Sunday, April 5, 2009

Kecoh Di Kepala Bukit

Ketegangan Di Kepala Bukit
Hampir Cemari Pilihan Raya Bukit Gantang


JAM 2:00 pagi tadi saya cuba melaporkan satu kejadian yang nyaris-nyaris mencetuskan perbalahan besar antara kedua para penyokong dan pekerja jentera kempen pilihan raya Pas dan BN di Bukit Gantang. Sekiranya tidak ada tolak ansur dan campur tangan segera polis pasti kekecohan malam tadi membawa pergaduhan yang akan mecemari perjalanan pilihan raya kecil P59 Bukit Gantang.

Kerana tidak ada kemudahan internet maka laporan berkenaan terlewat diposting. Namun saya percaya sudah ada blogger atau pun portal berita lain memberi laporan terperinci mengenai kejadian malam tadi dari detik ke detik.

Kejadian itu berlaku kira-kira jam 12:45 minit tengah malam, di Simpang Tiga Batu 8, Kepala Bukit ke Changkat Ibol. Kawasan ini dikenali sebagai kubu kuat Pas sejak lama dulu dan UBN dikatakan sukar untuk menembusi kubu ini.

Sesampai di simpang itu pagi tadi sekembali dari menghadiri ceramah Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat di Tebok dalam DUN Trong, kelihatan ramai penyokong Pas dan pekerja pilihan raya berdiri di tepi-tepi jalan. Mereka dalam keadaan siap siaga dan seperti ada sesuatu yang berlaku.

Kerana mengsyaki sesuatu saya bersama Pak Abu, dua orang rakan lain berhenti untuk meninjau dari dekat apa yang berlaku sebenarnya.

Sangkaan kami benar ada sedikit ketegangan berlaku antara penyokong dan pekerja pilihan raya Pas dan UBN.

Jumlah penyokong dan petugas pilihan raya Pas ketika itu kira-kira 100 orang. Semua mereka terdiri daripada anak-anak muda dan mereka adalah orang-orang tempatan Bukit Gantang.
Menurut maklumat kekecohan itu berlaku apabila pekerja UBN tidak menghormati "persetujuan" berhubung pemasangan poster dan banner di sekitar persimpangan itu yang telah dibuat sebelum ini.

Katanya pihak Pas tidak membenarkan poster atau banner UBN ditampal di kawasan itu. Ianya boleh dibenarkan sekiranya orang UBN tempatan sendiri yang akan melakukannya. Mereka melarang mana-mana orang luar untuk menampal poster di situ. Larangan itu bukan saja kepada petugas luar UBN saja, tetapi petugas luar dari Pas juga.

Persetujuan itu telah dibuat di hadapan pihak berkuasa di situ dan kedua pihak akan mematuhinya.

Tetapi 'persetujuan' itu cuba dinodai pada malam tadi. Penyokong Pas sudah mendapat tahu yang ada pihak luar dipanggil untuk pasang poster di situ menyebabkan mereka bersiap sedia menghalangnya kerana berpegang kepada persetujuan bersama.

Sekumpulan para penyokong UBN juga terdiri dari orang tempatan berada di tempat itu yang dijarakkan kira-kira 100 meter sahaja. Kedua pihak kelihatan dalam keadaan tegang dan siap sedia untuk bertindak antara satu sama lain.

Jam 1:10 malam sebuah lori membawa bendera UBN memasuki ke kawasan itu dan diletakkan berhampiran simpang berkenaan. Kedatangan lori itu sudah ditunggui dan tidak menyenangkan para penyokong Pas menyebabkan mereka terus menyerbunya.

Mulanya mereka melarang dari jauh tetapi setelah mendapati petugas dari atas lori itu enggan berbuat demikian menyebabkan mereka menyerbu sambil melaungkan meminta supaya lori itu dibawa keluar dari kawasan itu kalau tidak mahu ianya diapa-apakan. Jumlah para penyokong Pas juga bertambah dalam sekelip mata saja.

Setelah lori itu berdegil dan cuba mempertahankan untuk memasang banner menyebabkan penyokong Pas naik berang. Ketika ini kekecohan berlaku di mana berlaku tolak menolak dan tepis menepis. Kekerasan juga mula digunakan di mana ada yang menepuk lori dengan tangan dan mengancam untuk bertindak ke atas lori berkenaan.

"Siapa yang bertanggungjawab dan suruh kamu bawa bendera ini. Mana, tunjuk kamu dari mana??" kata seorang penyokong Pas dan diikuti oleh beberapa yang lain. Keadaan sudah mula panas apabila mereka menyedari lori dan petugas berkenaan datang dari Gerik.

Petugas UBN itu tidak berbuat apa-apa dan mereka panik dengan apa yang berlaku. Kira-kira 50 orang petugas UBN yang ada di situ juga tidak dapat berbuat apa-apa kerana bilangan penyokong Pas melebihi dari jumlah mereka.

Melihat keadaan sudah seperti tidak dapat dikawal dan kemarahan sudah membuak akhirnya lori berkenaan berundur. Sebaik lori itu berundur penyokong Pas bersorak dan takbir.
Ketika ketegangan ini berlaku terdapat tiga buah kereta trafik polis berhampiran tempat kejadian itu. Beberapa anggota FRU dan dua buah land rover juga ada di situ. Lebih 20 SB juga turut sama berada di situ.

Apa yang agak menghairankan polis seakan tidak bertindak segera dan seperti mahu memerhati saja apa yang berlaku. Cuma salah seorang anggota polis berpangkat Sarjan sibuk cuba menenangkan keadaan. Dua tiga orang anggota FRU yang berada di atas land rover pula diminta turun setelah suasana sudah hampir tenang.

Selepas lebih setengah jam keadaan tegang itu berakhir. Setelah memastikan keadaan tenang saya meninggalkan tempat itu untuk makan.

Jam 1:45 pagi selepas makan di batu 10, kelihatan beberapa buah trak FRU siap dengan bunyi siren menghala ke arah tempat kejadian. Lebih lima buah trak yang padat dengan anggota FRU sempat dilihat menghala ke tempat kejadian itu dengan diikuti beberapa buah kereta polis.

Sebelum sempat menghabiskan makanan yang dipesan, saya, Pak Abu dan dua rakan bergegas semula ke tempat kejadian.

Di simpang tiga Kepala Bukit, Batu 8 itu keadaan sudah jam. Trak FRU dan kereta polis memenuhi di sepanjang jalan. Keadaan tidak ubah seperti dalam kecemasan. Anggota FRU dianggarkan 150 orang sudah siap sedia untuk bertindak. Kereta yang menghalang dari Batu 10 ke batu 8 di arah berpatah balik.

Rupanya selepas saya meninggalkan tempat tadi, meletus semua kekecohan yang menyebabkan FRU dipanggil ke situ. Kekecohan kali ini berlaku apabila penyokong Pas menyedari ada pihak tertentu telah memasang banner menghina Pas yang tertulis "Rukun Islam dan Rukun Iman Pas".

Banner menghina Pas ini dipasang selepas kekecohan selesai. Pemasangan disedari oleh kumpulan petugas dan penyokong Pas tadi menyebabkan mereka meminta ianya diturunkan.

Kesemua banner itu yang dipasang diturun dan disimpan semula oleh pihak UBN.
Kedatangan FRU menyebabkan timbul rasa cemas. Para penyokong dan petugas Pas dari luar yang bertugas di beberapa pos berhampiran nampak seakan terkejut dan menanti tindakan FRU seterusnya. Ada yang sudah bersiap sedia untuk melihat FRU bertindak ganas!

Beberapa ketika keadaan penuh suspen dan menjadi tanda tanya. Para petugas Pas kelihatan berbincang dengan pihak polis. Syukur Alhamdulilah kira-kira sejam, FRU yang sudah siap sedia dengan perisai dan cotar, track water cannon di arah kembali ke kem mereka semula untuk tidur sebelum digerakan lagi.

Ketika ini juga Ketua Dewan Pemuda Pas Perak, Azli datang menenangkan keadaan dengan meminta orang ramai bertenang dan bersurai. [Ipoh. prk. 6:00 pm 05/04/09]


2 comments:

mangchikla said...

Allahu Akhbar!!! Cerdik jugak polis rupernyer

AlHadi Tok Ayah Su (atas) said...

Salam hormat!

Teringat saya situasi prk dikuala berang pada suatu ketika dahulu, keadaan tegang dan panas sebegini juga telah terjadi dek kerana ketidak puasan hati disebabkan ketidak patuhan kepada perjanjian.

Kesahnya bermula apabila pehak Umno/bn tidak mahu membuang balik bendera yang dipasang dihadapan kubu pas walaupun masa yang dikatakan telah dipersetujui telah pun tamat, mengikut perjanjian mulut tersebut,bendera u/bn hanya mahu dipacak untuk sementara waktu sahaja kerana ingin menyambut seorang pembesar dari kalangan pemimpin umno.Apa yang berlaku bendera tersebut tidak pun diambil balik olih mereka walaupun pembesar itu telah pun datang dan dan telah pun lama pergi.

Kerana ketidak pedulian akan perjanjian tersebut lalu penyokong pas menganggap perbuatan u/bn itu hanyalah satu helah atau dikatakan satu tektik sahaja untuk memacak benderanya dikawasan kubu pas itu malah memang telah disengajakan, akhirnya penyokong pas telah naik berang dan agak marah lalu mengambil tindakan sendiri dengan mencabut segala bendera bendera u/bn tersebut satu persatu.

Apabila berlaku keadaan sedemikian barulah dipehak u/bn merasa kelam kabut datang (bersama dengan pasukan polis) untuk berjumpa dengan beberapa kepimpinan pas tempatan.Sebelum itu ada juga dipehak u/bn telah turut sama mencabut bendera bendera pas secara sembunyi sembunyi kononnya untuk membalas dendam.

Kes tersebut telah dapat diselesaikan setelah kedua dua kepimpinan Parti U/bn dan pas terpaksa hadir kebalai polis K.Berang untuk memberi keterangan. Penyelesaian yang dibuat ialah mana mana bendera yang telah dicabut menjadi tanggung jawab masing masing anggota parti sendiri untuk memasang balik dan dihadapan "muka kubu pas" tidak dipasang bendera u/bn....

Inilah rupa bentuk yang dikatakan pergolakan politik sama sebangsa tetapi mempunyai berlainan agenda. Apakah kita telah matang atau masih mentah atau separuh masak didalam berpolitik berbanding dengan negara negara lain?

Apa pun syabas PRK P036 K.Terengganu yang baru lalu kerana kita melihat satu sejarah p/raya kecil paling aman dalam dunia...!