Friday, May 10, 2013

Najib Perlu Balas Jasa Khiary

TAZKIRAH JUMAAT                                                                                                  

Menantu Abdullah yang baru menang di Rembau, Khairy Jamaluddin Abu Bakar telah menawar diri untuk diberi tugas oleh Najib sebagai anggota kabinet. Khairy tidak minta tetapi dia menawarkan dirinmya. Katanya berilah apa tugas dia akan pikul tugas dan tanggungjawab itu. Bahasa politik tawar diri dan khidmat itu adalah bahasa diplomasi politik yang bermaksud memintak.

Moleklah kalau Najib mengambil kira Khiary. Kemenangannya di Rembau walaupun tidak menjadi singnifiken tetapi ia memberi makna kepada penambahan kerusi untuk BN. Kalau Khairy tidak menang atau tiba-tiba cabut diri mencari kloni baru menyertai PAS misalnya kerusi UBN akan jadi 132 kerusi.

Lagipun tidak ada sebab untuk Najib terus mendera menantu bekas PM itu. Kalau dia sebelum ini berdosa, tetapi dosanya sudah terhapus dan dia berjaya membersihkan diri dengan memperolehi kemenangan 5 Mei lalu. Lagipun penghalang kepada niat Najib untuk melantik Khairy dalam Kabinet sudah pun tidak ada. Atau ada, orang itu tidak bersungguh lagi mencegah Najib sebab matlamatnya sudah separuh berjaya.

Semua orang tahu yang benci dan tidak hingin pandang muka Khairy ialah Mahathir. Sebabnya Khairy telah menewaskan anaknya untuk menjadi ketua pemuda Umno. Mahathir tuduh Khairy melakukan rasuah tanpa menilik ke dalam dirinya yang dua kali lima saja.

Kini Mukhriz sudah pun jadi MB Kedah. Satu perancangan yang cukup mudah dan pantas. Kepantasan projek mengMBkan Mukhriz itu kerana sikap kepala beberapa orang pucuk pimpinan PAS Kedah juga khasnya Azizan Razak. Padan muka.

Kedudukan Mukhriz itu lebih besar dari kedudukan sebelum ini sebagai timbalan menteri MITI. Bintang Mukhriz terus besinar banar persis kepalanya juga. Selepas ini dia akan terus panjat tangga dalam Umno menjadi Naib Presiden. Selepas itu timbalan dan sekiranya 10 tahun lagi Umno masih hidup Mukhriz akan mengulangi sejarah ayahnya seperti mana Najib ulangi sejarah bapanya Razak Hussein, menjadi perdana menteri.

Khairy tidak mungkin akan sampai ke situ, menuruti sejarah sama sebab dia anak yatim piatu dalam politik - politik Khairy yatim piatu. Dia hanya menantu kepada politik Abdullah Badawi sahaja. Hehe... Dia tidak bernasib baik kerana mempunyai bapak mertua yang lembek.

Elok kalau kalau Najib ketika ini sedang berdikir atau sedang menyusun anggota Kabinetnya masukkan sama nama Khairy Jamaluddin. Selama empat tahun melalui ujian dan cabaran dihina dan dinfikan haknya Khairy dikira telah lulus. Dia tidak melenting dan tidak pernah mengamuk dan terus menunjukkan kesetiaan sehingga ada kalanya dia menjadi hidung tidak mancung pipi tersorong-sorong untuk membantu memenangkan UBN.

Jawatan atau tugas paling sesuai untuk beliau ialah mengisi tempat ditinggal Mukhriz sebagai timbalan menteri MITI. Kalau Najib terus menafikan hak Khairy dan masih pandang dan jeling Mahathir, ibarat kata akan mati beragamlah Khairy dalam pertandingan merebut jawatan ketua pemuda akan datang.
Saya penuh yakin Najib akan mengikhtiaf Khairy kali ini. Kalau tidak timbal;an menteri MITI dia boleh diletak di bawah Annuar Musa yang khabarnya disebut akan dibawa masuk ke dalam kabonet semula untuk jadi menteri Belia dan Bola sepak?  [wm.kl.12:31 pm 10/05/13]

No comments: