Wednesday, January 26, 2011

Ulasan Peristiwa

Kenangan Rosmah Di Istana Raja Oman

LAWATAN isteri perdana menteri, Rosmah Mansor ke Oman baru-baru ini diktirik hebat oleh pembangkang. Ada pihak yang bertanya berapa banyak perbelanjaan untuk lawatan berkenaan. Lawatan itu bukan Rosmah seorang saja tetapi diikuti oleh isteri-isteri menteri. Isteri menteri yang dikatakan bermukah dengan amah juga ikut sama.

Rosmah sudah menjawab mengenai hal itu. Kalau baca surat khabar arus perdana hari ini ada jawaban Rosmah mengenai kritikan itu. Sedap dan ralik juga mendengar jawaban Rosmah. Simple saja. Ada humour sikit dan nampak sedikit akan kehebatannya.

Katanya semua perbelanjaan lawatan itu dibiayai oleh istana Oman. Katanya mulanya lawatan itu dijemput oleh menteri Sosial negara berkenaan, tetapi bila diketahui raja, maka raja menawarkan untuk tanggung semua kos dan mengurus semunya aktiviti lawatan itu. Perbelanjaan termasuk minyak kapal terbang dan penginapan di tanggung oleh Raja Oman. Hebat Rosmah.

Katanya suaminya Najib ada bertanya mengenai hal itu, jawabnya tak tahulah tetapi katanya dia dan rombongan diberikan status lawatan di Raja. Untuk apa Najib bertanya Rosmah begitu? Mungkin Najib bimbang kalau Rosmah diberi status lawatan negara dan dilayan oleh Raja Oman, ia boleh menimbulkan masalah dan dijadikan isu dalam negara.

Mungkin Najib berhajat untuk menghalang Rosmah menerima pelawaan Raja Oman itu? Mungkin begitu. Tetapi umum sudah tahu siapalah Rosmah kepada Najib maka Najib akan ikut saja. Sekadar bertanya saja dan keputusan di tangan Rosmah. Hitam kata Rosmah maka ia tidak boleh dilihat putih atau kelabu lagi oleh Najib.

Negara bernasib baik kerana tidak kena mengeluarkan perbelanjaan banyak untuk lawatan itu. Oman telah menyelamatkan negara ini. Tetapi molek juga kalau Rosmah dan anggota rombongannya membuat anggaran berapa banyak kos yang ditanggung oleh Raja Oman itu. Setidak-tidaknya rakyat semua tahu berapa nilai isteri perdana menteri di mata Raja Arab yang kaya raya berkenaan?

Ingat istana Raja Oman juga ada berbagai jenis. Semuanya dipanggil istana. Untuk musafir juga istana, untuk pembesar negara juga istana. Untuk gundi juga istana. Jadi Rosmah dan rombongan itu ditempatkan di istana kelas apa? Kalau hanya kelas kandang unta tidak ada apa yang hendak dibanggakan.

Seperkara lagi mungkin tidak mudah untuk orang mempercayai Raja Oman begitu bermurah hati mengajak Rosmah ke istananya. Apa hubungan mereka berdua sebelum ini. Malaysia pun tidak begitu banyak jasa dengan Oman. Tidakkah pelawaan itu atas kehendak Rosmah atau sudah ada broker mengaturnya. Tentu sebagai wanita pertama Rosmah mahu dia mendapat laynan di raja itu sebab boleh ditunjukkan kepada rakyat Malaysia? Kemungkinan ini ada.

Orang yang waras tiak mudah menerima penjelasan Rosmah bahawa tajaan atau tanggungan kos lawatan oleh raja Oman itu semudah itu saja. Tentu ia ada kontra-kontra lain lagi. Kita tahu orang Arab bukan mudah untuk berbudi. Agak-agaknya apakah yang telah Rosmah berikan kepada raja Arab berkenaan? Dan sampai bilakah Rosmah akan mengingati kenangan di israna Raja Oman itu? [wm.kl.11:10 am 26/01/11]
Post a Comment