Wednesday, July 28, 2010

Susupan Petang

Penubuhan Majlis Media Alternatif Dialu-alukan

SAYA mengalu-alunya tindakan Aktivis Media Independen (Kami) yang diketuai Ahmad Lutfi Othman yang bercadang untuk menubuhkan Majlis Media Alternatif (MMA) untuk dijadikan mekanisme mengawal selia diri sendiri. Saya rasa hasrat seperti sudah lama patut dilakukan dan bukan saja setakat membunting dalam kepala saja.

Selain daripada mendesak kerajaan memasuhkan Akta Mesin Cetak yang dilhat satu mekanisme dipihak kerajaan menganggu kebebasan bersuara di negara ini dalam menyalurkan maklumat yang benar dan telus, baik sangatlah kalau NGO berkenaan melihat ke dalam diri sendiri. Sebab di pihak media alternatif sendiri banyak kecacatan dan kecurangan yang disedari tetapi dibiarkan.

Misalnya ada media alternatif melampau dalam membuat laporan tanpa memikirkan soal-soal atau kepentingan lain yang dikira untuk manfaat bersama. Setengahnya beremotif sangat sehinggakan mengabaikan profession media. Kebanyakan media alternatif juga mahu bersikap seperti media arus perdana yang tidak sedikit pun nampak kebaikan pembangkang.

Keperluan majlis berkenaan juga dirasakan amat perlu memandangkan kini muncul berbagai media termasuk web site dan blog yang menyokong pembangkang secara bebas tetapi tidak terkawal. Banyak berlaku penulisan atau pun laporan yang tidak mempunyai strategi jelas dan kadang kala memakan diri sendiri.

Kerana kurang cermat atau tidak ada pengalaman dalam penulisa berstrategi menyebabkan ada bloger yang melondehkan pekung diri sendiri menyebabkan menimbulkan masalah kepada parti yang disokongnya. Ada kalanya pihak parti terpaksa berpolemik sesama sendiri akibat pendedahan kurang sipan bloger.

Dengan adanya badan bebas mengawal diri sendiri nanti saya rasa selepas ini hal-hal yang tidak sepatutnya berlaku itu akan dapat diatasi. Disebabkan sesetengah penulis atau media pembangkang khususnya penulis blog yang terlampau bebas, tidak dibatasi sebarang undang-undang atau etika adakalanya penulis terhentam rakan sendiri.

Dengan adanya majlis itu juga, ia boleh memberi tunjuk ajar kepada penulis blog yang rata-rata tidak begitu berpengalaman dan mengetahui etika penulisan. Kebanyakan mereka lahir kerana ghairah dengan dunia blog tanpa ada ilmu mengenai penulisan. Ahli atau aktivis Kami yang ramai dan kebanyakan berpengalaman itu boleh menganjurkan bimbingan penulisan dari masa ke semasa.

Apa yang pentingnya juga ia harus mendapat pengiktirafan daripada kerajaan Pakatan Rakyat bagi menyenangkan segala aktiviti yang diatur kelak. Kerajaan Pakatan Rakyat juga sepatutnya tidak membiarkan Kami bersendirian dan bergerak dengan sukarela sepanjang masa. Perasaan timba balik perlu ada di antara kedua pihak.

Hendaknya dengan berjalanya idea itu nanti ia boleh memabantu perwujudan Majlis Media Malaysia (MMC) yang tertangguh sebelum ini. Mungkin MMA nanti boleh mengemukakan cadangan-cadangan konkrit, adil, bebas dan profesional berhubungan penubuhan MMC itu kelak.

Tahniah kepada Kami. [wm.kl.7:15 pm 28/07/10]


No comments: