Monday, March 22, 2010

Celoteh Murai 65

Salentia Melelong Diri Sendiri

KESIAN Murai melihat si Salentia terkial-kial nak menjual diri tetapi masih belum dibeli oleh sesiapa. Taukeh Umno nampaknya masih mengira untung dan rugi kalau mereka membeli Salentia. Jadi Umno kini sedang menimbang dan menilik akan untung dan ruginya. Dalam pada itu Salentia terus mempamerkan berbagai kebolehan dan keganjilan yang ada kepadanya. Dia sudah membuat berbagai cara bagi memastikan ada orang membelinya. Keling besi buruk juga mungkin fikir panjang untuk beli Selantia.

Di dalam parlimen tengah hari tadi Salentia masih melaung-laung... melelong dirinya sendiri. Nak harap orang nak tolong lelong tak ada siapa lagi yang mahu jadi tukang lelong. Jadi Salentia tidak ada pilihan lain melelong dirinya sendiri. Untung-untung ada mana-mana taukeh bangsat akan membelinya, kalau pun tidak boleh dijadikan tukang masak atau tukang kebuh, tukang sapu tahi pun jadilah.

Tadi Salentia menjadikan Anwar sebagai modal untuk melelolong dirinya. Oh, bukan main dia mempersoalkan risalah yang disebar oleh Keadilan untuk membela Anwar. Kata Salentia risalah yang dicetak sejuta helai itu adalah menganggu perbicaraan di mahkamah. Katanya perbuatan itu tidak boleh dibiarkan kerana ia cuba membuat keputusan sebelum mahkamah memutuskan kes liwat yang sedang dibicarakan. Kenapa begitu benci sekali Salentia kepada Anwar? Apakah dosa Anwar terhadapnya?

Wei... Salentia sedarkah apa yang adan suarakan itu. Bukankah anda sendiri mengakui anda hanya berkelulusan Holiday Inn bukannya Lincoln Inn London. Kalau anda setakat lulus Holidayh In di Jalan Raja Laut, usahlah bercakap soal intergeriti dan prinsip undang-undang. Cakap anda hanya laku dan layak di kaki-kaki lima sahaja. Kalau kita juga macam Keling mabuk tak payahlah nak cuba betulkan pagar masjid!

Kalau pun nak jadikan modal supaya orang beli kita tetapi gunalah modal lain yang lebih bernilai sikit daripada aksi menghentam dan melanyak Anwar Ibrahim sebagai modal. Murai yang tidak jadi ahli berhormat ini juga tahu apakah risalah sejuta yang mendedahkan analisa pemeriksaan doktor ke atas si pembacuh kopi itu menganggu perbicaraan di mahkamah atau tidak.

Kalau Salentia belajar sikit saja, cukup masuk sekolah dewasa di kampung Pinang Sebatang, tak payah masuk kolej perundangan... beliau boleh faham apakah risalah itu menganggu perbicaraan mahkamah atau pun tidak. Apa hendak dirisaukan sama ada dokumen itu benar atau tidak, sah atau palsu mahkamah akan menantukan. Sekiranya mahkamh menentu ianya tidak benar, risalah itu tidak boleh dijadikan bahan bukti di mahkamah. Betapa pun ia disebar dan dicetak berjuta-juta ia tetap tidak membantu Anwar kalau ia palsu. Jadi apa nak risaunya. Atau sengaja Salentia timbulkan itu bagi mendapat perhatian si burung belatuk mulut merah yang beliau adalah pembela burung belatuk mulut merah?

Fahamlah dalam keadaan terdesak dan tertekan hari ini Anwar akan menggunakan apa saja tektik, kaedah dan bahan untuk membela dirinya. Kalau Anwar berpeluang untuk mengambil Salentia sebagai bukti menafikan dia seorang peliwat, Anwar akan ambil juga Salentia. Salentia ini adalah antara orang yang pernah tidur sekandang dengan Anwar. Semasa dia menginding untuk berbaik dengan Anwar dulu Salentia mengakui yang Anwar tak pernah raba punggungnya.

Dalam keadaan hari ini bukan saja Anwar yang akan membela dirinya habis-habisan kalau terkena ke atas batang tubuh kita juga, kita akan berusaha bermati-matian membela diri kita. Takkan kita nak biarkan begitu saja. Kes yang dihadapi Anwar hari ini adalah kes hidup mati kerjaya politiknya. Justeru dia akan lakukan apa saja untuk dirinya.

Salentia perlu sedar dengan melihat kepada apa yang berlaku ke atas dirinya sendiri. Sewaktu Umno membuangnya dulu bagaimana diri Salentia. Cuba perhatikan ketika harga Salentia tidak laku setengah sen pun. Salentia sanggup memeluk dan merayu Pas agar menerima menjadi calon. Salentia sanggup menelan segala ludahannya ke atas Nik Aziz. Salentia sanggup berkawan semula dengan ulama kera dan beruk yang Salentia maki hamun itu. Salentia sanggup merebus air serban Nik Aziz dan minum buat penawar.

Kenapa Salentia buat begitu, ialah untuk mendapat tempat semula dalam politik. Untuk membela diri yang sudah dihina dan dilempar oleh Umno. Ketika itu Salentia tidak memikirkan soal maruah apa yang orang lemparkan kepada dirinya. Yang penting ialah dapat simpati Pas untuk dapat kerusi. Bila menang Salentia merasakan segala kehinaan yang Umno lemparkan kepadanya terbalas. Maruah Salentia sudah terperosok dalam longkang busuk itu berjaya diwangikan oleh Pas.

Jadi Salentia usahlah maki hamun Anwar dengan macam-macam kata nesta. Cubalah tilik ke atas diri sendiri. Kalau dibadan kita juga penuh dengan kurap dan panau usahlah cuba-cuba hendak berniaga ubat panau dan kurap. Bukan saja orang tidak hingin nak beli ubat kita orang juga meluat sebab kita cakap tak serupa bikin. Sebelum betulkan orang lain, elok juga kalau Salentia memperbetulkan cara berjalan dengan betul, orang melangkah bukannya melompat... cepuh... cepuh....

Murai: Merasakan lebih terhormat kalau Salentia nak masuk Umno dengan mengemukakan borang permohonan, Murai boleh tolong hantarkan ke rumah.

3 comments:

Rillink said...

Assalamualaikum Tuan,

Saya cadangkan Tuan ujudkan plot undian di blok Tuan dengan tajuk wajib atau tidak salentia di-masukkan dalam ISA?.Saya rasa sejak kebelakangan ini hamba Allah yang bernama salentia ini telah melampaui batas kerana menghasut dan mengadu domba untuk melaga-lagakan antara melayu dengan melayu dan kaum lain di-malaysia dengan berperisaikan ngo yang bernama perkosa...Wassalam.

tanahserendah.blogspot.com said...

Salam tuan MSO.

Saya bersetuju 200% dgn artikel tuan. Saya cadangkan artikel ini dicetak dan disebarkan ke seluruh Parlimen Pasir Mas. Saya juga mencadangkan agar ditayangkan di kedai-kedai kopi di seluruh Pasir Mas bagaimana Salentia menjerit-menjerit macam orang gila sambil menghempas kertas semasa di Parlimen. Biar orang Pasir Mas tahu, betapa "hebatnya" wakil rakyat mereka yg bertanding di atas tiket PAS tapi berkelakuan tak senonoh.Malu, malu orang Pasir Mas dapat wakil rakyat sebegini.

Naim said...

Salam tuan MSO. Saya rasa semacam suatu hari nanti NGO itu akan bertukar jadi parti politik MELAYU yang baharu.

@naimisa