Sunday, April 27, 2008

Susupan Pagi

Awas Politik Musang Tenggalung

TUAN MENAGER kempen Awang Adek Hussin sebagai bakal MB Kelantan yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno, Annuar Musa menyatakan kesediaannya untuk berudur daripada memimpin Umno Kelantan. Katanya tindakan itu diambil sebagai rasa tanggungjawabnya atas kekalahan Umno Kelantan dalam pilihan raya lalu.

Beliau dilaporkan membuat pengumuman itu dalam mesyuarat Umno Kelantan semalam.

Sekali dengar pengakuan itu jujur dan ikhlas dan menggambarkan kemuliaan hati seorang Annuar Musa. Lantas itu beliau mencadangkan dua nama untuk mengambil tempat beliau, Ramzi Abdul Rahman atau Awang Adek Hussin. Betapalah mereka yang tidak kenal hati budi politiknya akan merasakan betapa Annuar Musa seorang yang gentlemen dan bertanggungjawab!

Bagi mereka yang kenal dengan Annuar Musa, luar dan dalam seperti Sabri Sahafei, Md Alwi Che Amat dan lain-lain akan tersenyum lebar mendengar pengumuman Annuar itu. Bak ikan di air terkilas sahaja sudah tahu jantan dan betina. Begitu jugalah bagi mereka terlucut saja kata-kata itu dari bibir Annuar mereka sudah dapat membaca baris dan sa'adunya, apakah maksud bekas menteri Pembangunan Luar Bandar itu.

Tetapi bagi yang tidak mengenalinya (Annuar) seperti Lee Kuan Yew bekas PM Singapura akan menghantar telegram mengucap tahniah kepada Annuar Musa kerana tindakan itu. Tindakan Annuar dianggap satu kemuliaan yang jarang dilakukan orang politik, sebab orang politik walaupun kaki sudah kebas dan mata berair namun masih mahu kekalkan jawatan!

Pengumuman Annuar itu akan dilihat dari sudut berbeza. Orang yang kenal hati budinya sama sekali tidak akan mempercayai apa yang Annuar lakukan itu. Apa yang beliau lakukan itu bukan atas dasar keikhlasan untuk menjaga Umno sebaliknya tidak lebih daripada satu bentuk rayuan agar beliau dipertahankan untuk menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan.

Sekiranya beliau benar-benar ikhlas, beliau tidak akan mencadangkan Ramzi atau Awang Adek untuk mengambil tempatnya. Kecerdikan Annuar beliau amat kenal siapa yang layak dan tidak layak untuk jadi ketua. Dalam lautan Umno bergelora hari ini, Annuar patut mencadangkan Tengku Razaleigh Hamzah atau Mustapa Mohamad untuk menerajui semula Umno Kelantan.

Hanya dua nama ini saja setakat ini layak dan berkemampuan memulihkan Umno. Tidak ada tokoh lain yang dirasakan mampu mengetuai Umno Kelantan. Ku Li akan menggunakan pengalaman dan juga kedudukannya di Kelantan bagi menyatupadukan dan memberi semangat kepada Umno. Apa lagi dalam suasana beliau dialu-alukan untuk bertanding jawatan Presiden Umno wajar sekali kalau jawatan itu dicadangkan diserahkan kepada Ku Li.

Begitu juga Mustapa, rekod kemenangan cemerlang BN semasa pilihan 2004 di mana Mustapa adalah pengerusinya boleh dijadikan aset. Siapa boleh menafikan kejayaan yang diraihkan Mustapa. Sejak 19 tahun lalu hanya Mustapa sahaja boleh mencemaskan Pas dengan memberi menafikan majoriti dua pertiga Kerajaan Pas di Kelantan.

Adalah elok kalau Mustapa berganding bahu dengan Ku Li untuk mengemudikan Umno Kelantan.

Tetapi kerana ada orang tamak dalam Umno dan dengki dengan kehebatan dan kejayaan Mustapa itu maka diikhtirarkan untuk membuang Mustapa. Seribu helah dan seribu dalih digunakan. Presiden Umno, Abdullah Ahmad Badawi juga mudah ditutupkan mata dengan kain jarang untuk tidak mengekalkan Mustapa sebagai pengerusi perhubungan.

Berbalik kepada pengakuan Annuar tadi ia tidak lebih dari pengakuan musang. Sesiapa yang mengetahui tabiat dan perangai musang mereka akan tergelak dengan pengakuan Annuar nak berundur itu. Musang, khasnya musang tegalung kalau dia hendak makan ayam dia akan menangis. Dia buat-buat sedih dan ketika inilah ayam akan mendatangnya untuk melihat apa yang berlaku.

Sebaik sahaja ayam menghampirinya dia akan meneramkan dan membaham ayam yang bodoh tadi.

Begitulah politik Annuar Musa, politik musang tenggalung. Politik musang tenggalung ini lebih kurang sahaja dengan politik kucing timbus tahi ataupun politik tenggeling mampus. Politik kucing timbus tahi ialah politik yang cuba hendak menyembunyikan sesuatu yang busuk tetapi tidak terlindung. Apa lagi kalau si kucing itu berak tahi cerah (cair).

Politik tenggling mampu pula ialah politik yang mendiamkan diri sediam-diamnya. Ia seolah-olah apa yang berlaku di luar sana tidak ada kena mengena dengan dirinya.

Bagi mereka yang tidak kenal politik musang tanggalung, atau kucing timbus tahi, atau tenggiling mampus ini akan mudah bersimpati dan mudah kesian. Akan mendokong dan mempertahankan orang-orang ini sampai ke akhir hayat. Hatta kalau orang ini mati mereka akan membawa turun ke liang lahad.

Berbalik kepada pengakuan Annuar tadi hendaknya dikaji dan ditilik sehalus-halusnya apakah maksud tersirat di sebaliknya. Jangan mudah terpesona dan melihat itu sebagai kejujuran dan keikhlasan. Maksud yang terkandung di sebalik kata-kata itu ialah Annuar mahu agar beliau terus dikekalkan sebagai pengerusi Umno Kelantan.

Sebenarnya (mungkin Annuar terlupa) dengan kekalahan teruk BN baru-baru ini termasuk taukehnya Awang Adek Hussin yang tersungkur makan debu di dua kerusi Parlimen dan DUN, Annuar bukan saja perlu mengosongkan kerusi Pengerusi Perhubungan Umno sebaliknya beliau juga harus mengambil tangungjawab melepaskan jawatan Pengerusi KADA, Presiden KAFA dan lain-lain jawatan yang dipegangnya termasuk juga pengerusi Surau Kampung Bukit Marak. (Terima kepada corrector!) [wm.kl 8:15 am 27/04/08]

No comments: