Thursday, March 4, 2010

Berita Pagi

Ramai-ramailah Ke Lapangan Terbang Pengkalan Chepa

HARI ini kalau tidak ada aral merintang Sultan Kelantan, Sultan Ismail Putera akan berangkat pulang ke Kota Bharu dari Singapura setelah menjalani perubatan di negara Temasik itu sejak Mei tahun lepas. Baginda dijangka akan tiba menjelang tengah hari ini.

Baginda diberitakan berkenan untuk pulang apabila kesihatan baginda dikatakan sudah beransur baik. Kepulangan itu juga untuk membolehkan baginda merayakan hari keputeraan baginda hujung bulan ini.

Dengan kepulangan Sultan Kelantan hari ini ia akan menjawab teka teki umum berhubung kesihatan baginda selama ini yang menjadi sedikit kontroversi. Ada pihak mengatakan keadaan baginda begitu uzur sehingga tidak dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab sebagai sultan lagi, manakala di pihak lain mendakwa baginda masih segar bugar.

Ekoran keuzuran baginda itu menyebabkan ada desas desus yang mahukan atau merasa molek kalau baginda turun takhta dan serahkan tahktanya kepada anakanda baginda Tengku Mohammad Faris yang kini menjadi Pemangku Raja Kelantan sejak baginda meninggalkan Kelantan untuk berubat.

Hendaknya semua rakyat Kelantan menanti kepulangan baginda hari ini. Mana-mana yang sempat, pergilah ke lapangan terbang Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa dan saski sendiri bagaimana keadaan Tuanku.

Dari pemerhatian langsung secara dekat itu rakyat dapat membuat ukuran sendiri apakah baginda berkemampuan untuk meneruskan tugas dan tanggungjawabnya sebaliknya. Penting untuk pergi sendiri melihat dengan mata kepala tanpa mendengar cerita dan cakap-cakap kedai kopi yang berbaur berbagai unsur politik kepentingan.

Kepada Tuanku selamat berangkat pulang dan didoakan Tuanku sihat walafiat! [wm.kl. 9:40 am 04/03/10]

No comments: