Sunday, July 25, 2010

Celoteh Murai 74

Siapa Yang Hipokrit Salentia Atau Nik Aziz?

BANYAK orang yang minta Murai supaya tidak pedulikan Salentia. Kata mereka buat apa disebut-sebut lagi speacis busuk itu. Lebih baik Murai tulis dan bercerita hal lain. Buang masa saja. Tetapi Murai ingin sebutkan, Murai tetap berkicau selagi Salentia berkokok. Menjadi kewajiban Murai memantau ke mana Salentia dan menjelaskan erti kokokan sumbangnya itu.

Semalam Murai dengar lagi si Salentia ini berkokok. Kali ini dia berkokok di Bachok, Kelantan. Dia menyifatkan Nik Aziz Nik Mat sebagai hipokrit kerana menolak kerjasama Umno dengan Pas. Salentia juga kata Nik Aziz berdendam?

Murai tidak mahu cakap panjang-panjang. Cuma Murai nak tanya siapa sebenarnya yang hipokrit atau menjadi talam dua muka. Nik Aziz atau Salentia. Salentia kena ingat siapa yang memberi izin kepadanya menggunakan lambang Pas untuk bertanding dalam pilihan raya. Apakah Abdullah, Najib atau Mahathir. Bukankan Nik Aziz yang memberi keizinan itu.

Ketika itu Salentia berjanji hendak menyokong parti Nik Aziz. Salentia kalaupun tidak melutut tetapi hampir tercium lutut Nik Aziz pada saat merayu kepada MB itu. Salentia kalaupun tidak menangis tetapi hampir-hampir menangis. Salentia rai dan sanjung Nik Aziz macam penganut Budha rai dan sanjung Tok Pekong. Murai tidak tahu apakah Salentia sempat minta Nik Aziz ikat serban ataupun pilih jubah untuk dipakai ketika atas pentas Pas.

Tetapi lagaknya hampir-hampir begitulah. Murai tenguk dengan mata kepala sendiri. Tidak kurang 22 kali Salentia mencium tangan Nik Aziz, srupppp... macam hirup tea tarik.

Bila menang Salentia lari, lompat plup... ke dalam lubuk tahi semula. Percitakan air busuknya terkena di kain sembahyang banyak orang. Sambil berkokok menghina dan mengejek Nik Aziz. Malas Murai nak turunkan segala ejekan itu. Jadi di sini sipakah sebenarnya yang hipokrti. Siapa yang jadi talam dua muka. Siapa yang berak kemudian leset tahi di muka sendiri. Nik Aziz ke Salentia?

Bukan setakat beri lambang Pas saja, Nik Aziz juga beri projek kepada Salentia. Nik Aziz korbankan orang Pas sendiri kerana meraikan Salentia. Nik Aziz sanggup kena marah kerana pertahankan Salentia. Alih-alih Salentia buat tahi. Jadi siapa yang berakhlak tinggi dan berbudi bahasa di sini. Nik Azizkah atau Salentia. Siapa yang menjadi kacang lupakan kulit disini, yang tidak mengenang budi. Nik Azizkah atau Salentia?

Salentina juga semasa di Bachok kata Nik Aziz berdendam. Berdendam dengan siapa? Apakah kerana dia enggan kerjasama dengan Umno maka dia dikatakan berdendam. Nik Aziz ada alasan sendiri kalau dia enggan bawa partinya bekerjasama dengan Umno. Dia sudah serit, itulah alasannya.

Bagi Nik Aziz yang ada pegangan dan prnsip tidak akan mudah mengalih pegangan dan prinsipnya. Dia tidak macam Salentia yang boleh ubah janji dan prinsip 77 kali dalam seminggu, 17 kali dalam sebulan dan 7 kali dalam sehari. Mempertahankan prinsip bukan dendam namanya. Melanggar prinsip jahat dan jahil namanya. Nik Aziz bukan jenis ayam berbulu balik? Tahu berbuluh balik? Tak...

Berkata lagi Salentia yang Nik Aziz tidak mahu menyatukan Melayu. Kenapa Salentia nak susah kalau Nik Aziz tidak nak satukan Melayu. Bukankah dia sudah kata dia tidak yakin kepada Melayu tetapi yakin kepada Islam. Dia hanya menerima perpaduan itu menerusi Islam. Islam saja yang dapat menyatukan ummah. Salentia kena menghormat falsafah dan politiknya. Murai juga tidak setuju dengan pandangan Nik Aziz begitu, tetapi Murai hormat bila dia berbuat begitu. Kita kena hormat prinsip orang lain kalau kita mahu orang lain menghormati prinsip kita.

Apakah kisahnya kalau Nik Aziz tidak mahu satukan Melayu, kan Salentia sudah ada. Kalau kita rasa pandai, rasa bijak dan rasa hebat kitalah yang satukan Melayu? Jangan salahkan orang lain. Apakah kerana kita tidak mampu maka kita salahkan orang lain?

Murai nampak begitulah. Salentia cuba nak jadi hero, tetapi tidak pernah jadi, tetap juga jadi crook - penjahat dan pengacau. Dia cuba nak jadi macam Anwar Ibrahim tetapi tidak pernah jadi. Apa yang dilalui Anwar cuba dilakukan. Dia tengok orang ramai berdemostrasi menyokong Anwar dia juga mahukan orang Kelantan berdemontrasi menyokongnya. Alih yang hadir kira-kira 176 orang sahaja, termasuk seorang polis. Dia tengok keset dan VDC ceramah Anwar laku, dia juga buat begitu. Upah orang supaya buat keset ceramahnya, usahkan jual... bagi free pun orang tak ambil. Keset ceramah lakunya puluhan ribu.

Dia tengok orang mengusung Anwar, maka dia juga nak orang usung dia. Orang mengusung Anwar ribuan, yang usung dia hanya anak beranak dia sahaja. Ada dua tiga orang asing, pergi kerana selepas usung boleh makan nasi dagangan atau popia panas di stadium.

Kalau kita 'henelan' (gagah perkasa) kita jangan peduli orang. Kita buat, panggil dan kerah seluruh orang Melayu. Tetapi malangnya suara kita bukan suara keramat. Mulut kita bukan masin seperti Nik Aziz. Berkokok sampai air liur jadi basi pun hanya 360 orang saja yang hadir. Murai sudah bilang penyokong Salentia di Pasir Mas hanya tiga buah bas yang dipuungguh tiga kali sahaja. Ia tidak lebih dari 360 orang sahaja. Ke mana majlis Salentia orang ini saja yang hadir. Sebab itu masa bertanding calon bebas wang pertaruhan Salentia hilang melayang.

Yang dikatakan ramai hanya bayang-bayang sahaja. Bayang-bayangan itu dibayangi pula oleh perasaan hebat Salentia. Apa boleh dimanfaatkan dan digunakan bayang-bayang, ia hanya boleh ditenguk tetapi tidak boleh disentuh. Maka begitulah juga kehebatan Salentia dan rasa henelan Salentia itu hanyalah bayang-bayang saja.

Selamanya hidup dan dunia Salentia tidak lebih bayang-bayang saja. Laungannya untuk jadi juara perpaduan Melayu juga bayang-bayang saja. Sudah hampir 40 tahun Salentia berjuang untuk bangsa dan negara semuanya hanya bayang-bayang saja. Kalau dia hebat sekurang-kurangnya dia sudah boleh jadi Ali Baba yang memilik sebuah gua untuk menjadi tempat kumpul barang curian. Tetapi malang habuk pun tadak... kehebatan yang dirasai hari ini hanya retorika yang dituat (dihalakan) ke speaker maka gemanya bunyi hebat walhal di dalamnya kosong!

Murai: Walaupun dibungkus sepuluh lapis dengan kertas sinar, Murai masih kenal itu adalah najis Salentia.

2 comments:

ANAFAKIR said...

Tuan MSO..saya pun ada terbaca komen 'najis' si salentia kat paper pada hari ini.Dia bercakap seperti dia tu ahli UMNO.Sdgkan dia menang pun secara 'pinjaman' atas tiket PAS tapi bila buka mulut busuk kohong dia tu..jelas menyokong UMNO.Dia pun mmg tak layak utk komen isu perpaduan tu sbb mmg dia pun jenis org TAK TAHU KENANG BUDI, dan jenis MUKA TAK TAHU MALU...

Mmg belum sedar rupanya dia.Masih bersuara dari dalam air yg busuk..tidak sedar2 dek untung betul la selantia tu.Masih ada maruah ke dia utk bercakap soal perpaduan dan penyatuan org Melayu sdgkan dia sendiri tidak berprinsip seperti org Melayu kerana org Melayu tahu mengenang BUDI..

asyMok_Aambo said...

Inilah manusia.
Terim kasih ayahanda sayuti atas sifat terus-terang namun tidak mendedahkan nama.
inilah kaedah ISLAM.
apapun, insan tak mengenang budi ini tidak akan lama.