Thursday, July 22, 2010

Susupan Petang

Mokhtar Petah Sudah Mulai Sihat

PENULIS veteran dan sahabat saya, Mokhtar Petah yang dimasukkan ke CCU hospital Putrajaya Jumaat lalu kini sudah beransur pulih. Tekanan darahnya juga stabil begitu juga dengan denyutan jantungnya yang agak lemah sebelum ini sudah hampir pulih sepenuhnya.

Beliau dijangka akan dipindahkan wad biasa selewa-lewatnya esok.

Ketika mengunjunginya sekejap tadi bersama Salahuddin Draman (Din Draman) Mokhtar juga sudah boleh bercakap dan kelihatan sihat. Selera makan yang hilang beberapa hari lalu juga sudah pulih. Dengan dibantu isterinya, Cikgu Aishah Mokhtar menghabiskan separuh mangkuk nasi air bersama sayur dan ayam rebus.

Menurut cerita Mokhtar, beliau dimasukan ke hospital bukan masalah jantung atau penyakit lain, tetapi kerana untuk mendapat rawatan luka di bahagian kepalanya akibat terjatuh dalam bilik air di rumahnya. Ketika kejadian itu berlaku menurutnya beliau tidak menyedarinya.

"Mulanya saya merasa pening dan mata menjadi gelap. Saya berihat di kerusi kemudian merangkak ke bilik air. Ketika mana saya terjatuh dan luka di bahagian kepala," ceritanya. Ketika kejadian itu beliau bersendirian kerana isteri dan anak-anaknya di pejabat.

"Luka sudah dijahit dan mengenai denyutan jantung menurut doktor bukan kerana apa, hanya disebabkan strees saja," katanya.

Beliau yang kelihatan cerita dan sudah mula petah bercerita perihal sejarah perjuangan Melayu, mengucapkan terima kasih banyak kepada rakan yang menziarahinya termasuk wakil ahli Parlimen Pas Tumpat, Kamaruddin Jaafar. Mokhtar juga menyampai salam balik kepada rakan Fb saya dan penjenguk blog Merah Tinta yang mendoakan kesejahteraanya.

"Sampaikan salam saya kepada semua penjenguk blog enta yang mendoakan saya dan katakan saya berkirim salam dengan mereka semua, terima kasih," uajr Mokhtar nada terharu. [wm.kl. 3:15 pm 22/07/10]

No comments: