Saturday, January 8, 2011

Susupan Tengahari

Pena Pertahankan Novel Intrelok

PERSATUAN Penulis Nasional (Pena) menjadi NGO pertama yang mengambil inisiatif mengadakan majlis untuk mempertahankan novel Intrelok yang menjadi teks bacaan wajib pelajar sastera tingkat lima yang menjadi persoalan segelintir masyarakat India di negara ini pada masa ini.

Tindakan Pena itu kena pada tempatnya memandang NGO berkenaaan bergerak atas landasan bertunjangkan maksud untuk meneguh, mengawal dan mengamalkan persurataan (sastera dan budaya) Melayu di negara ini.

Sebenarnya selain dari Pena wujud beberapa badan lain seumpamnya di seluruh negara. Malangnya badan lain sehingga kini seolah tidak ada idea untuk menganjurkan majlis bagi menyatakan sikap mereka terhadap novel yang ditulis oleh Sasterawan Negara, Abdullah Hussein itu.

Gapena - Gabung Penulis Nasionak sendiri yang menjadi induk kepada persatuan penulis dan persuratan Melayu di negara ini, masih terpinga-pinga dan mencari rentak untuk memulakan aksi mereka. Gapena difahamkan belum mengadakan apa-apa majlis atau tindakan rasmi mempertahankan novel berkenaan. Kalau ada pun reaksi dari pemimpin gabungan itu secara peribadi sekadar menjawab pertanyann media saja.

Adalah perlu dirasakan kalau Gapena dan selurh anggota gabungannya bangkit mempertahankan keutuhan ataupun menjawab bantahan segelintir masyarkat India terhadap novel berkenaan. Lebih baik lagi kalau Gapena mengunggulinya dan mengajak sama NGO lain kkhasnya yang mengaku dan mendakwa mereka sebagai memperjuangkan Melayu untuk mempertahankan karya sastera berkenaan.

Seperti mana yang dipersetujui ataupun disimpulkan dalam Dilog Interlok yang dianjurkan Pena pagi ini menetapkan bahawa tidak ada catcat celanya novel berkenaan termasuk menghina mana-mana kaum di negara ini.

Ia adalah novel sejarah berdasarkan fakta yang menggunakan latar realiti tiga kaum terbesar di negara ini dan menceritakan sejarah kewujudan ataupun mengenai kedatangan mereka ke negara ini. "Novel itu tidak menghina mana-mana pihak sebaliknya ia sebuah fakta sejarah yang jelas yang sudah diterima umum," demikian tegas Pena.

Dilog anjuran Pena hari ini dipanalis oleh tiga anggota yang pakar dalam bidang sastera dan persurata Melayu, mereka ialah Prof Dr Ilias Zaidi, Prof Dr Fatimah Busu dan sdr Syed Zakir Syed Othman, Setiausaha Pena dan ianya dipengerusikan Mohamad Salleh Rahmad, Ketua Pena.

Kehadiran pada majlis itu memberangsangkan di mana hampir 100 orang terdiri dari ahli bahasa, penulis dan pencinta budaya. Kehadiran itu menjelaskan mereka serius memberi semangat kepada Pena mempertahan novel berkenaan.
Majlis yang sepatutnya turut dihadiri masyarakat India atau bukan Melayu bagi menjelaskan penghuraian mengenai novel berkenaan bagaimana pun gagal menarik kaum India. Tidak ada seorang kaum India yang hadir, manakala hanya seorang pelajar Cina.
Di hujung dialog yang menerima berbagai pandangan dan saranan termasuk desakan agar Pena terus memperjuangkan supaya novel itu kekal pada verisinya turut diistyharkan 14 ketetapan.

Ketetapan itu dibaca oleh Ketua Pena, Mohamad Salleh Rahmad, antaranya;
1. Sebarang campur tangan politik yang dibuat berdasarkan kepentingan peribadi dan perkauman dalam bidang persuratan dan pendidikan secara keterlaluan akan menimbulkan kekeliruan dan pergeseran yang tidak berkesudahan;

2. Interlok tidak menghina mana-mana kaum di negara ini sebaliknya menggambarkan sejarah dan realiti sosial yang berlaku, disamping menonjolkan gagasan perpaduan untuk melestarikan kemerdekaan bagi sebuah negara yang baru dibentuk dan berdaulat;

3. Pena meragui hasrat dan niat pihak yang mempersoalkan perkara tersebut pada masa sekarang setelah empat dekat diterbitkan. Kita bimbang tanggapan negatif kelompok tertentu akan mencetuskan gejala yang tidak sihat kepada perpaduan yang telah wujud di negara ini.

Dalam pada itu dalam sidang akhbar Pena menjelaskan pihaknya akan terus memperjuang untuk mempertahankan novel berkenaan dijadikan teks dalam keadaan asalnya. "Kami tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba mengubah keaslian novel ini," demikian tegas timbalan ketau Pena, Amiruddin Md Ali Hanafiah.

Katanya, pihaknya akan mengemukakan ketetapan dan keputusan yang diambil menerusi dialog berkenaan kepada pihak berewajib termasuk Menteri Pendidikan dan juga badan-badan tertentu.

Ada kemungkinan juga pendekatan politik diambil bagai mengatasi perkara berkenaan sekiranya jalan yang dilalui kini tidak mencapai sebarang hasil.

Ditanya apakah Pena mendapat apa-apa gangguan terhadap majlis yang berlangsung hari ini, jelas Saleh tiada apa-apa gangguan diterimanya. Sebelum ini ada maklumat mengatakan segelintir orang India akan menghadiri dialog berkenaan dan akan menunjuk protes membakar novel Intrelok di perkarangan rumah Pena.[wm.kl. 12:00 t/h 08/01/11]

5 comments:

Naim said...

sudah dibakar pun di Klang, lapor Utusan Online, 6.16 ptg. Oo..ini susdah lebih.

@Naimisa

Yanaam said...

Hanya sebahagian kecil sahaja yg bantah selepas membaca sepenuhnya novel itu. Sebahagian besarnya tak baca pun, tapi seronok buat kecoh. Yg baca pun, adakah betul2 faham yg tersurat & tersirat ?

Joyah said...

Nasib baik India hanya minoriti di Malaysia. Jika ditakdirkan mereka majoriti atau jumlah mereka hampir sama dengan Bumiputera memang tak dapat dibayangkan apa perlakuan mereka. Di India, mereka sanggup merobohkan masjid dan bunuh orang Islam. Ini hakikat yang nyata.

ASSA said...

mereka baca atau tidak novel tu? di Malaysia ni tulislah novel yg asyik2 pasti dapat sambutan.. macam filem hindustan... tema cerita sama.. konflik cinta tp org tonton juga. tp bila novel yg bicara tntang hidup sosial masyarakat, tidak akn mendapat tempat.. menteri pun baca ke novel mcam interlok ni?

Timbalan menteri yg cetuskan isu novel ni kena baca dulu baru cakap.. klu tahu ckp je tak guna jadi menteri. tak cerdik sgt namanya tu. nama pun karya sastera. bukan semua bahasa dalam novel kena berlapik atau berbunga-bunga. ada kena berterus terang supaya maksud spi dgn dengan jelas.

harap novel ini dikekalkan.. harapnya kumpulan penulis india spt Utahaya Sankar SB ( yg jd pengulas akhbar di RTM 1 ) kena terangkan kpd masyarakat india tntg inti novel ini...

Ramli Mohd Yunus said...

Saudara,

Inilah masalahnya bila orang politik dan penyokong orang politik tak pi sekolah..yang pi sekolah pulak tak guna apa dia belajar disekolah.

Pada saya sasterawan macam Dato Abdullah Hussain tetap lebih, jujur, ikhlas, berilmu, berprinsip, intergriti dan beretika lebih dari mana mana pemimpin politik negara.