Wednesday, May 8, 2013

100 Ribu Bangsa Malaysia Kini Berhimpun Tuntut Pilihan Raya Bersih

LAPORAN MALAM                                                                              

Saat ini 100,000 rakyat Malaysia yang mengakui mereka sebagai Bangsa Malaysia bercampur Melayu, Cina, India dan lain-lain kaum sedang berhimpun di stadium Kelana Jaya, Selangor dalam satu himpunan memprotes pilihan raya ke-13 lalu yang dianggap sebagai tidak telus, kotor dan penuh penipuan.

Walaupun terpaksa berhalangan dengan kesesakan jalan raya berkilo meter dan disirami hujan sesekali lebat dan gerimis ia tidak menghalang orang ramai untuk bergerak memasuki stadium. Ternyata semangat Bangsa Malaysia begitu kuat sekali untuki menutut pilihan raya bersih dan adil.

Himpuan yang pertama kali diadakan selepas pilihan raya umum itu bolehlah dianggap sebagai detik meletak kerja bagi Pakatan Rakyat untuk terus bergerak bagi menumbangkan kerajaan UBN bakal dibentuk Najib Razak minggu depan.


Semengat yang ditunjukkan oleh para himpunan yang mengenakan baju hitam sebagai tanda bergabun atas kekalahan mereka sangat tingga sehingga ada yang tidak mempedulikan hujan dan tetap berdiri atas padang mendengar pidato para pemimpin Pakatan Rakyat.

Ternyata walaupun ada larangan dari pihak polis agar tidak menghadiri himpunan itu kerana ia tidak ada permit tetapi tidak dipedulikan orang ramai. Ini menunjukkan Bangsa Malaysia sudah tidak peduli dan takut kepada arahan polis.

Mungkin Bangsa Malaysia ini menjadi lebih semangatdan yakin apabila peratus undi popular memihak kepada mereka. Begitu juga penegasan Anwar Ibrahim yang mengatakan Pakatan Rakyat menang menjadi peniup semangat untuk Bangsa Malaysia berhimpun dan membuat protes.

Nampaknya episod untuk menumbangkan Najib tidak berakhir pada 5 Mei. Mereka akan terus mengasak dan mengasak sehinggalah Najib mengaku kalah. [wm.kl.11:25 pm 08/05/13]

No comments: