Tuesday, January 11, 2011

Kandit Tengahari

Cerahkah Masa Depan Umno?

AHAD lalu ketika saya melewati Jalan Pekeliling (Tun Razak) KL dan ketika lengguk ke bangunan Umno ternampak beberapa buah skylift sedang bergayutan di satu sudut bangunan berkenaan. Di sekeliling bangunan itu pula ternampak semacam ia dilingkungi atau dipsang dengan sesuatu berbentuk tali atau dawai.

Bila memerhatinya dengan lebih cerat, rupanya bangunan itu sedang dilengkapi dengan sesuatu bagi tujuan mencantik dan menggahkan bangunan itu. Tidak dapat dipastikan apakah yang dipasang itu. Yang dapat dibayangkan bangunan itu sedang diperindahkan (dikosmetikan).

Mungkin ianya sedang dipasang dengan lampu atau neon ataupun dibelit dengan slogan besar 1 Malaysia. Ia dijangka akan siap sedikit masa nanti. Kalaulah kerja-kerja itu merupakan pemasangan lampu atau neon atau apa-apa bererti Umno sedang melakukan pencerahan kepada bangunan berkenaan.

Kerja pencerahan ini akan memberi imej baru kepada Umno. Mungkin pihak pengurusan baru bangunan Umno merasakan bangunan itu sudah lapuk dan hilang serinya. Jadi untuk menampakknya ianya baru dan sumeringah maka pencerahan perlu dilakukan.

Yang pastinya di samping melakukan kerja pencerahan yang memakan kos yang tinggi sudah pasatilah ia juga akan turut mcerahkan dan mengembungkan poket pihak tertentu.

Kata orang sambil menyelam kena minum air, atau kalau boleh selepas minum air kena hisap rokok. Yang juga boleh disoal dari manakah wang digunakan untuk mencerahkan bangunan itu? Kalau Umno sendiri dari hasil kutipan yuran ok. Tapi kalau dari sumber lain, ah ok juga... kerana Umno adalah Umno.

Saya rasa kerja pencerahan itu ada kena mengena dengan kehadiran pilihan raya. Pencerahan itu menjadi salah satu tanda awal pilihan raya tidak lama lagi. Umno berusaha menunjukkan mereka ceria, ataupun dalam keadaan selesa untuk menghadapi pilihan raya. Pencerahan itu akan jadi daya tarikan baru buat Umno.

Kalau benar begitu soalnya apakah Umno boleh menyakinkan orang ramai bahawa mereka ceria, kuat dan mempunyai wang banyak dengan melakukan pencerahan itu? Biasanya kosmetik dipakai oleh mereka yang tidak yakin dengan keaslian dan keanggunan semulajadi wajahnya. Kosmetik adalah alat untuk menipu si pemandang dan kebanyakannya ia diperbuat daripada bahan-bahan terlarang.

Maka demikian juga dengan kerja pencerahan itu untuk mengajak setiap mata memamdangnya mengatakan Umno dalam situasi, kuat, sedangkan hakikatnya Umno dalam keadaan sakit dan bermasalah!

Kalau Umno tidak bermasalah Umno tidak akan menyerang pihak lawannya bertubi-tubi sedangkan sesertengah serangan itu tidak relevan langsung. Harap Mat Maslan dapat mengulas sinikal ini. [ttdi.kl.12:00 t/h 11/01/11]
Post a Comment