Tuesday, April 22, 2008

Analisa

Syok Juga Jenguk Blog Dua Bekas MB

SESEKALI syok juga apabila menjenguk ke blog orang politik (pure) seperti dua bekas MB Selangor Dr Mohamad Khir Toyo dan Muhmmad Mohd Taib. Kedua mereka mendahului ahli politik lain khususnya bekas MB dalam menyahut cabaran agar berblog.

Syabas diucapkan kepada mereka kerana berani membuka 'taman maya' (blog) sendiri. Bukan calang-calang orang juga berani berblog. Ada seorang bekas MB turut sama membuka blog tetapi tidak berani untuk mepamirkan gambarnya. Selepas beliau dibelasah teruk, khabarnya blog berkenaan teus ditutup!

Sebenarnya dalam riuh randah dunia blog ini, kesemua MB termasuk MB Kelantan juga patut ada blognya sendiri. Walaupun sudah banyak blog pronya, namun tidak puas hati kalau tidak dibukan blog sendiri. Kalau Nik Aziz ada blog sendiri barulah ada umppphhhh... orang boleh berintraksi langsung dengannya bukan saja berhubung dengan politik tetapi agama juga.

Begitu juga dengan bekas MB Terengganu Abdul Hadi Awang, patut ada blog sendiri yang aktif. Banyak yang hendak dicerita dan dikongsikan idea dengan Abdul Hadi. Kalau beliau buka blog sendiri tentulah berlambak soalan dan persoalan yang diajukan mengapa Terenganu boleh kalah dalam pilihan raya lalu.

Kenyataan beralasan

Sehingga kini belum ada bedah siasat atau kenyataan beralasan daripada pemimpin Pas Terengganu termasuk Abdul Hadi sendiri menjelaskan perkara itu. Nampaknya semua pemimpin Terengganu menikus dan tidak berani menjelaskan kenapa Terengganu gagal dirampas Pas?

Sikap ini sedikit sebanyak memberi tohmohan buruk kepada bekas MB itu kerana orang akan beranggapan kekalahan itu kerana kelemahan kepimpinannya. Walahal khabarnya kelahan Terengganu itu kerana rakyat sudah muak dengan pemimpin yang lebih tua daripada Abdul Hadi yang suka mengkontrol segala machinery di Terengganu.

Blog boleh ditafsirkan sebagai wadah baru untuk berkata-kata langsung dengan tuan blog dan penjenguknya. Blog boleh digunakan untuk memberi pandangan, menghentam orang dan juga meluahkan perasaan yang tersumbat dalam diri.

Orang yang degil patut dikritik menerusi blog! Apa lagi kalau orang politik wajar dikritik dalam blog. Kalau dicerita dengan baik jarang untuk diendahkan. Mungkin sebab sikap orang politik yang suka menghentam orang di pentas maka beliau juga perlu ditegur secara terbuka atas pentas dan ia cara itu lebih berkesan.

Kalau kita menghentam orang menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS), hanya pemilik telefon saja tahu apa kandungan. Tetapi kalau ditulis dalam blog, berjuta orang dapat mengetahuinya.
Manusia akan merasa puas apabila isi hatinya dapat dibaca dan diketahui oleh orang lain.

Sama ada baik atau buruk blog bergantung kepada manusia itu sendiri dan bagaimana ianya dimanfaatkan. Kalau dia boleh menggunakan ke arah baik, mengawal akal dan jiwanya, maka ia menjadi bahan maklumat yang berfaedah akan dapat pahla berganda pula.

Khir Toyo dan Muhamadm Taib menerima hakikat dan keistimewa blog ini. Merek buka blog untuk berintraksi dengan umum bagi mendapat maklum balas. Muhmad yang kini menjadi pengerusi badan perhubungan Umno Selangor kali kedua tentu mengharapkan sesuatu yang baik dari blognya. Akan digunakan blog itu untuk mengawal dan menjaga prestasinya agar tidak tumbang sekali lagi.

Maklum balas

Khir pula yang melepaskan jawatan itu kepada Muhammad Taib membuka blog untuk mendapat maklum balas berhubung dengan masa depan dirinya dan masa yang ditinggalkan. Sayang sedikit Khir membuka blog selepas tidak menjadi MB. Sepatutnya beliau membuat blog semasa menjadi MB, dapatlah dicari penawar atau pandangan orang lain mengenai pentadbiran dan cara beliau berpolitik. Dikala itu kesilapan dan kelemahannya boleh diperbaiki.

Kita percaya teguran-teguran dalam blog lebih berkualiti dan berterus terang daripada pujian orang yang berada di keliling yang semuanya tukang nggek atau anggup untuk menyedapkan hati. Kerja menyedapkan hati ini selalunya berakhir dengan tragedi menyayatkan hati pula.

Seronok saya kata apabila menjenguk blog kedua mereka ini, (Khir dan Muhammad Taib) kerana nampaknya mereka menjadikan blog untuk bergasak sama sendiri. Khir nampaknya banyak melepaskan perasaan geramnya yang memberi kesan buruk kepada Umno menerusi blog.

Manakala Muhammad Taib pula cuba mempertahankannya. Sebagai gundik baru kepada presiden, Muhammad Taib perlu menunjukkan kerja kuat dan seorang yang setia yang akan bersedia bertunduk sujud sehingga muka rapat ke bumi.

Bagaimnana pun dalam menilai blog kedua mereka, yang ada sedikit polemik itu, Khir nampak ikhlas dan lebih berani berbanding Muhammad Taib dalam usaha memulihkan Umno. Khir tanpa berselindung mejelaskan apa yang buruk dalam Umno menyebabkan parti itu kalah. Kerana keberanian dan keikhlasan itu maka beliau kini dikecam oleh Umno termasuk Muhammad Taib. Khir mengeluarkan pandangan yang tidak popular bagi Umno.

Misalnya, (tanpa mengakui kesilapannya sendiri) Khir melemparkan masalah itu kepada Abdulah Ahmad Badawi. Pandangan dan huraian beliau mengenai kelemahan Abdullah menjelaskan Khir kurang senang dengan Abdullah. Apakah kurang senang itu selepas beliau kalah ataupun selepas beliau terpaksa melepaskan jawatan pengerusi perhubungan? Atau pun kerana terpengaruh dengan pandangan dan krtikan Dr Mahathir Mohamad ke atas Abdullah. Khir diketahui seorang yang telah termakan air ludah Dr Mahathir.

Serangan balas

Kesimpulannya kewujudan blog kedua bekas MB itu untuk masa kini adalah untuk melepas peluru masing-masing. Khir nampak berhati-hati untuk membuat serangan balas. Apa yang dapat dirasakan perbalahan kecil ini ialah kerana satu pihak ingin mempertahankan kedudukannya. Muhammad Taib walaupun kini selesa sebagai pengerusi perhubungan Umno tetapi beliau juga tetap merasakan terganggu.

Selagi Khir Toyo tidak dicampak jauh-jauh selama itulah Muhammad Taib tidak boleh lena tidur. Muhammad Taib sedari dia mengambil jawatan dari Khir Toyo menerusi pelan tersusun dan strategi yang licit. Kerana peralihan itu tidak ikhlas, maka Muhammad dikejar bayangan kesalahannya. Justeru beliau kena kodem dan sekat Khir secukupnya.

Dalam mengadapi realiti hidup Khir tidak perlu menangisi masa lalu. Beliau kena bangkit dan menyusun strategi bagaimana untuk kembali semua ke takhtanya hari ini selaku pengerusi Umno Sealngor. Beliau kena berbuat sesutau. Apa yang beliau perlu insaf bahawa fail hitam beliau di Selangor sedikit berbanding dengan fail hitam Muhammad Taib.

Walaupun keduanya ada kenangan dan nostalgia tersendiri di Australia namun kenangan yang dilalui Muhammad Taib tetap akan diingat dan disebut oleh rakyat Selangor!

Apa yang patut Khir perlu mendedahkan bagaimana peranan Muhammad Taib selama ini di Selangor. Ceritakan sejauh manakah bekas MB itu turut sama membangun dan memperkuatkan Umno Selangor dalam membantunya! Selama ini Khir lena dan asyik dengan kuasa sehingga tidak sempat memantau pergerakan Muhammad Taib.

Sejak lama dulu saya sudah mengira suatu hari Muhammad akan membuat membuat comeback. Beliau akan menguasai semua Umno Selangor. Kerana orang politik yang tulen cita-citanya tidak pernah padam. Dalam diam inilah Khir kena main kepada Muhammad seperti seekor belalang yang kini dibotolkan oleh Muhammad.

Namun masa masih ada.Perlu kalau Khir ketika duduk bersendirian bermain dengan laptop memikir semula bagaimana peralihan kuasa itu berlaku antara beliau dengan Muhammad Taib yang dalam izin dalam paksa itu. Cuba-cubalah menyusun strategi untuk merampasnya balik. Kalau Muhammad Taib boleh bangkit kembali apa kurangnya dengan Khir, mungkin anak Jawa lebih hebat daripada anak Banjar! Dan kebangkitan kedua lebih bererti bagi orang politik. [wm.kl. 8:00 am 22/04/08]

No comments: