Friday, August 24, 2012

Tok Guru Sihat Walafiat

CERITA PETANG

Mursyidul Am Pas Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kini sedang berihat di hospital berada dalam keadaan stabil tidak membimbangkan kerana beliau tidak mengalami apa-apa masalah. Beliau diminta berihat di hospital petang semalam kerana keadaan darahnya agak tinggi sedikit.

Menurutnya selepas menyaksikan perjanjian satu projek pembangunan bernilai RM600 juta di Tunjung beliau bergegas ke hospital dan doktor minta beliau berihat di ward.

Tok Guru sembahyang israq pagi tadi.
Baru sekejap tadi beliau bercakap dengan saya menerusi telefon untuk bertanya sesuatu. Suaranya lunak dan penuh keceriaan dan sempat pula memberi sebutir ilmu kepada saya. Sebaik saya mengucapkan selamat hari raya maaf zahid dan batin, Tokguru lantas menambah, bukan zahir dan batin sahaja, tetapi dunia dan akhirat.

Ohk?

Kena sebut dunia dan akhirat juga, biar orang yang tidak tahu mengenali akhirat tahu bahawa ada akhirat, katanya. Tambah Tokguru lagi; "kalau boleh enta minta percetakan (penerbit mengeluarkan kad ucap selamat hari raya) memasukkan perkataan dunia akhirat di dalam kad yang mereka cetak," kata Tokguru penuh mesra.

Dalam perhatian saya apabila Tokguru masih boleh memberi ilmu spotan kepada saya itu menandakan dia sihat, ceria dan bergembira dan moodnya dalam keadaan first class.

Dalam percakapan tadi Tokguru ingin mengesahkan satu maklumat dari saya. Di samping itu beliau meminta pandangan mengenai sesuatu hal.

Percakapan lebih lapan minit itu menggembirakan saya kerana semasa di Kelantan semalam saya tidak sempat untuk mengjunguinya dan mengetahui beliau memasuki ward setelah bergerak untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Mulanya saya cadang untuk berjumpa dan berjabat aidifitri dengannya di rumah kenduri adik ipar di Pasir Puteh kerana beliau dikatakan hadir sama. Semoga Tokguru terus sihat dan sihat. [wm.kl.6:03 pm 24/08/12]

No comments: