Saturday, April 26, 2008

Susupan Senja

Majlis Ku Li Di Subang Villa Di Sabotaj?

HAMPIR 1,000 orang hadir pada majlis penerangan berhubung isu semasa dalam Umno yang dihadiri Tengku Razaleigh Hamzah yang berlangsung di sebuah hotel terkemuka di Subang Jaya petang ini walaupun ianya dikatakan disebotaj.

Ketua Umno Cawangan dan Ketua Wanita Bahagian Subang dikatakan telah dibawa keluar dari Selangor untuk mengelakkan daripada menghadiri majlis berkenaan.

Ketua-Ketua cawangan Umno dibawa ke Sarawak manakala Ketua Wanita ke Melaka.

Ketua Penerangan Umno Malaysia, Muhammad Muhd Taib yang juga Ketua Bahagian berkenaan diudang bagaimana tidak hadir.

Ketidakhadiran Muhammad itu dianggap kurang bijak kerana beliau sepatutnya mengambil peluang menjelaskan perkembangan di dalam Umno dan berhadapan dengan ahli dan penyokong peringkat bawah.

"Inilah masa terbaik bagi Muhammad Taib menerangkan kedudukan dalam Umno dan juga berhubung desas desus Abdullah (PM) yang hendak ditukar dengan Najib," begitu komen salah seorang yang hadir.

Tetapi katanya apabila Muhmmad Taib tidak datang peluang itu terlepas begitu saja dan ia menyebabkan ahli merasakan bekas MB Selangor itu tidak berani berhadapan dengan ahli dan penyokong peringkat akar umbi.

Sementara itu Tengku Razaleigh Hamzah dalam ucapannya sekali mengulangi Umno kini di dalam keadaan tenat dan memerlukan rawatan segera dengan menukar pemimpinnya.

Katanya kalau ahli masih bersikap mendiamkan diri dan tidak bersedia melakukan sesuatu Umno akan hancur.

Mengenai dakwaan Anwar Ibrahim kononnya 30 ahli Parlimen BN akan menyertai pembangkang dalam tempoh sebulan dua ini bekas Menteri Kewangan itu mengingatkan Umno bahawa dakwaan itu tidak sepatutnya diambil ringan oleh Umno.

"Mungkin apa yang Anwar kata itu benar," ujarnya.

Katanya beliau yang berkebetulan satu penerangan dengan Anwar Ibrahim berkesempatan menanyai Anwar berhubung dakwaan bekas TPM itu. Menurut Ku Li, katanya Anwar memeang serius dan yakin dengan apa yang beliau dakwa itu.

Sehubungan itu Ku Li memandang berat dakwaan Anwar itu dan sebagai orang yang pernah mempunyai pengalaman kehilangan negeri di Kelantan, Ku Li menekan agar Umno bersungguh menyelamatkan kerajaan yang ada hari ini.

"Sekiranya kerajaan ini terlepas kepada pembangkang (Pakatan Rakyat) sukar untuk mengambilnya kembali," kata Ku Li. [wm.kl 6:40 pm 26/04/08]

No comments: