Pas. Lainlah tentang pengundi Cina.

Begitu juga sebelum ini tidak ada gerakan untuk menyedarkan (menubakan) orang Melayu agar tidak meninggalkan Umno. Hari ini sudah ada berbagai pertubuhan bukan kerajaan yang siap untuk menjadi perkas kepada Umno. Sedikit sebanyak kemunculan NGO-NGO ini boleh memberi input dan kejutan baru kepada orang Melayu agar kembali semua kepada parti asal mereka. Sebaliknya tidak ada NGO yang vokal untuk membela Pas kecuali NGO menuntut royalti minyak di Kelantan.

Makanya pandangan atau kenyataan Naib Presiden berkenaan tidak boleh diterima sebagai satu lesimpulan konkrit apa lagi untuk diguna pakai sebagai indaktor bagi pilihan raya yang akan datang. Saya cukup bimbang kalau tidak ada program dan agenda khusus untuk memberi keyakinan dan semangat kepada orang Melayu - termasuk generasi muda, bahawa Pas parti yang mempunyai komitmen untuk membela nasib mereka peratus undi yang dibanggakan itu akan menurun. Seharus disamping menerima Islam sebagai ideologi Pas juga harus menerima Melayu sebagai asas perjuangan.

Dalam hal ini pada saya lebih baik Pas berusaha secara senyap untuk menarik undi Melayu daripada bercakap tentang kejayaan masa lepas yang layak untuk dikenangkan saja. Kejayaan yang lepas masih belum tentu apakah ia berulang dan berpihak kepada kita atau sebaliknya. Sesuatu figure yang belum tentu memberi keuntungan sepatutnya tidak didedah sehingga menampakkan kedangkan kita dalam mengatur strategi. [wm.kl. 7:00 pm 12/07/10]

2 comments:

Nor Azman bin Sukerman said...

assalamu alaikum tuan. Rasanya maklumat seperti ini kalau boleh jangan didedahkan kepada umum. Ia amat merbahaya dalam konteks strategi dan perancangan parti.

1. Secara dalaman, maklumat seperti ini boleh menimbulkan rasa selesa di kalangan ahli dan pastinya kesungguhan itu akan berkurangan. Bila ini berlaku maka kesannya amat mengerikan kepada ahli dan penyokong PAS. Harus diingat dan amat perlu diingat bahawa UMNO adalah harimau tua yang sedang luka parah dan belum sembuh-sembuh. Kealpaan Ahli PAS akan memudahkan UMNO meratah PAS dalam pilihanraya akan datang. Tidak semua khabar gembira harus dikhabarkan dalam media masa. Bukankah PAS ada kaedah lain yang lebih tertutup seperti usrah dan tamrin? Kenapa Naib Presiden PAS itu tidak sabar untuk menggunakan kaedah-kaedah ini untuk memaklumkan hasil pemukiman di Port Dickson itu? Bukankah kalau dibincangkan dalam usrah dan tamrin atau aktiviti lain yang lebih bersifat tertutup ia boleh dibincangkan dan damatangkan lagi faktanya serta tindakan yagn lebih fokas boleh diambil?Adakah ini hasil dari arahan oleh mereka yang hadir dalam pemukiman itu? Sebenarnya saya amat kecewa dengan pendedahan itu di dalam harakahdaily hari ini.

2. Dipihak UMNO pula, mereka harus menganggap perkara ini benar kerana kalau mereka menganggap perkara berkenaan hanya sekadar mainan maka mereka akan terus menjadi harimau tua yang bukan luka parah tapi harimau tua yang nazak. UMNO pastinya tidak berani dan mahu untuk jadi harimau nazak kerana lepas nazak biasanya "MATI". Kematian adalah sesuatu yang amat ditakuti oleh UMNO. Oleh yang demikian UMNo akan dan harus berusaha untuk menafikan kenyataan Mahfuz itu salah. Mereka juga harus berusaha untuk membiarkan PAS lena dengan angka-angka yang dinyatakan itu agar mereka boleh mengulangi pencapaian hebat di tahun 2004.

Apa pun, kalau boleh biarlah Mahfuz seorang sahaja yang nampak seronok dengan perkhabaran itu dan ahli-ahli PAS yang lain harus fokas dengan matlamat untuk sekurang-kurangnya mempaertahankan apa yang ada kalau pun tidak mampu menambah. Bagi saya suasana 2008 kalau dikuatkan lagi tahap kesukarannya adalah lebih baik. Ahli-ahli PAS nampaknya lebih hebat kalau mereka dalam keadaan yang amat sukar tapi akan lalai walau pun dalam keadaan kesenangan yang sedikit. Ingat, UMNO-BN akan menyerang sebagaimana Kelantan menyerang Selangor tempoh hari dalam liga super dan seharusnya PAS dan Pakatan Rakyat bermain seperti Selangor untuk mempertahankan apa yang mereka miliki. Itu pun seri. Dalam pilihanraya mana ada seri? Jadi PAS, "sendiri mau ingatlah!".

Ku ingat Taqwa said...

salam. itulah orang melayu baik PAS atau UMNO-APCO suka kepada sejarah. Dan sejarah itu diulang-ulang untuk menampakkan kita berjaya. Mengenang sejarah unruk mengambil iktibar tidak salah tapi mengenang sejarah untuk berangan-angan kejayaan yang lebih besar adalah kerja orang bodoh. Pesanan untuk pimpinan PAS jangan sibuk mengenang sejarah tetapi sibuklah mencipta sejarah.