Wednesday, January 5, 2011

Susupan Malam

Rais Pening Kepala,
Jangan Rasmikan Fitnah Di Internet

DAPAT dirasakan betapa panas dan berasapnya kepala Rais Yatim sehari dua ini. Semuanya kerana laporan dalam internet kononnya beliau telah merogol amah. MasyAllah! Walaupun ia bohong dan fintah tetapi ia tetap memanaskan kepala Rais dan juga isterinya Masnah.

Mulanya Menteri jaga tv, radio dan budaya itu cuba hendak ambil sikap mendiamkan diri saja. Tetapi tidak menjadi. Makin menyepi makin menjadi. Jadi akhirnya walaupun sebu terpaksa jnuga muncul membuat penafian.

Katanya tuduhan itu fitnah, jahat dan kejam bertujuan untuk mejantuhkannya. Ada juga orang nak jatuhkan Rais?

Secara peribadi saya tidak percaya dengan apa yang didedahkan itu. Saya meragui badan yang membuat penyelidikan dan interviu dengan mangsa. Ia tidak disertakan dengan bukti dan fakta jelas, hanya menampil seorang perempuan yang dikatakan menjadi mangsa. Mangsa itu boleh diragui. Tuduhan ke atas Rais nhanya ilusi semata-mata.

Saya tidak percaya kes ini samalah dengan dakwaan ke atas kes-kes lain termasuk ke Adun Selising, Saipul Baharin dikatakan berzina atas keretapi dan juga tuduhan liwat ke atas Anwar.
Kemelampauan pendedahannya menjadikan kebenaran tuduhan itu boleh dipertikaikan.

Seperti mana kes ke membabitkan Anwar dan Adun Selising ada motif dan konspirasi maka begitu jugalah apa yang dikatakan kepada Rais itu. Ia adalaha konspirasi untuk memburukkannya. Dalam kes Anwar atau Saipul dan kes-kes lain memang ia dirancang demikian rupa.

Rasa hilang kepercayaan dan confisu ini perlu diambil perhatian oleh semua pihak. Jangan mendedahkan sesuatu secara melampau kerana ia boleh menjejaskan kredibiliti apa yang didedahkan itu. Pendedahan juga sepatutnya berhemah agar ia tidak nampak emosi dan bohong kering.

Mungkin selepas ini ada macam-macam pendedahan dalam internet yang sukar untuk dipercayai. Tetapi kerana ianya sudah jadi semacam habit bloger dan juga kospirator yang menari idea bagaimana hendak menggunakan IT ia akan terus digunakan. Sedikit masa lagi ionternet akan menjadi ruang pembohongan terbesar di dunia ini.

Dalam kes Rais itu mudah saja kalau ia benar. Mangsa perlu tampil buat laporan polis sama ada di Malaysia atau di Indonesia. Apakah ada laporan polis dari mangsa? Kalau pihak lain yang buat itu satu usaha bagi memburukkan menteri berkenaan saja.

Kalau mangsa hanya 0buat pengakuan kepada sebuah badan NGO sukar untuk dipercayai. Apa lagi orang sudah tahu, apa, siapa dan untuk siapa NGO berkenaan berkerja. Pemhobong dalam kes Rais ini NGO berkenaan perlu bertanggungjawab.

Janganlah cuba merasmikan pembohongan menerusi internet. [wm.kl.8:00 pm 05/01/11]

1 comment:

anakzaman said...

Tuan MSO,

Apa yang berlaku terhadap Rais Yatim kerana fitnah adalah satu pengajaran kepada beliau dan rakan-rakan yang lain.
Seksanya difitnah tentunya sama sakitnya atau lebih teruk lagi orang yang selalu difitnah.
Ini satu rahmat kepada orang yang telah difitnah kerana dapat satu bukti bahawa dia juga boleh jadi mangsa fitnah.
Saya pecaya kes fitnah ini sekiranya berlaku kepada yang tidak seangkatan dengan media kerajaan sudah pasti melambak-lambak orang percaya dan tidak ada peluang untuk menafikannya.

Kita tunggu dan lihat ada atau tidak fitnah ini diulas oleh orang kerajaan yang berbunyi" dulu kita tidak percaya kerana dia hanya satu fitnah, nah sekarang orang luar jelas menyatakan perkara sebenar".