Monday, April 28, 2008

Berita Lewat

Adun Tidak Jadi Untuk Kosong Kerusi

ANCAMAN bersifat kebudak-budakan oleh seorang Adun untuk mengosongkan kerusi yang dimenangi atas tikit Pas dalam pilihan raya lalu sekiranya Adun Meranti, Nasaruddin Daud menjadi Speaker tidak menjadi kenyataan apabila Adun berkenaan ikut sama bersama 44 Adun lain mengangkat sumpah sebagai anggota Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan dan menyatakan taat setia kepada Sultan Kelantan di DUN Kelantan pagi ini.

Sebelum ini Adun berkenaan yang bercita-cita untuk menjadi Exco telah mengwar-warkan beliau akan mengosongkan kerusi yang disandangnya sekiranya Pas tetap memilih Nasaruddin menjadi Speakar.

Walaupun kawan-kawan rapatnya telah memujuk Adun berkenaan, beliau dikatakan tetap berkeras dengan keputusannya akan mengosongkan kerusi berkenaan.

Ancaman untuk melepaskan jawatan itu juga sampai ke pengetahuan MB Nik Abdul Aziz Nik Mat. Bagaimana pun Tok Guru dikatakan tidak mempedulikannya.

Bagaimana pun sesetengah orang yang kenal dengan sifat dan feel Adun berkenaan awal-awal lagi sudah tidak mempercayai ancaman berkenaan kerana sebelum ini Adun yang berkupiah itu pernah membuat ancaman serupa untuk mengosongkan kerusi sekiranya Tok Guru tidak akur atas kehendaknya agar mengambil tindakan ke atas seorang penulis.

Beliau dikatakan mahu Tok Guru bertindak ke atas penulis buku yang membabitkan namanya sehingga menyebabkan beliau dipecat dari jawatan penting parti.

Sementara itu menurut saksi mata, Adun berkenaan tiba di perkarangan Kota Darulnaim di mana Dewan Undangan Negeri ditempat sejak awal pagi lagi. Sebelum beberapa orang Adun lain tiba beliau dikatakan sudah pun keliahtan berada di Kota Darul Naim bersiap sedia untuk mengangkat sumpah.

Mulanya kedatangan Adun berkenaan menimbulkan kecurigaan kakitangan Kota Darulnaiam kerana bimbang takut beliau melakukan sesuatu tindakan tidak sewajar seperti menaikkan sepanduk memperotes majlis angkat sumpah berkenaan dan sebagainya.

Apa yang menyebabkan Adun berkenaan dikatakan marah dan mengugut untuk mengosongkan kerusi dan melepaskan semua jawatan dalam parti, kerana beliau dikatakan kecewa kerana bukan saja terlepas untuk menjadi Speaker tetapi kerusi Exco yang dijanjikan kepadanya juga terlepas.

Sementara itu seorang Adun yang dihubungi menyatakan syukur kerana Adun berkenaan tidak jadi merajuk! [wm.kl. 6:10 pm 28/04/08]

No comments: