Tuesday, April 7, 2009

Dari Bukit Gantang 3

Keputusan Tidak Rasmi Mula Diketahui

[kemaskini] BUKIT SELAMBAU: Perkiraaan penjumlahan undi yang dilakukan setakat ini PKR telah mendahului UBN sebanyak 2,000 undi! Menurut laporan Setiausaha Umno Bahagian Pokok Sena, Ramli Mohd Yunus yang beliau perolehi dari laporan SB UBN kalah. Katanya banyak peti undi yang sudah diketahui PKR mengatasi UBN.

Keadaan di Bukit Selambau ketika ini juga dilaporkan hujan dan jalan spenuh sesak.

KIRA-KIRA dua jam lalu kesemua 36 pusat mengundi pilihan raya kecil P 59 Bukit Gantang telah pun ditutup. Para penyokong kedua parti yang bertanding telah mula beredar untuk meninggalkan Bukit Gantang menuju ke destinasi masing-masing. Dalam kepala masing-masing juga tertanya-tanya dan ternanti-nanti maklumat mengenai perkembangan hasil pilihan raya itu.

Seperti mana diumumkan peratus keluar mengundi meningkat sebanyak 3%. Peratus mengundi kali ini sebanyak 75.1% berbanding dengan peratus keluar mengundi pada pilihan raya umum lalu sebanyak 72.65%.

Peratus ini menyebabkan kedua pihak merasakan tidak begitu selesa dan bolehlah dianggap pilihan raya ini dalam keadaan sama berat dan sama ringan.

Saya telah menerima result sepnuhnya dikesemua daerah mengundi dari seorang penjenguk budiman blog ini. Keputuan itu dicatat berdasarkan pengundian pukul 2:30 petang tadi di mana peratus mengundi ketika 49.32%.

Sekiranya result ataupun keputusan itu tidak khilaf dan boleh diyakini pilihan raya Bukit Gantang seperti mana diramalkan berpihak kepada Pas. Pun begitu ia bergantung kepada aliran pengundian kira-kira 25.78% yang belum memangkah ketika itu.

Berdasarkan kepada keputusan itu juga menjelaskan bahawa pengundi Cina telah memihak kepada Pas. Boleh dikatakan semua daerah mengundi yang dimonopoli pengundi Cina dan pengundi Melayu di bawah 60% dimenangi oleh Pas.

Bagaimana pun seperti juga diramalkan pengundi Melayu masih bersama UBN. Mana-mana daerah mengundi yang dominasi Melayu 75% ke atas ianya dimenangi oleh UBN. Yang tidak mencemaskan Pas kekalahan Pas di kawasan Melayu tidak begitu besar.

Hanya beberapa buah daerah saja yang didominasi Melayu dimenangi oleh Pas.

Sementara itu ada beberapa keputusan awal telah diterima setakat ini; Kuala Sepatang Pas mengatasi UBN dengan majoriti lebih 1,500, di Sungai Rotan dan Kampung Cheh juga Pas menang tetapi dengan majoriti kurang 10 undi.

Manakala dari 12,036 undi yang telah dikira Pas telah mendahului UBN sebanyak 2,624 undi.
Jika trend ini berkekalan Bukit Gantang bakal dimiliki Pas dengan majoriti agak selesa. [btk. gantang 7:00 pm 07/04/09]

No comments: