Saturday, July 3, 2010

Meraba Masalah

Umno Kelantan Dalam Keadaan Haram?

SEMALAM saya tidak sempat untuk menyaksikan secara langsung perlawanan antara Brazil dengan Belanda. Perlawanan antara pasukan itu sungguh hebat. Permainan kedua pasukan itu mempamerkan seni sukan bola sepak yang tinggi.

Elok kalau pasukan Malaysia minta untuk jadi pemungut bola di luar padang semasa kedua pasukan itu bermain. Pasukan Malaysia boleh belajar dari dekat teknik dan juga cara-cara bermain bola yang berkualiti.

Baru sekejap tadi saya menyaksi siaran ulangan. Sepanjang 90 minit detik perlawanan itu ternyata mendebarkan. Saya agak pelik sikit dalam menyaksi bola sepak di tv ini. Saya tidak kira siapa yang menang tetapi saya hanya mahu melihat aksi dan seni bola sepak. Sebab itu kekadang saya tidak tahu berapa gol yang disumbat pun.

Keputusannya perlawanan Brazil dan Belanda mengejutkan. Seperti mana kata sahabat saya, Mohd Sobree Shafei dalam blognya, Yang Kudengar Dan Kulihat, (YKDK) kekalahan Brazil mengejutkan banyak pihak. Kalau saya melihat bola sepak kepada seninya, Sabree pula menganologikan kekalahan Brazil itu kepada dunia politik. Katanya kalau Brazil yang terkenal kuat, jaguh dan hebat boleh kalah tidak mustahil BN yang kuat, jaguh dan memegang kerajaan selama lebih 50 tahun juga boleh tumbang.

Memang betul kata Sobree itu. Jangan sesekali kita bermegah dan merasakan dunia ini kita yang punya bila kita memiliki kuasa, menjadi kerajaan. Atau Perdana Menteri hari ini dari parti kita maka kita merasakan parti kita tidak akan kalah dan menang 'sokmo'. Kuasa hanya pinjaman Tuhan sahaja, bila-bila masa ia boleh hilang dan lenyap begitu saja. Bukan kepada Umno, sebaliknya kepada Pas juga. Kelantan, Kedah atau Selangor boleh ghaib dan ghuyup kalau para pemimpin megah, lupa orang bawah dan melupai perjuangan asal.

Saya rasa hampir semua peminat diseluruh dunia kecuali dari Belanda meramalkan dan berharapkan Brazil akan menang. Brazil yang terkenal dengan kehebatan dan kejaguhna bola sepak tidak akan boleh kalah. Siapalah Belanda untuk menjatuhkan Brazil. Tetapi bak kata Sobree keran Barzil lalai, megah dengan kehebatan akhirnya kelalaian dan kemegahan itu menyebabkan pasukan Samba itu akhirnya tersungkur.

Jadi nasib yang menimpa Brazil itu tidak mustahil akan menimpa Umno. Jadi kalau perangai ahli dan pemimpin Umno sama seperti perangai pemain Brazil seperti mana diulaskan Sobree itu tunggulah masa untuk melihat orang Umno akan menangis.

Dalam menepelak Umno itu Sobree ada menyebut mengenai tarikh 15 Jun akan berlaku kejutan di Kelantan. Saya tercari-cari apakah signifikan dengan tarikh tersebut. Apakah pada tanggal itu 40 ulama muda dalam Pas akan menyertai Umno, atau sebaliknya. Sobree tidak akan melepaskan tip itu kalau tidak mempunyai maklumat yang tepat. Katanya pada tarikh itu Timbalan Presiden Umno, Muhyiddin Yassin akan merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Tanah Merah.

Lalu saya merisik apakah rahsia yang akan terbongkar pada tarikh tersebut. Saya menghubungi seorang Timbalan Ketua Umno Bahagian di Kelantan pagi tadi untuk mengetahui apa yang berlaku pada tarikh tersebut. Mulanya dia agak keberatan untuk menjelaskan, tetapi selepaa saya melontarkan beberapa persoalan memerangkapnya akhirnya beliau menyebut apa yang dimaksudkan Sobree itu.

Katanya, mungkin apa yang dimaksudkan apa yang meletup pada 15 Julai berhubung dengan pengharaman Umno bahagian Tanah Merah. Katanya beberapa cawangan Umno dalam bahagian Tanah Merah didapati haram dan berikutan menyebabkan kemenangan ketua dan jawatan kuasa yang ada hari ini tidak sah.

Katanya kes itu sudahpun dibawa ke mahkamah. Beliau tidak berani menjelaskan apa yang berlaku selanjut dan implikasi terhadap kes mahkamah itu. Cuma menjelaskan kalau tindakan segera tidak diambil oleh Umno menyebabkan Umno kemungkinan akan diharam sekali lagi.

Sementara itu sumber lain pula menjelaskan kira-kira 1,700 cawangan Umno dari semua bahagian Umno di Kelantan didapati haram. Perkara ini katanya sudah pun dalam pengetahuan Muhyiddin Yassin dan juga Hishamuddin Hussein Onn. Paling merujakan dua kesemua cawangan dalam dua bahagian Umno didapati semuanya haram.

Beberapa pemimpin tertinggi Umno juga sudah dibekalkan dengan dokumen mengenai status cawanagn berkenaan. Ini termasuklah Ketua Badan Perhubungan Umno Kelantan, Mustapa Mohamed. Tambah sumber itu sekiranya tindakan mahkamah diadakan, membawa cawangan yang tidak sah itu ke mahkamah kemungkinan Umno akan mengalami nasib malang sekali lagi.

Berkenaan dengan tarikh misteri 15 Julai seperti mana disebut Sobree itu, katanya seorang bekas ahli Umno yang dikenakan tindakan dipecat oleh parti itu akan membuat laporan polis berhubung status Umno itu sebelum ianya akan dibawah ke mahkamah bagi menentukan apakah ekoran fenomena itu Umno akan diistyharkan sebagai pertubuhan haram sekali lagi.

Tunggu berita dan perkembangan selanjutnya! [wm.kl. 3:00 pm 03/07/10]

3 comments:

ANAFAKIR said...

Tanah Merah tu tempat ambo membesar.Mmg ada isu yg tidak selesai sampai hari ini.Bermula sebelum Arwah ayah Sin kembali kerahmatullah lagi.Semuanya gara2 kuasa dan kedudukan.sikap suka cas keting ni masih sebati di Tanah Merah malah seluruh Kelantan pun. Cuti sekolah yg lalu..bekas Pemangku Ketua Bhagian UMNO dan rakan2nya masih 'berjumpa' mungkin ada rancangan.Manakala team yg menguasai UMNO Bhgian pada ketika ini juga tidak kurang hebat.Ada perjumpaan tertutup dan terbuka sepanjang masa.Antara mereka tu..ada yg bekas guru saya, ada yg kawan2 saya.Luah mati mak, telan mati bapa.Cuma apa yg diutarakan berkaitan 15 Julai tu..mmg ada desas desus lama dah.Kalau berlaku juga..UMNO Kelantan akan lebur lagi dlm PRU13 nanti.

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Kalau kelmarin Brazil kalah dengan belanda, Malam tadi satu lagi pasukan yang diramal akan mengiringi Brazil ke final iaitu Argintena telah mengiringi Brazil dengan tersingkat di peringkat suku akhir dengan kekalahan yang cukup memalukan iaitu 4-0 kepada Jerman yang sebenarnya hampir-hampir pulang awal seperti Itali dan Perancis. Spanyol juga yang menunjukkan prestasi hambar di peringkat kumpulan berjaya masuk ke separuh akhir.Maknanya, Usaha Pakatan Rakyat membina road-map atau peta laluan ke Putrajaya bukanlah sesuatu yang main-main dan jangan dipandang remeh oleh UMNO-BN.

Mungkin hari ini kita melihat terdapat pergeseran di sana sini antara dalaman parti atau sesama komponen parti. Namun, ibarat pasangan yang baru mendirikan rumahtangga atau syarikat perkongsian yang baru memulakan perniagaan pasti akan ada perselisihan dalam menjalankan urusan rumah tangga atau perniagaan. Apa yang penting adalah kesediaan untuk berlapang dada dan menerima dan memberi bukan mempertahankan keigoan masing-masing.

Berbeza dengan UMNO-BN, pergeseran mereka ibarat perkelahian antara datuk dan nenek, emak dan bapak, abang dan kakak. ipar dan biras, menantu dan mertua, silap-silap cucu dan cicit pun terbawa-bawa ke dalam perkelahian. Bila ini berlaku, ia kelihatan nampak hodoh dari kaca mata keluarga sendiri apatah lagi pandangan orang luar. Bila ini berlaku dan memang telah berlaku pun maka jangankan Belanda atau Jerman, tak mustahil juga Korea, Jepun, New Zealand dan Australia boleh mengalahkan Brazil atau Argentina. Silap hari bulan bukan kalah di atas padang, jawatankuasa pertandingan pula yang menolak penyertaan. Jadi, UMNO-BN, berpantang maut sebelum ajal tapi kalau dah ajal mati sajalah jawapannya.

Putra IJ80 said...

"Elok kalau pasukan Malaysia minta untuk jadi pemungut bola di luar padang semasa kedua pasukan itu bermain. Pasukan Malaysia boleh belajar dari dekat teknik dan juga cara-cara bermain bola yang berkualiti".

Saranan yg sangat baik dan tajam.

Tak salah kita belajar dari bawah,atau mengikut peribahasanya,Sesat di hujung jln,berbalik ke pangkal jalan klau smuer usaha selama nie menemui kegagalan.

Dan..klo bole mana mana Pemimpin/ketua yg.sudah lanjut usia
dan sudah tidak dapat lagi membawa idea pembaharuan,di minta melepaskan jawatan.

Ini lah masa utk membuat Perubahan.