Saturday, January 8, 2011

Pagi Pagi Murai Tidak Berkicau

Penjenguk Blog Merah Tinta Sudah Cecah 6.5 Juta

Assamualaikum wbt wbh.

HARI ini engin 'buka kelih' blog Merah Tinta sudah menunjukkan angka 6,012559 pada pukul 8:40 pagi ini. Sekiranya angka ini ditambah dengan jumlah yang tidak dikira sebelum ini, ini bermakna blog ini sudah mencecah ke angka lebih 6.5 juta pengunjung.

Sementara jumlah penjenguk yang mendaftar diri sebagai ahli pelawat blog ini pula seramai 1,061 penjenguk.

Peningkatan jumlah pembuka kelih blog ini menggembirakan saya dan menandakan blog ini terus mendapat sokongan dan kepercayaan daripada pejenguk sekalian. Terima kasih diucapkan.

Dalam pada itu ingin saya nyatakan kepada para penjenguk supaya dapat membaca dengan baik setiap mesej yang ingin saya sampai. Jangan baca sesuatu itu secara leteral atau penuh sentimen. Bacalah dengan fikiran terbuka dan cuba mencari mesej dan makna yang dipaparkan.

Penyelitan mesej dalam penulisan mengindahkan sesebuah karya itu. Di sinilah juga akan terletak daya kreatif dan ketrampilan penulis dalam menyenikan tulisan atau karyanya. Justeru mungkin anada dituntut untuk memahami secara halus dan berterusan. Selalunya tulisan saya ada kesenimbungan di antara isu yang dipaparkan, tetapi jarang disedari.

Ada penjenguk mengatakan saya tidak telus dan menyembunyikan sesuatu rahsia yang hendak didedahkan. Ingin dijelaskan, saya tidak bersedia membuka aib orang keterlaluan. Misalnya saya memiliki gambar tertentu yang jelek, tetapi saya tidak akan mendedahkan (melainkan dicabar), saya hanya simpan sebagai bukti dan peringatan. Teguran kepada sesiapa juga bukan bertujuan mengkhianatinya tetapi memberi keinsafan dan kesedaran.

Sebab itu kalau dilihat kepada pendirian saya agak unik di mana saya boleh menghentam seseorang itu hari ini dan memujinya pula pada hari esok. Kita menuntut kepada kebaikan dan kebenaran.

Sehubungan itu kritikan dan teguran saya terus mengalu-alukan. Bagi saya kritikan dan teguran itu pendorong semangat kepada saya untuk terus berblog. Bagaimana pun sebagai manusia saya tidak terlepas daripada mengikut alunan emosi apabila diacah berlebihan. Saya terpaksa menggunakan istilah 'kemetot' dalam menjawab dan mempertahankan diri.

Saya juga merasa bangga kerana boleh terus memberi sumbangan dalam blog ini. Walaupun ianya dilakukan secara sukarela secara berterusan, saya masih utuh berblog demi memenuhi permintaan dan mengisi kekosongan yang mungkin tidak ada dalam blog lain. InsyaAllah saya akan terus berbolog selagi ada penjenguk.

Semoga anda akan terus bersama saya dan mendoakan kesihatan dan kekuatan akal dan fikiran buat saya.

Sekali lagi diucapkan terima kasih atas komnitmen anda sekalian.

Salam hormat,
MSO
Post a Comment