Saturday, April 26, 2008

Ulasan Berita

Polis, Peguam Negara Tentukan Kes Ke Atas Bekas Menteri

DUA kenyataan yang dibuat oleh dua pihak berlainan cukup menyakinkan dan memberi kelegaan kepada rakyat. Bagi rakyat yang hauskan keadilan dan mahu melihat intergriti kedua pihak itu terus dihormati tindakan itu sangat dialu-alukan. Kedua kenyataan dan jaminan itu juga melegakan rakyat.

Kenyataan dari dua pihak itu ialah, satu dari pohak polis dan kedua dari Jabatan Peguam Negara. Kedua pihak ini saling berkaitan dan bantu membantu dalam proses menegakkan undang-undang dan kebenaran dalam negara bernama Malaysia ini.

Polis bertanggungjawab menjalankan siasatan manakala pihak Jabatan Peguam (DPP) pula bertanggungjawab menentukan apakah ianya ada kes atau sebaliknya. Kalau siasatan polis tidak lengkap dan lemah maka sudah pastilah tindakaan pendakwaan tidak boleh dibuat. Peguam Negara bergantung seratus peratus kepada hasil siasatan polis.

Kedua kenyataan yang dimaksudkan itu berkaitan dengan laporan pelayan Havana Club yang mendakwa dirinya cuba diceroboh atau melakukan gangguan seksual ke atasnya oleh bekas seorang menteri pada 14 April lalu.

Mewakili pihak polis, ketua Polis Kuala Lumpur, Muhammad Sabtu Osman menjelaskan pihaknya sudah memanggil bekas menteri berkenaan untuk menjalankan siasatan. Kata Muhammad Osman tindakan itu adalah proses biasa bagi melengkapkan kertas siasatan.

Manakala kenyataan pihak kedua, dari pihak Peguam Negara yang memberi jaminan kes itu akan diputuskan saeadil mungkin. Kata Peguam Negara Abdul Ghani Petail, setakat ini beliau memberi ruang kepada polis untuk meneruskan siasatan.

Walaupun Peguam Negara boleh mengarahkan siasatan itu, nampaknya Abdul Ghani tidak bertindak tergesa-gesa dan terus membuka ruang. Penarikan balik laporan yang dibuat oleh pelayan itu serta bersama surat akuan tidak mudah untuh menyihirkan Abdul Ghani berbuat demikian.

Adalah diharapkan pihak polis dan Peguam Negara dapat melakukan sesuatu yang terbaik berhubung kes itu kerana ia membabitakn vvip. Sedikit kecacatan dalam menangani kes ini menyebabkan rakyat akan mempertikaikan kewibawaan polis dan peguam negara! [wm. kl. 9:10 am 26/04/08]

No comments: