Wednesday, January 5, 2011

Iktibar Tengahari

Ribuan Burung Hitam Mati Terjatuh Dari Langit!

KEJADIAN anih mengenai kematian misteri puluhan ribu burung hitan (blackbirds) di Arkansas, Amerika Syarikat perlu diambil iktibar. Ribuan bangkai burung berkenaan berselerakkan di atas jalan raya sehingga menimbulkan masalah.

Belum diketahui apakah sebab burung itu mati dalam keadaan misteri begitu. Pasukan Alam Sekitar dan Kehidupan Luar, tidak dapat memastikan apakah punca kematian puluhan ribu burung berkenaan. Sehingga kini tidak dapat disahkan apakah burung berkenaan diracun.

Anihnya ia dan perlu difikirkan ia berlaku menjelang peralihan tahun 2010 kepada 2011. Apakah misteri ini menandakan sesuatu yang tidak baik akan berlaku dan menimpa dunia ini khasnya Amerika di sepanjang tahun 2011 ini?

Lebih menjadi persoalan serentak dengan kejadian itu puluhan ribu ikan juga ditemui mati terdampar di beberapa sungai di bandar berkenaan. Nasib ikan itu juga sama dengan burung hitam berkenaan tidak diketahui akan punca kematiannya.

Biarlah ia berlaku nuh jauh di Amerika Syarikat tetapi kita di sini wajar mengambil iktibar atas kejadian itu. Yang pastinya Tuhan tidak menjadikan perisitwa itu begitu saja melainkan untuk dijadikan iktibar dan suri teladan oleh setiap manusia.

Jarak mungkin memisahkan Maaysia dengan Amerika tetapi dalam perhitungan dan geografi Tuhan perbezaan itu tidak ada sama sekali.

Apakah dengan kejadian itu Yang Maha Berkuasa ingin memberi gambaran meskipun pun alam ini luas, dan dunia burung berkenaan tidak terhalang oleh apa-apa tetapi ia tetap berdepan dengan tabiit alam dan fitrah hidup iaitu setiap yang hidup akan mati.

Bahawa kita tidak boleh berseronok dengan kekayaan, harta, pangkat atau pun mempunyai isteri lebih dari dua, namun kita tetap juga terpeta dan akan terhukum dengan hukum Allah itu. Jadi sebelum kita semua menerima nasib seperti burung-burung hitam itu, sama-samalah kita menginsafi dan tilik ke dalam diri apakah yang kita lakukan selama ini benar dan tepat.

Khasnya kepada ahli politik yang suka mengilas biji dalam kilas sedarlah, berlagak mengetahui semua perisitwa termasuk mentetahui warna apa yang dipakai oleh orang yang mengadakan pertemuan sulit, perlu sedar anda juga tidak terelak akan menimpa nasib seperti burung hitam di Arkansas itu.

Sebelum Tuhan jatuhkan kita ke bumi maka sama-samalah kita bertaubat dan perbanyakan memuji dan bertasbeh kepada-Nya. [wm.kl.12:40 t/hari 05/01/11]
Post a Comment