Wednesday, May 8, 2013

Selamat Bersara Mendiang Salentia

SUSUPAN TENGAHARI                                                                                                     

Bila mengenangkan Kelantan dan keputusan pilihan raya lalu tiadalah yang paling mengembirakan saya apabila mendapat tahu Inchek Ibrahim Ali kalah di Pasir Mas. Kalau saya mengharapkan kemenangan di Kelantan untuk peribadi saya, kekalahan Inchek Ibrahim itulah kemenangan besar buat saya.

Berita itu saya sambut dengan sujud syukur di kaki lima hotel penginapan saya di Kota Bharu. Masa itu saya bersiap untuk meninggalkan hotel menuju ke satu destinasi. Tiba-tiba terima SMS dari seorang pegawai SPR memberi tahu Ibrahim Ali kalah besar dengan kekurangaa sekitar 8,000 undi.

Memang kekalahan Ibrahim itu sangat dinanti-nantikan oleh saya dan saya percaya rakan saya yang sejalur dengan saya juga. Saya berdendam politik dengan manusia dianggap genius politik ini. Tidak ada orang politik yang paling saya benci di Malaysia ini kecuali Ibrahim dengan Zulkefli Nordin.

Bagi saya kedua mereka adalah bapak munafik politik dan ahli politik paling tidak bermoral di negara ini. Kalau diadakan anugerah ahli politik tidak bermoral mereka berdualah berhak menerimanya dulu. Mungkin kalau Quran belum ditamatkan nama kedua orang ini dalam konteks politik akan masukkan sebagai pedoman dan iktibar kepada manusia akan datang.


Saya tidak bercadang mendedahkan di sini apa yang saya ketahui mengenai mereka sehinggakan saya begitu membencinya. Tetapi kekalahan mereka itu wajar dan patut sekali. Adalah satu kesalahan kalau kedua mereka atau salah satu menang dalam pilihan raya 5 Mei lalu dan terus berkokok dalam parlimen. Tanpa adanya mereka memberi ruang dan keinginan untuk saya menjenguk semula laman parlimen. Saya telah bersumpah selagi mereka berada dalam dewan saya tidak terliur untuk menjenguk parlimen. Benci. Alhamdulilah kedua-duanya kojol.

Saya pernah bermadah kepada seseorang; bagi saya tidak mengapa kalau Pakatan Rakyat tidak berjaya menakluki Putrajaya asalkan saja Ibrahim kalah di Pasri Mas. Kemenangan Putrajaya tidak membawa apa-apa makna kalau Ibrahim Ali menang. Kemenangan Ibrahim menyebabkan gaout saya akan melarat!

Alhamdulilah apa yang saya harap dan cita-citakan berjaya. Terima kasih Tuhan kerana Kau menerima ralat doa hamba-Mu ini di Makkah semasa bulan Ramdahan lalu. Mungkin saya adalah antara hamba yang terkeji di sisi Allah kerana meralat doa yang pernah dibuat.

Pada tahun 2007 semasa mengerjakan Haji bersama isteri saya pernah berdoa di hadapan Kaabah (bila sebut Kaabah ini bukan bererti saya taksub dan fanatik seperti pembacuh kopi yang buat video sumpah laknat depan Kaabah..tidak), memohon Allah berikan kemenangan kepada Ibrahim di dalam pilihan raya 2008. Saya minta Allah berikan kemenangan dan hidayah kepadanya agar menerima perjuangan Islam oleh PAS. Saya juga mendoakan agar PAS dan Tokguru Nik Aziz merestui Ibrahim bertanding atas lambang bulan purnama.

Atas kehendak Allah s.w.t. Tuhan kita seru sekalian alam permintaan saya dimakbulkan. Beliau bertanding atas tikit PAS, menang besar dengan meraih majoriti 8,991 undi. Saya bersyukur dengan kemenangan Ibrahim itu. Bagaimana pun kemenangan itu memberi keseronokan sekerat hari saja kepada saya apabila beliau mengkhinati amanah yang diberikan penyokong dan ahli PAS kepadanya. Beliau melupai daratan dan lupa kepada setiap orang yang membantu kemenangannya. Malahan Tokguru dicaci maki dan dihina sesedap mulutnya.

Paling menyesal dan memalukan saya apabila beliau menghina Tokguru Nik Aziz. Menggelar Tokguru sebagai nyayuk dan MB yang tidak tahu mentadbir dan meminta agar Tokguru letak jawatan. Bagi saya kecaman itu tidak boleh dimaafi. Bertolak dari itulah saya memasang dendam dan niat untuk melihat Ibrahim tersungkur makan tanah di Pasir Mas.

Jadi apabila beliau kalah dalam pilihan raya lalu ditangan Timbalan Ketua Dewa Pemuda PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz, ia sungguh menggembirakan saya. Doa dan harapan saya sejak lebih empat tahun lalu termakhbul juga.

Dalam pilihan raya itu Ibrahim yang disokong padu oleh Umno dan Mahathir Mohamad sendiri datang berkempen untuknya kalah dengan kekurangan undi sebanyak 8,047. Beliau mendapat 25,384 manakala Nik Abduh 33,431. Ternyata Mahathir yang dideakan dan dikultus sebagai wali 'mujibul somat' tidak memberi berkat dan membawa rahmat kepadanya. Kerana kedatangan Mahathirlah menyebabkan Brahim kalah sebesar bukit.

Kekalahan Ibrahim kepada Nik Abduh memalukan Ibrahim dan juga Mahathir kerana kalau diukur dari segi usia, pengalaman, logistik dan kewangan Ibrahim jauh mengatasi Abduh. Bolehlah dianggap kekalahan Ibrahim kepada budak baru belajar politik. Abduh berdepan dengan Ibrahim bukan dengan taburan ringgit tetapi dengan tadahan doa berdoa meminta pengampunan dan bantuan Allah kita.

Hilang dan lenyaplah kehebatan Ibrahim selama ini yang dianggap sebagai champion. Beliau sendiri tanpa segan dan silu menggelarkan dirinya sebagai Adi Jagat. Adi Jagat bermakna pahlwan di langit dan di bumi. Kekalahan itu menjelaskan Ibrahim bukan sahaja ditolak oleh hantu di bumi tetapi dia juga tidak disenangi malaikat di langit. Khbarnya kambing dan lembu di Pasir Mas juga benci kepada Ibrahim.

Menganalisa penglibatan Ibrahim dalam pilihan raya di Pasir Mas serta angka-angka kemenangannya jelas menunjukkan Ibrahim bukan seorang berpengaruh seperti dijangka. Pengaruh peribadinya tidak sampai pun 6,000. Pengaruh atau penyokong tegarnya sekitar 3,600 orang sahaja. Orang-orang ini yang di duplicate untuk dibawa ke mana-mana dengan tiga atau empat bas bagi menunjukkan dia mempunyai pengaruh besar.

Sepanjang hayatnya Ibrahim telah bertanding dalam lapan kali pilihan raya. Dari lapan kali dia menang tiga kali kalah lima kali. Kali pertama beliau bertanding ialah pada tahun 1986, beliau menang menewaskan calon PAS Zakaria Ismail dengan mendapat jumlah undi sebanyak 15,711 undi dengan perolehan majoriti sebanyak 3,803 undi.

Kali kedua ialah pada tahun 1990, ketika ini beliau menyertai Semangat 46 yang bergabung dengan PAS. Beliau menang dengan mendapat 20,066 undi dengan majoriti sebanyak 9,290 undi. Kali ketiga ialah pada tahun 1995, beliau yang bertanding atas tikit Barisan Nasional kalah ditangan Zainuddin Mohd Noor dengan kekurangan undi sebanyak 3,215. Beliau mendapat 16,178 undi.

Kali keempat beliau bertanding pada tahun 1999 kali ini juga atas tikit BN. Beliau tewas dengan mendapat 15,395 undi ditangan calon PAS Ismail Noh yang mendapat 23,965 undi dengan majoriti sebanyak 8,575 undi.

Penyertaan beliau kali ke lima ialah pada tahun 2004. Kali ini beliau bertanding atas tikit Bebas. Dalam pertandingan tiga penjuru ini beliau mendapat 6,198 undi berbanding dengan calon PAS, Ismail Noh yang menenangi pilihan raya ini mendapat 17,520 manakala calon UBN Hanafi Mamat mengutik 16,275. Ismail Nuh menang dengan majoriti 1,252.

Pertandingan ke enam buat beliau ialah pada tahun 2006 dalam pilihan raya kecil DUN Pengkalan Pasir. Kali ini Ibrahim mencatat rekod kerana penyertaan itu menyebabkan dia hilang wang pertaruhan.

Pertandingan kali ke tujuh ialah pada tahun 2008. Kali ini Ibrahim diberi pinjam lambang bulan. Pertandingan ini beliau memperolehi kemenangan besar dengan mendapat 8,991 undi. Beliau mengutik undi sebanyak 28,673 manakala lawannya Hanafi Ahmad Rosdi Mohamad mendapat 19,682 undi.

Pertandingan ke lapan dan saya kira ini adalah pilihan raya terakhir bagi Ibrahim ialah empat hari lepas. Dalam pertandingan ini beliau yang mendapat dokongan padu dari Umno dan blessing daripada mahaguru politik Machiavellinya Mahathir, beliau tewas dengan majoriti terbesar sepanjang beliau menyertai pilihan raya iaitu sebanyak 8,047 undi. Beliau menguntik 25,384 manakala Nik Abduh 33,431 undi.

Catatan: Kekalahan Ibrahim di Pasir Mas pada petang 5 Mei menyebabkan hampir seluruh bandar Pasir Mas dan melatas ke Tumpat dan Kota Bharu diserang bau busuk yang teruk secata tiba-tiba. [wm.kl.2:09 08/05/13]

8 comments:

myi said...

Salam Sdr MSO.
T/Kasih mengajukan maklumaat kpd kami pengikut blok Sdr.
Syukur Alamdulillah kerana Allag SBW memperkenankan doa dan hasrat majoriti raakyat Malaysia.
Saya tak hendak menyatakan apa2 yg terkumat dalam hati saya berhubung dgn 3 hamba Allah ini, hanya Syukur sebanyak2nya keatas kurniaan keputusan dalam PRU 13 lalu keatas ke 3 mereka.
ALLAHUAKBAR.....Myi

Unknown said...

Nasib 2 ekor silentia iaitu zulnordin1012 dan ibrahim alkataki memang patutpun

Unknown said...

Memang patut pun kalah 2 ekor silentia ibrahim alkataki dan zulnordin1012...

Unknown said...

Allahyarham pak nik lah arshad pernah dlm satu ceramah di kg pengkalan datu sering mengharapkan selepas pilihanraya 1995 datuk him tidak akan ada lagi di parlimen...

Unknown said...

bagi saya kekalahan pak berahim merupakan titik hitam politik karut marut caci marba...berahim ali patut bersyukur bertanding atas tiket PAS 2008 tetapi derhaka bak si tanggang...sebenarnya yg nyanyuk ialah pak berahim ...nyanyuk sbb lupa dia bertanding atas TIKET PAS...kalah sebab mentor dia.Pak Mahathir..da tau org kelantan x suka Madey..ajak lagi..haa amik..melompat dalam lumpur kebusukan..mmg busuk satu pasir mas..

kueh bakar said...

bencinya pakcik kepada dia yaa..

saya pun benci dia. haha

Unknown said...

Saya pun 101% gembira dan puas hati bila dua orang itu kalah.Harap selepas ini PERKASA pun turut rebah.Kalau NGO pun nak masuk bertanding baik tukar saja NGO tu jadi parti Politik.Banyak sangat hal yang secara terangan cuba nak menghina tahap IQ rakyat.

azarazara said...

Mana en katak itu yer berserta en zOl senyap jer-- mereka tak komen pun perihal kekalahan mereka itu heheheh