Wednesday, March 31, 2010

Prestasi Dan Usaha Sallahuddin Patut Dipuji
Pencuri Royalti Minyak Terus Membisu!

ROYALTI minyak untuk Kelantan terus diperjuangkan. Ahli Parlimen Kubang Kerian, Sallahuddin Ayub (foto) tidak berputus asa terus memperjuangkan hak rakyat Kelantan itu supaya dikembalikan tanpa banyak alasan. Di Parlimen hari ini beliau mendesak supaya Perdana Menteri, Najib Razak memberi penjelasan berhubung penggunaan istilah wang ehsan yang ditukar dari istilah royalti minyak.

Kata Sallehuddin penjelasan Najib mengenai perkara itu perlu kerana kenyataan beliau di parlimen sebelum ini mengelirukan. Pada 4 November tahun lalu Najib telah menyebut wang royalti ditukar kepada wang ehsan.

Sallahuddin serius meminta Najib memberi penjelasan itu, yang pada tanggapannya apa yang Najib lakukan itu satu penipuan atau pembohongan kepada dewan yang mulia dan tidak sepatut dilakukan. Sallehuddin memberi tempoh tujuh hari untuk Najib berbuat demikian.

Nampaknya ahli parlimen kini semuanya sudah mahir mengenai peraturan dan bidang kuasa mereka di parlimen. Semuanya berani mendesak tidak kira siapa termasuk ke atas Perdana Menteri. Sallahuddin menggunakan sepenuh kedudukannya sebagai ahli parlimen.

Apa yang dilakukan Sallahuddin itu wajar dipuji. Mungkin pengundi Kubang Kerian perlu menilai prestasi dan keprihatinan Sallahuddin yang membanggakan ini. Tidak salah rasanya kalau Sallahuddin terus dikekalkan di parlimen Kubang Kerian sepenggal lagi.

Ahli parlimen yang berhemah, berpandangan jauh dengan sedia mendengar pandangan dan teguran seperti Sallehuddin inilah yang patut disokong dan diberikan peluang berkhidmat seluas-luas kepadanya. Saya rasa pengundi Kubang Kerian khasnya dan rakyat Kelantan umumnya tidak salah memilih Sallahuddin sebagai ahli parlimen mereka.

Bagaimana pun di sini, ingin saya melahirkan pandangan saya sebagai bukan ahli parlimen ini. Saya tidak fikir Najib sedia memenuhi permintaan Sallehuddin itu walaupun ia satu keperluan disegerakan. Isu royalti minyak sudah menular ke akar umbi di Kelantan. Usul persendirian

Sallahuddin untuk meminta parlimen membincang masalah itu ditolak oleh Speaker.

Saya yakin Najib akan menikus untuk menjawab desakan Sallehuddin itu. Seperti mana kata Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Najib berhak sama ada hendak menjawab ataupun tidak desakan Sallehuddin itu. Ulasan Wan Junaidi Tuanku Jaafar itu menunjukkan Najib tidak akan menjelaskan perkara itu.

Dalam hal ini saya fikir, Sallahuddin tidak perlu sangat menyerang dan memaksa Najib untuk menjelaskan perkara itu. Sikap membisu Najib itu merupakan satu hukum alam ke atas perdana menteri itu. Apa yang Sallehuddin perlukan lakukan, kembali kepada pengkal dalam isu ini dengan melihat siapakah yang menukar istilah royalti itu kepada wang ehsan. Orang yang bertanggungjawab menukar istilah itulah yang perlu Sallahuddin serang.

Dari segi kronoloignya orang yang menukar istilah wang royalti kepada wang ehsan ini ialah bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad (foto bawah). Beliaulah yang bertanggungjawab mencuri wang royalti ini kemudian ditukar dengan wang ehsan. Pencurian atau penukaran ini bermula apabila kerajaan Terengganu dirampas Pas dalam pilihan umum 1999. Apabila Pas menjadi kerajaan di Terengganu secepat kilat pencurian wang royalti itu dilakukan dengan menukarnya kepada wang ehsan.
Tujuan penukuran itu tidak lain dan tidak bukan kerana hasad dengki dan busuknya hati Dr Mahathir seorang perdana menteri terhadap kerajaan Pas pimpinan Abdul Hadi Awang.

Jadi apa yang Najib buat di Kelantan hari ini ialah meneruskan kerja jahat yang dilakukan oleh Mahathir. Sebagai presiden Umno, Najib tidak ada pilihan lain selain meniru modus oprandi Mahathir untuk menindas kerajaan Pas Kelantan. Jadi orang yang perlu dipersalahkan dalam pencurian ini ialah Dr Mahathir yang kemudiannya diteruskan pula oleh Abdillah Badawi.

Bagi saya saya Sallahuddin harus mendesak Mahathir dalam perkara ini. Saya fikir sewaktu bekas PM itu merasmikan NGO perkakas kepada sebuah parti dua tiga hari lepas, beliau menjawab mengenai isu royalti minyak berkenaan. Sejak isu itu meletus beliau tidak pernah bercakap sepatah pun. Beliau tetap membisu dari mengupas isu berkenaan seolah ianya tidak ada kena mengena dengan beliau. Kenapa?

Sebagai sang maling Mahathir tidak sesekali akan bercakap mengenainya. Kenapa, sebabnya beliau sangat sedar apa yang beliau lakukan itu bertentangan dengan Akta Petroleum dan juga bertentangan dengan semangat federalisme.

Mahathir makin terus jadi tidak terkutip kerana bukan saja Tengku Razaleigh Hamzah yang mempertikaikan tindakan Najib mendera Kelantan itu, tetapi bekas TPM, Musa Hitam juga turut berpendapat royalti itu hendaklah diberikan kepada kerajaan Kelantan. Sikap dan pendirian Razaleigh dan Musa ini telah mencontengkan arang ke muka Mahathir.

Bila melihat perangai Mahathir saya jadi hairan kenapa NGO perkakas berkenaan boleh mengdundang Mahathir merasmikan mesyuarat agungnya sebagai mengganti Sultan Selangor yang membatalkan perkenannya untuk merasmi mesyuarat itu. Pada saya undangan itu kontras dengan moto NGO perkakas berkenaan yang kononnya hendak berjuang untuk Melayu dan menjaga hak bumiputera. Kalau mereka mengenali siapa Mahathir dan kalau NGO perkakas itu jujur untuk memperjuangkan Melayu NGO itu tidak akan undang Mahathir.

Apakah Mahathir pejuang Melayu? Apakah beliau membela Melayu? Orang selalu keliru mengenai pencapaian Mahathir ini. Kalau dari segi pembangunan infrastruktur negara memang beliau boleh dipuji. Itu pun boleh dipersoalkan. Tetapi kalau untuk Melayu ia boleh dibahaskan. Banyak kerosakan dan kemalangan menimpa bangsa Melayu disepanjang beliau menjadi PM selama 22 tahun. (Bab ini kita ulas kemudian).

Berbalik kepada usaha Sallahuddin tadi, elok kalau beliau desak penjelasan dari Mahathir, pencuri sebenar royalti minyak, bukannya dari Najib. Najib sebagai sebangsa dengannya (bangsa Umno) hanya mengikut apa yang bapak tirinya lakukan saja. Saya sebut bapa tiri kerana bapa sejati Najib ialah orang yang mahukan Petroleum digunakan untuk bangsa Melayu iaitu Tun Razak.

Sallahuddin boleh hantar surat untuk mendesak Mahathir membuat penjelasan. Ataupun lontarkan persoalan itu dalam parlimen biar anaknya, Mukhriz menjawab. Cuma saya ingin ingatkan Sallehuddin agar berhati-hati semasa melontarkan desakan dalam parlimen kerana pencium punggung Mahathir sudah pasti akan mempertahankan bekas PM itu bermati-matian. [wm.kl. 7:45 pm 31/03/10]

1 comment:

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Saya setuju sangat dengan prasa tu; "NGO perkakas" bukan "PERKASA". Memang mereka perkakas pun dan tiada keperkasaannya pun.