Wednesday, April 29, 2009

Laporan Lewat

Syabas Dan Tahniah Untuk Fairus dan Dr Mansor

KEHADIRAN bekas Adun Penanti, Mohamad Fairus Khairuddin pada majlis pengumuman calon pilihan raya kecil Dun Penanti malam tadi memberi petunjuk awal bahawa kerusi milik PKR itu akan dapat dikekalkan dengan mudah.

Fairus seperti mana ditunjukkan dalam gambar hadir dan berjabat salam dengan Dr Mansor Othman sebagai penggantinya itu diumumkan secara rasmi oleh Penasihat PKR, Anwar Ibrahim.

Semangat yang ditunjukkan Fairus itu adalah semangat ahli politik sebenarnya. Kehadiran bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga sekaligus menafikan desas desus sebelum ini mengatakan Fairus akan meninggalkan PKR dan akan menyertai Umno.

Sukar bagi Fairus untuk menerima hakikat yang berlaku itu, di mana beliau terpaksa mengosongkan kerusi dan melepaskan jawatan berprestaj selaku timbalan ketua menteri. Namun itu hakikat politik ia boleh berubah arah pada bila-bila masa saja.

Ahli PKR dan penyokong Pakatan Rakyat seharusnya berterima kasih dan tumpang berbangga atas sikap gentlemen Fairus itu yang ternyata masih setia dan akur dengan keputusan parti. Mudah-mudahan sahaja selepas ini Fairus yang dicalarkan dengan berbagai persepsi akan pulih dan kemudian muncul sebagai ahli politik baru yang lebih berjaya di masa akan datang.

Dr Mansor Othman yang diumumkan sebagai calon PKR pilihan raya kecil Dun Penanti pada bulan depan adalah bekas Setiausaha Politik kepada Anwar semasa menjadi Timbalan Perdana Menteri. Beliau juga bekas pensyarah di Universiti Sains Malaysia (USM) Pualau Pinang.

Sekiranya Dr Mansor menang pada pilihan raya nanti beliau dijangka bakal dilantik menjadi timbalan ketua menteri bagi mengganti tempat ditinggalkan Fairus. [jln pahang 12:00 29/04/09]

No comments: