Monday, March 29, 2010

Reaksi Email Penjenguk

Orang Hitam Ancam Negara

KEBANJIRAN warga Afrika ke negara ini telah menyumbang masalah terhadap masyarakat negara ini. Bukan saja masalah sosial tetapi kejadian jenayah ikut bertambah. Sejujurnya kita bukan dengki untuk menerima mereka datang ke negara ini, Malaysia adalah bumi Allah sesiapa juga boleh mencari makan atau mendapat manfaat atas kemakmuran di sini.

Tetapi kalau kedatangan mereka membawa penyakit, melakukan jenayah, menganggu kententeraman rakyat negara ini rasanya ia tidak perlu disambut kedatangan mereka. Mungkin kalau gejala yang dilakukan warga berkenaan tidak dapat ditangani, tindakan menghalau mereka perlu diambil. Tidak ada guna kita memberi pelindungan kepada penjenayah.

Kerap kali kita mendengar laporan jenayah yang dilakukan oleh manusia berkulit hitam ini. Jenayah yang dilakukan bukan jenayah kecil, tetapi telah melibatkan perogolan, mencuri dan membunuh. Pencopekkan wang adalah biasa dilakukan oleh warga Arfrika ini. Tetapi jenayah besar yang melibatkan mereka adalah dibimbangi.

Bilangan mereka pula bertambah setiap hari. Mengikut angka rasmi kerajaan terdapat kira-kira 3000 orang. Tetapi saya percaya jumlah itu lebih. Di mana-mana saja senang untuk ditemui mereka. Selalunya mereka akan berjalan secara berkumpulan sekuang-kurangnya dua atau hingga tiga dan empat orang. Penginapan mereka ialah di kondominium atau apertment mewah?

Seorang penjenguk blog saya telah menjadi mangsa jenayah warga Arifika. Menurut penjenguk itu beliau bersama rakannya telah dirompak oleh warga negara di Ampang Selangor. Gara-gara itu menyebabkan penjenguk itu kerugian puluhan ribut ringgit. Dakwanya sebelum dirompak mereka dibelasah terlebih dahulu.

Saya turunkan email penjenguk berkenaan;

Assalamualaikum Tuan MSO...Saya ingin minta Tuan untuk tuliskan isu berkenaan orang afrika di malaysia yang tidak terkawal,baru 2 hari lepas,saya bersama rakan saya disamun dan dirompak,hilang wang tunai berpuluh ribu ringgit,telefon dan lagi dibelasah oleh 3 orang negro di ampang.Walaupun cctv ada dan muka mereka terakam dengan jelas,namun mereka seperti tiada apa2 masalah jika muka mereka dicam pun.Mereka datang dengan bersenjatakan pisau pemotong daging,cuma alhamdulillah,kami semua selamat,duit boleh dicari,saya hairan bagaimana mereka boleh begitu berani,mungkin mereka masuk dengan pas pelajar,bagi saya jika boleh diadakan satu operasi besar-besaran,kawasan mereka mengikut maklumat polis adalah disekitar ampang,cheras,mereka ditangkap dan diperiksa latar belakang,mereka inilah yg terlibat dengan sindiket dadah,samun,pukau dan pelbagai jenis penipuan lagi.Harap Tuan dapat mengulas isu ini dengan lebih mendalam sebelum seustau yang lebih buruk berlaku.terima kasih-- Regards

Apa yang dilaporkan penjenguk berkenaan hanya sebahagian daripada jenyah yang dilakukan warga Afrika. Kita percaya ia masih banyak dan akan berterusan. Memandangkan semakin meluasnya kejadian ini kerajaan sudah perlu bertindak serius bagi membendungnya.

Dalam soal ini kerajaan bukan saja memerlukan pemutihan tetapi penyucian di mana semua warganegara Afrika yang tidak bekerja tetap di negara ini hendaklah dihalau pulang ke negara asal mereka. Begitu juga pelajar yang datang menuntut di negara ini. Kerajaan jangan mudah terpesona dengan kedatangan mereka atas alasan untuk belajar. Berapalah banyak pendapatan kerajaan menerusi pelaburan pendidikan itu dibandingkan dengan kerugian dialami rakyat negara ini disebabkan kejahatan mereka.

Saya tidak mahu menuduh lambakan warga Afrika ini juga mungkin disebabkan ada perlindungan berbanyar oleh pihak tertentu. Tetapi bila ini berlaku maka akan adalah orang yang membela warga berkenaan. Kenapa?

Selain itu bajiran ini juga disebabkan kelonggran kawalan di sempadan negara kita. Mereka bukan saja masuk secara secara melalui saluran sah tetapi mereka juga menyusup menerusi lubang haram di sempadan.

Kerajaan menerusi agensi tetertentu polis, imigresen atau tentera perlulah mempertingkatkan kawalan ke atas kemasukan mereka ini. Dalam masa kita mengawal kemasukan mereka, pelaksana dari agensi-agensi berkenaan juga, Polis, Imigrsen, Unit Kawalan Sempadan (UKS) termasuk rela, polis AM juga perlu diawasi dan dipantau. Tahap kejujuran dan intergriti mereka perlu periksa. Kalau mereka sedia menerima rasuah, apa juga usaha kerajaan tidak akan berjaya. Saya yakin lambakan pendatang asing termasuk warga Afrika kerana berlakunya rasuah di kalangan pihak tertentu. Bila ini berlaku semua tindakan dan keluhan sia-sia saja. [wm.kl. 9:00 am 29/03/10]

No comments: