Wednesday, April 22, 2009

Kisah Dari Istana

Benarkah Monahara Diculik Suaminya Sendiri?

ADA berita panas dan berat tersebar dalam internet di Indonesia mengenai Tengku Temenggong, Tengku Mohamad Fakry Sultan Ismail Putra anak Raja Kelantan yang dikatakan melarikan model cantik Indonesia, Monahara Odelia Pinot, 17.

Berita ini geger dan hangat dalam blog-blog sosial dan politik di serata Indoensia. Media massa cetak juga sudah mula turut sama menyiarkan berita ini. Rupa-rupanya kisah percintaan Fakry dengan Monahara yang mesra dipanggil Pinot sudah jadi bahan terlaris di Indonesia sejak beberapa bulan sebelum ini lagi.

Ini tidak menghairankan sebab Pinot kacutan Bugis dan Perancis merupakan seorang model hebat di Indonesia yang disenaraikan dalam 100 model tercantik musim ini.

Sebaba itu apa-apa berita mengenainya mudah hangat dan disensasikan. Apa lagi kalau ia ada hubungan dengan pengeran (anak raja) ia makin menjadi tumpuan.

Saya sendiri mula menyedari berita ini selepas membaca laporan protal berita tribahasa semalam. Laporan protal berita itu yang memetik laporan sebuah majalah (Syura) sungguh mengejutkan dan ini menyebabkan membuka selera untuk membuat serch di beberapa engin internet.

Beratus blog di Indonesia memainkan berita berkenaan. Nampak begitu marah sekali rakyat Indoneisa terhadap apa yang berlaku. Paling memedihkan hati bila membaca komen yang dikirimkan sampai ada yang mahu ganyang Malaysia. Rakyat Indonesia begitu menyayangi warganya dan mudah menunding jari kepada kita.

Ada sebab bagi rakyat Indonesia kalau mereka merasa marah dan kesal atas laporan itu. Mereka tidak mahu kalau warga mereka diculik kemudian diseksa! Bukan saja mereka, kalau terjadi ke atas rakyat kita juga kita akan bertindak demikian. mungkin lebih dahsyat lagi.

Bagaimana pun apakah laporan atau dakwaan ibu Monahara itu, Daisy Fajarina, 44 itu benar belaka? Ada sesuatu yang perlu dicungkil mengenai dakwaan yang dibuat itu. Ada beberapa perkara yang menimbulkan keraguan dan terasa anih.

Menurut Daisy anaknya diculik ketika selesai mengadakan umrah awal Mach lalu. Beliau yang turut mengerjakan umrah mendakwa perpisahan alias diculik dengan anaknya berlaku di lapangan terbang. Kayanya Monahara dilarikan dengan pesawat lain manakala beliau bersama seorang anaknya, Dewi menaiki pesawat lain. Macam cerita Hindustan bunyinya!

Selepas itu beliau tidak mengetahui di mana Monahara berada. Maklumat yang beliau perolehi seperti dipetik mengatakan Monahara di dera oleh Fakry. Sumber maklumat itu dari dalam istana Kelantan sendiri.

Dakwaan Fajarina itu boleh dipersoalkan kesahihannya. Apakah wujud cerita yang dilaporkan itu? Dan apakah perpisahan itu boleh dikelasfikasikan sebagai culik?

Bukankah Monahara telah bernikah secara sah dengan Fakry? Kalau sudah menjadi isterinya apakah boleh dikatakan Fakry membawa isterinya itu sebagai diculik?

Majlis perkahwinan Fakry dan Monahara diadakan secara besar-besaran di Kota Bharu Kelantan. Monahara juga telah dibawa ke majlis-majlis yang melibatkan rakyat. Acara ringkas memperkenalkan menantu raja itu kepada rakyat diadakan. Gambar-gambar mengenai majlis itu juga turut sama disebarkan dan membuktikan perkahwinan itu berjalan lancar dan dalam keadaan baik.

Mengenai Monahara diseksa dan dicalar di dada, sebaiknya Daisy dan pihak berkuasa Indonesia lain mendapat laporan tepat dan jitu mengenai keabsahannya. Jangan percaya kepada sumber gelap dari mana-mana sudut. Ingat syaitan suka melagakan manusia di mana-mana saja tanpa mengira warna kulit dan bangsa.

Hubungan baik antara dua negara boleh manfaatkan bagi menyelesaiakan krisis dua individu ini. Dan kisah ini juga seharusnya tidak dijadikan maslaah dua negara melainkan kisah rumah tangga saja yang membabitkan keluarga di Raja Kelantan dan keluarga Daisy dan Pinot.

Sehubungan itu elok juga kalau pihak istana Kelantan membuat penjelasan mengenai perkara ini. Tuduhan yang dilemparkan dalam blog dan mungkin media Indonesia sedikit sebanyak menjejaskan kemuliaan istana Kelantan yang sekaligus akan mengaibkan anak-anak Kelantan di mana saja berada.

Jangan biarkan perkara ini berpanjangan penyelesaian tuntas hendaklah dibuat sebelum ianya menjadi lebih kusut dan dieksploitasikan oleh pihak-pihak yang sengaja mahu mencari kesempatan mengeruh dan memburukkan suasana. (Tunggu catatan dalam diarymaya). [wm. kl 9:00 am 22/04/09]

2 comments:

iam_khufu said...

Minta2 lah cepat2 pihak yang dituduh buat penjelasan, supaya hal ini tak berpanjangan. Sebab apa rakyat Indonesia dan media Indonesia ini kerap memanipulasikan berita2 sensasi tentang Malaysia, tujuannya saya tidak tahu tetapi natijahnya,, ia akan membangkitkan sentimen anti-Malaysia(atau Malingsia). Sebelum inipun banyak isu yang kerap dimainkan oleh media di Indonesia untuk membangkitkan sentimen ini contohnya:-

1) Isu lagu Rasa sayang hay
2) Isu kain batik
3) isu ikan arowana
4) Isu wasit Indonesia dipukul polis Malaysia
5) Isu Rendang
6) Isu Warganegara Indonesia menjadi Askar Wataniah
7) Isu Ikan Arowana
8) Isu Pulau Ambalat
9) Isu Tenaga Kerja Indonesia
10) dan isu lain yang berbangkit.

Blogger said...

Pinot, Fakry dan Kerajaan Kelantan harus segera menjawab soal Pinot disiksa, dikelar dan diseterika oleh suami Pinot sendiri iaitu Tengku Temenggung Kelantan Fakry. Segera keluar beri penjelasan. Kalau tak ada penafian, memang kita akan anggap hal ini benar. Dengan duduk diam tanpa keluar memberi penjelasan akan mengeruhkan lagi hubungan Malaysia Indonesia. Jangan terlampau lembab seperti kura-kura memberi keputusan. Kes ini sudah menjatuhkan maruah rakyat malaysia yang lain.