Saturday, January 1, 2011

Catatan Tahun Baru

Masalahnya Umno Tidak Mesra Masjid?

KITA tidak faham sama ada orang faham atau tidak fungsi masjid sebenarnya. Atau pun kalau faham dalam pengertian yang sempit dan tertutup. Inilah sikap orang Islam (Melayu). Mereka menyanyangi masjid tetapi tidak memakmurkan masjid. Buat masjid besar habis juta-juta hanya digunakan pada hari tertentu saja. Istimewanya hari Jumaat atau semasa solat raya Aidilfitri dan Aidiadha saja. Lepas itu masjid sepi.

Sebuah masjid indah terletak di Bentung Pahang, sewaktu saya singgah untuk solat Subuh hanya ada tiga makmum sahaja. Empat termasuk saya. Pernah saya posting gambar itu dalam blog ini. Tok Imam pula lepas solat memberi tazkirah, pendengar hanya dua orang saja. Syabas diucapkan kepada imam berkenaan kerna menjalankan tugas. Setidak-tidaknya tazkirah itu untuk dirinya sendiri.

Jadi apakah gunanya masjid itu untuk pengembangan ilmu dan prasarana lain bagi manusia? Ia hanya untuk bermegah-megah saja atau untuk menunjukkan tingginya syiar Islam. Wei.... hidup dengan syiar ini tidak akan ke mana, ia perlu diertikan dengan memanfaat sepenuhnya.

Kalau begitulah, apa gunanya masjid? Saya pernah bercakap dengan Prof Syed Hussein Alattas, bekas tokoh Sosialis. Dia persoal pembinaan masjid Sultan Abdul Aziz Shah Alam membazir. Baik wang itu digunakan untuk kegunaan rakyat dalam aspek lain, katanya. Mungkin kata-kata itu skeptikal, tetapi ada benarnya kalau dilihat kepada nasib masjid dan surau di sesetengah negeri ini. Ianya makmur hanya pada waktu tertentu saja.

Masjid sebenarnya tidak digunakan seoptimumnya. Ia tidak seperti stesen bas, atau pun lapangan terbang. Di mana orang menggunakan 24 jam. Apakah ada larangan untuk berbuat begitu kepada masjid? Tidak ada, malahan ianya dianjurkan supaya dimakmurkan untuk kepentingan ummah dan ad-den.

Dalam usaha ini maka masjid dibukakan sepenuhnya. Pintunya jangan dikunci untuk orang ramai. Pada saya menjaga masjid dengan menguncinya, melarang kegiatan apa saja yang dibenarkan syarak adalah satu penghinaan kepada masjid. Inilah tindakan membunuh fungsi masjid.

Pandangan sesetengah orang tidak boleh dijalankan kegiatan politik, atau membenarkan bukan Islam menghampiri masjid adalah satu penjagaan tidak relevan terhadap masjid. Penjagaan begitu menjauhkan orang kepada masjid. Secara tidak langsung sikap ini adalah orang yang ingin mematikan masjid bukan hendak memakmurkan masjid. Pemikiran dan tindakan sebegini harus ditinjau dan bukan diterima bulat-bulat. Belah dadanya dan tengok warna hatinya. Istana syaitan adalah hati kata para hakikat.

Pada saya tidak kira kalau pun kegiatan itu bermotif politik atau tidak. Yang penting kegiatan itu memenuhi syarak. Syarak ini termasuk berpakaian, suasana dan juga percakapan yang digunakan. Saya tidak fikir jemaah masjid atau surau tidak memahami ini. Bukankah setiap apa yang hendak dijalankan dimasjid perlu meminta kebenaraan jemaah masjid?

Berkempen untuk politik pada saya tidak mengapa, asalkan baik. Tidak kisah siapa, Umno, Pas atau pun lain-lain. Kebaikan boleh disuarakan kepada seisapa saja atas masjid, tidak kira dia siapa. India, Cina, Kadzan atau Asli boleh menggunakan selagi ianya menjurus kepada kebaikan. Baik dalam konteks ini bukan saja dalam soal-soal hukum tetapi mengajak orang menjaga keselamatan diri, menyeru orang buang rokok dan sebagainya adalah perbuatan baik.

Kita jangan rigid dan jumud bila sebut masjid hanya kena bercakap soal Quran dan hadith saja. Fahamilah bahawa apa yang kita buat dengan niat yang baik adalah ibadat. Jangan seksakan masjid hanya dengan solat sahaja.

Soalnya kenapa kita merasa begitu gerun dan takut kepada masjid. Merasa sayang tetapi tidak memberi erti kepada kita. Dalam hal ini Umno nampak begitu takut dengan penggunaan masjid. Ketakutan Umno ini sejak dari dulu lagi. Ia adalah didikan penjajah agar tidak bercakap politik. Kerana penjajah tahu dalam masjidlah tempat berkumpul orang Melayu dan Islam. Mereka takut kegiatan politik untuk menyerang mereka dilakukan dalam masjid. Ini tujuan dan sebabnya. Malangnya kita terikut sampai ke hari ini mengikut larangan penjajah itu yang akhirnya menyebabkan kita rugi.

Kenapa Umno takut untuk menggunakan masjid? Oh, kononya tak nak cemarkan masjid daripada politik. Apakah bercakap di dalam dewan sekolah, atau PWTC dan hotel besar berbohong mengata orang, memperdayakan rakyat dengan berbagai slogan, itu tidak berdosa kerana ia diucapkan di luar masjid? Melaikat melihat dan mencatat perbuatan jahat kita bukan saja di dalam masjid tetapi diluar juga. Mungkin kerana Umno berfikir di dalam masjid banyak malaikat maka mereka takut. Kenapa harus takut kalau kita berkata benar?

Apakah memaki hamun, memfitnah dan mengaibkan orang di dalam surat khabar atau tv itu dibenarkan dan tidak dikira dosa kerana ianya berlaku di luar masjid? Tanggapan itu salah sebenarnya. Berbohong tidak boleh di mana-mana saja hatta di dalam jamban tahi. Tetapi bila Umno konon hendak menjaga masjid takut mencemar rumah Allah itu dengan pembohongan lantas melarang orang lain ia tidak betul.

Saya rasa orang yang bercakap dalam masjid akan lebih berhati-hati daripada bercakapa di luar masjid. Ini secara tidak langsung masjid sudah menjaga akhlak manusia. Mengawal secara spritual akan diri manusia daripada bercakap yang bukan-bukan. Inilah faedah dan fadhilatnya menggunakan masjid.

Soalnya kini kenapa Umno begitu dengki dengan pengumarakan masjid ialah kerana mereka menjauhi masjid. Umno tidak mesra masjid. Umno tidak mesra surau. Umno lebih mesra dengan hotel lima bintang atau pun tempat eksklusif. Hakikat ini boleh lihat apa yang berlaku di Selangor sekarang. Semua masjid baik di kampung dan dipinggir bandar penuh sesak dengan jemaah. Ini berlaku sejak Pakatan Rakyat memerintah Selangor. Paslah yang menggerakan (umara) masjid. Terasa sekali akan kehebatan dan kemakmuran masjid di zaman Pakatan ini. Syabas kepada Pengerusi Agama, Dr Hassan Mohamad Ali.

Pergilah ke mana-mana masjid bila ada ceramah, penceramahnya orang Pas. Kadang-kadang imam orang Pas. Kadang-kadang semua jawatankuasa orang Pas. Dulu semasa Umno memerintah Selangor dengan Khir Toyo (yang baru ini dicharge rasuah), masjid kosong. Kerana apa kerana Umno takut dan gerun nanti berdosa untuk menggunakan masjid selain daripada tempat bersolat Jumaat sahaja.

Itu yang saya kata tadi kita membaca sejarah penggunaan masjid, tetapi kita tidak memahami fungsinya. Fahaman kolot dan jumud seharusnya dibuang oleh Umno. Umno juga kena menggunakan masjid, buat aktiviti kalau tidak boleh nak buat tazkirah seperti Pas, anjur aktiviti lain. Futsal juga boleh dimainkan di masjid, takraw juga dimainkan di masjid. Rasanya ianya tidak rugi dan setidak-tidaknya kalau ada pemain dan penonton yang ada sikit iman boleh mengerjakan solat waktu kerana mereka sudah berada hampir dengan masjid.

Saya rasa kalau Umno mengambil kaedah ini tidak timbul rasa takut dan nak melarang orang ramai menggunakan masjid. Tidak berlaku kritikan kepada Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching bersenamrobik di perkarangan Masjid Taman Cheras. Umno boleh panggil Shahrizat ataupun Ng Yen Yen buat senamrobik dan bukannya marah tidak tentu fasal kepada Nie Ching. Rasnaya Rosmah juga tidak masalah kalau hendak bersenamrobik di masjid. Apa salah kalau lepas solat Subuh bersenamrobik sesudah ramai-ramai buat solat duha, tak salah. Tenguk pula gelanggang siapa yang lebih ramai?

Senamrobik adalah untuk kesihatan. Dan penggunaan laman masjid untuk itu, sepatutnya disambut baik kerana ia memanfaatkan laman rumah Allah. Rumah Allah adalah untuk semua. Selagi kita yakin bahawa semua mahkluk ini adalah ciptaan Allah maka ia berhak untuk menggunakan rumah Tuannya, atas apa saja tujuan. Cuma kalau perbuatannya adnormal, itu perlulah dilarang kerana menjaga kesucian rumah yang agung itu. Rumah yang agung bukan seperti dewan-dewan tokong atau biara.

Tanggapan mengatakan perbuatan itu (senamrobik) kerana politik, tidak usah ceritalah. Apakah yang Umno buat bukan politik? Melarang penggunaan masjid, membuang imam mengajar tanpa tauliah juga tindakan politik. Cuma tindakan politik Umno nampak dangkal dan rakus tidak berkualiti berbanding tindakan dilakukan oleh MP DAP itu.

Makanya, Umno belajarlah daripada Pas atau DAP kalau mereka mahu disokong oleh orang ramail. Cara Umno lakukan kini bukan mendekatkan orang China tetapi menjauhkan mereka daripada institusi mereka yang semakin lumpuh dan rapuh. Umno tidak perlu malu dan segan untuk meniru sesuatu yang baik. Malahan kalau Umno buat ia lebih menyenangkan kerana boleh dikatakan kunci masjid berada di tangan Umno.

Kalau ini dapat dilakukkan - Umno ke masjid tentu semua masjid negara kita akan penuh kerana semua Melayu bersatu dalam masjid. Kebersatuan itu juga nanti akan dilihat betapa teguh dan solidnya kita kepada keimanan agama dan negara. Inilah baru dikatakan kita orang Islam yang progresif yang tidak boleh diperkotak katikan. [wm.kl.9:00 am 01/01/11]

9 comments:

Nor Azman bin Sukerman said...

assalamu alaikum. Apa nak buat, dah orang Melayu tak nak guna masjid, kini orang Cinalah guna. dah tengok orang Cina guna takut pulak. Macam-macam pulak dia kata macam dialah jagoh Islam.

Pada orang-orang Melayu macam ni, ingatlah Allah kata "kalau engkau tak nak buat Islam dengan betul nescaya aku akan ganti dengan kaum lain". Kalau macam yang orang Melayu buat sekarang, percayalah satu hari nanti jangankan masjid akan diimami oleh orang Cina tapi perdana menteri Malaysia pun orang Cina.

Apa yang berlaku di Ceras hanya gambaran kecil yang Allah tunjuk pada orang Melayu yang mereka akan hilang segala-galanya kalau tak jaga Islam dengan betul dan pengganti Melayu pasti sahaja akan ambil alaih bila sampai masanya nanti. Sebagaimana ajal UMNO akan tiba secara pasti begitu juga pengganti Melayu akan datang masa tu.

abu muaz said...

pengikut ajaran agama suku politik suku tuan.

Been said...

Tuan MSO, Kerajaan Selangor berjaya memertabatkan masjid sebagai satu insitusi sosial yang berkesan.

Saya yang bercuti di Klang sangat terkesan bila berjemaah di masjid kerana ramai pemuda-pemuda. Semoga Allah menggagalkan usaha jahat yang ingin merampas kuasa dari kerajaan yang baik.

ANAFAKIR said...

Org lain tak pakai tutup kepala marah2 sbb tak hormat masjid..apa da mcm tu punya bangang org yg berkata tersebut.Kat luar masjid berapa ramai org Islam yg tidak tutup aurat?Takut kepada Allah atau takutkan masjid,jgn la bersyirik..tak bertudung dlm kawasan masjid tidak mengapa bagi penganut agama lain tapi yg sedih dan geramnya org Melayu yg angkuh mengaku mereka Islam tidak takut langsung dgn Allah..mendedahkan aurat setiap masa..sampai mati pun ada.

Masjid kosong sbb mereka menterjemahkan erti TAQWA itu takut kepada Allah maka sbb itulah masjid jadi kosong.Takut "sengoti" sampai nak masuk masjid pun tak berani..solat pun tak buat,pi masjid pun sbb terpaksa.

UMNO hanya takut bila dlm masjid je..kat tempat2 lain mereka berani buat mcm2.Dlm masjid tutup aurat..mengapa dalam masjid tutup aurat?hormat masjid?mana lebih besar kuasa Allah dgn kuasa masjid tu?Tu syirik namanya malu dan takut selain dari Allah.Sdgkan kat luar perkarangan masjid mereka ini mendedahkan aurat sesuka hati..teruk betul pemahaman manusia yg hanya Islam baka ni..

anakmabo said...

Salam..saya sgt setuju dgn pandangan Tuan MSO..bg saya syiar Islam di Selangor seolah-olah telah mengatasi negeri-negeri lain hatta kelantan sekalipun dalam masa yg begitu singkat..Kerajaan PR perlu belajar sesuatu dgn Dr. Hassan Ali tentang hal ini..mungkin dari aspek akitiviti masjid@surau (selain solat) ataupun pengisian kuliyah-kuliyah ilmu..saya perhatikan sesetengah masjid@surau (bukan selangor) Cthnya mengajar sifat 20 bertahun2 tak hbs2..mgkn ini salah satu sebab org muda menjauhkan diri dgn masjid..wallahu a'lam

ahmadyani said...

Betul tu anafakir, orang Islam sekarang ini lebih takut masjid tercemar tapi tak takut langsung untuk mencemari syariat Allah dengan kelakuan mereka sepertilah syariat Allah itu hanya dalam masjid dan kawasan masjid. Luar dari pagar masjid tak apa nak buat apa saja.

Ibni Ismail said...

Keadaan sekarang seperti telah berpusing. jika di era 70 an dan 80 an, PAS agak 'keterlaluan' dalam tindakan utk mengawal Islam' (niat baik tapi caranya saya tidak setuju) tetapi sekarang ini seolah olah UMNO menggantikan PAS dalam hal ini. PAS dilihat seperti mengamalkan keterbukaan sekarang ini spt UMNO pada masa itu. Kenapa agaknya ini boleh berlaku? Adakah kerana mereka (PAS dan UMNO)memang telah berubah untuk hijrah kepada yg lebih baik? atau mereka berubah hanya utk kepentingan politik mereka semata?

ahmadnafiah said...

Salam, Ketika sekolah cuti baru2 ini saya sekeluarga berkesempatan bercuti serta menziarahi kaum keluarga di Kedah dan di Perak selama 1 minggu, saya amat sedeh dan berdukacita setiap waktu kemesjid dan surau para jemaah yang datang bersolat berjamaah waktu amat mendukacitakan jika dibandingkan dengan kepadatan bendudok ditempat tersebut,apabila saya bertanya para jammah yang hadzir jawapan amat tidak meunasabah. Saya katan kan ditempat saya setiap waktu jammah x kurang 100-150 orang mereka terkejut,Inilah kelebihana kita di KL ni kesedaran anak-anak muda sudah terserlah, oleh itu saya harap pehak berwajib di selangor dan KL ni teruskan apa yang dibuat sekarang ini sudah bagus Al hamdulillah.

koniciewa said...

Asm Tuan MSO, sekadar nak berkongsi,Di Uk ni ada banyak masjid2 yang selain tempat tumpuan untuk bersolat 5 waktu dan kuliah2, pihak komiti buat juga aktiviti kemasyarakatan seperti kelas2 fardu Ain untuk anak2, kelas2 komputer dan kemahiran asas,martial arts, bahkan lawatan kanak2 sekolah bersama guru2 mereka yang bukan Islam dibuat bagi mendengar penjelasan aktiviti2 yang dijalankan daripada Imam/Pentadbir masjid.Masyarakat belum Islam pula bebas untuk bertemu pihak masjid jika mereka perlukan maklumat lanjut/mahu mempelajari hal2 berkenaan Islam.Sikap terbuka Masjid2 di UK sebegini bukan hanya menggalakkan orang mendekati masjid bahkan berperanan menjadi 'center of community'.