Monday, January 3, 2011

Lepasan Tengah Malam

Berita Gempar
Laporan Rasuah Melibatkan Ratusan Juta

INI berita yang akan menggempar hari esok atau beberapa hari seterusnya. Saya baru lepas jumpa seorang kawan yang ajak ke sebuah kopitiam milik seorang CEO dalam syarikat GLC. CEO ini orang Melayu asal Kelantan. Pernah digossipkan untuk main politik. Tetapi nampak gaya CEO ini tidak berapa terror politik dan kalau masuk pun akan jadi kekabu kering saja.

Sedang asyik minum seorang kawan telefon. Bekas pegawai tinggi kerajaan yang beru bebas dari ikatan General Order. Minta nak joint katanya ada benda nak diceritakan. Jadi walaupun sudah nak balik terpaksa tunggu kawan berkenaan kerana nak dengar cerita yang hendak disampaikan. Dengar nada cakapnya macam suspen saja.

"Saya baru jumpa dengan **** ..?" katanya terputus antara nak dengan tak nak menceritakan apa yang hendak disampaikan itu. Saya faham dia bimbang sebab tempat kami berbuat itu tempat awam, banyak mata telinganya.

"Apa benda?" saya tak sabar dan mendesak dia.

"Katanya dia baru buat laporan kepada SPRM mengenai salah gunakan kuasa dan rasuah..."
dia terputus, sengaja mahu memainkan perasaan saya.

"Ke atas siapa?" tanya saya. "Melibatkan berapa juta?" tanya saya lagi bertalu-talu.

"Banyak.." jawabnya kemudian berhenti.

"Siapa dia?" soal saya lagi.

Kawan itu keberatan untuk menjawabnya. "Nanti malam esok saya jumpakan you dengan dia, dia akan cerita. Laporan itu juga ada dengan dia,you boleh ambil satu nanti," katanya.

Frust. Tetapi tak mengapa malam esok dia akan temukan saya dengan orang bernama **** yang membuat report itu. Katanya orang itu tinggal dekat saja dengan rumahnya.

Jadi untuk tahu siapa dan berapa jumlah rasuah itu kena tunggulah esok. [wm.kl.12:50 am 03/01/11]
Post a Comment