Friday, March 26, 2010

Memburai Kilas

Sandiwara Si Keletung (2)
Belajarlah Dari P Ramlee

P RAMLEE sudah mengajarr kita semua kalau nak menipu setakat dua atau tiga kali saja. Kalau lebih daripada itu akibatnya naaslah yang akan diterima nanti. Ingat tidak bagaimana P Ramlee mengajar kepada Ibrahim Pendek yang meminjam buah dadunya. P Ramlee berpesan kepada Ibrahim supaya main setakat dua kali saja.

Kenapa P Ramlee memberi ingatan begitu kerana kalau Ibrahim membaling lebih daripada dua kali dadu itu nescaya Ibrahim akan kena belasah oleh orang ramai. Sebab apa, sebab buah dadu itu telah diubah di mana semua sudutnya mempunyai nilai dua sahaja. Kalau main lebih dari dua kalai tembelang penipuan itu akan pecah.

Balinglah kok mana-mana pun nombor dua akan naik. Manakala Ibrahim pula awal-awal lagi telah tander nombor berkenaan, tidak ada sesiapa lagi boleh menikamnya. Itulah penipuan menerusi buah dadu.

Ibrahim mendengar dan patuh pesanan gurunya itu. Sebab itu selepas membuat dua kali balingan dia gulung dadunya dan pulang dengan membawa wang keuntungan besar. Orang lain yang menikam atas nombor lain semuanya kalah kerana nombor dua sudah dikontrak oleh Ibrahim. Semua orang yang menikam dadunya kena tipu hidup-hidup oleh Ibrahim Pendek.

Pengajaran dari filem Ali Baba Bujang Lapok Dengan 40 Penyamun itu cukup besar ertinya. Ia sepatutnya diamati dan dihayati oleh para kaki tipu negara ini. Apa yang hendak disampaikan P Ramlee, kalau nak buat jahat jangan lebih daripada dua kali. Sekali dua mungkin boleh sebab orang tidak dapat mengesaninya, tetapi kalau hari-hari bohong, lentung, ampu sana ampu sini lama kelamaan pembohongan itu akan makan diri.

Teringat saya kepada apa yang terjadi kepada Hussein Serama di Kelantan. Hussein ini seorang pemidato yang hebat dan bijak memikat hati rakyat. Dia boleh mempengaruhi orang ramai dengan kelincahan ceramahnya. Dia boleh menukarkan orang bernama Dollah kepada bernama Mamat. Lantaran lena dengan ceramah Hussein di Dollah boleh melupai namanya sebagai nama Mamat. Itulah kehebatan Hussein Serama.

Bagaiman pun kerana bohongnya kuat sangat akhirnya tembelang Hussein pecah juga. Setiap kampung yang dia masuk dia mengakui dia berasal dari kampung berkenaan. Untuk didua buah kampung tidak menjadi masalah. Orang boleh menganggap mungkin emaknya berasal dari kampung satu lagi manakala ayah dari kampung yang satu lagi. Tetapi bila setiap buah kampung dia mengaku berasal dari kampung itu menyebabkan orang konfius. Masakan semua kampung adalah kampungnya? Di sinilah orang mulai tidak mempercayai Hussein dan tembelangnya pecah.

Maka kalau nak berbohong setakat dua kali saja.

Nampaknya ahli parlimen yang mencuri simbol PKR, di kerusi Kulim Bandar Baru, Zulkifli Nordin tidak mempelajari daripada yang diajar oleh P Ramlle itu. Mungkin beliau melihat filem itu tetapi gagal untuk mengambil filsafahnya. Kerana kalau dia belajar dari P Ramlee dan Ibrahim Pendek dia tidak akan mencampak dadunya lebih daripada dua kali sehingga meletakkan dirinya dalam keadaan tidak dipercayai oleh orang ramai kini. Wibawanya sebagai seorang ahli politik berwajah Islam dipertikaikan.

Hari ini apa yang berlaku kepada Zulkifli semua orang tidak mempercayainya lagi. Walaupun cantik dan tersusun cerita penipuannya itu namun orang sudah dapat mengesannya. Ia adalah kelentung semata-mata. Walaupun apa yang diceritakan itu ada sejuring kebenaran, namun kebenaran itu hilang lenyap bersama sikap melampau dan melebihi-lebihnya.

Sebelum ini mereka yang terpesona dengan wajah Islamnya tidak akan mempercayai kalau dadu Zulkifli semuanya bernombor dua. Mereka tidak fikir orang yang sering bercakap menggunakan Quran dan Hadith Nabi berani dan tergamak untuk menipu. Saya pernah menulis dan menceritakan mengenai dadu Zulkifli berwajah sama, menyebabkan saya dimarah, dikecam dan dituduh sebagai sengaja mahu memfitnah wakil rakyat ini.

Awal-awal lagi saya sudah meramalkan berdasarkan maklumat dan fakta saya bahawa dia akan meninggalkan PKR. Dia hanya mencari seribu helah saja untuk berpaling tadah kerana mengejar kedudukannya, untuk menyelamatkan elaunya sebagai wakil rakyat RM12,000.00 sebulan. Malahan itu pun yang dia sebutkan kepada saya.

Sekarang apa sudah terjadi, apa yang saya perkatakan itu benar. Saya berharap mereka yang sebelum ini mengecam saya, dan membela Zulkifli bertaubat kembali dan insaf bahawa mereka sudah ditipu oleh Zulkifli secara hidup-hidup.

Walaupun saya dikecam dan dituduh macam-macam, suka membuat fitnah dan sebagainya tetapi saya tidak kisah. Saya berpegang kepada prinsip; kebenaran itu akan hadir di kemudian hari. Sementara kebenaran itu menjelang maka sesiapa juga yang membawa kebenaran akan dimarah, dikecam dan dituduh dengan macam-macam. Sunah ini telah dialami oleh Muhammad semasa menyampaikan syariah Allah di Makkah. Apa yang orang tidak kata dan lempar kepada Muhammad yang hendak menyampaikan kebenaran. Tetapi apa jadi akhirnya, Muhammad menang juga.

Inilah kelemahan rakyat mudah sangat mempercayai apa yang diucapkan oleh orang bernama pemimpin. Cukup pemimpin berjabat tangan, memeluk dan mencium pipi mereka akan melihat keseluruhan pemimpin itu putih dan bersih, walhal hati mereka berkarat dan gelap zulmat. Ingatlah tidak semestinya dia wakil rakyat, ahli Exco atau menteri kata-katanya benar sepanjang masa. Banyak wakil rakyat yang berlindung di sebalik jawatan dan wajah politik untuk menipu dan mempermainkan rakyat.

Demikianlah apa yang berlaku kepada Zulkifli hari ini. Apa yang dia dedahkan di parlimen kelmarin adalah pembohongan dengan niat ingin menyusahkan orang lain. Pendedahan itu beliau cuba menunjukkan dirinya sebagai hero dan pembawa kebenaran. Seorang yang berintergriti kononya. Pendeknya cerita, kita minta Zulkifli mendedahkan apa yang dimaksdukan itu. Siapakah orang yang cuba mengupahnya agar mefitnah Najib dan Rosmah.

Beliau perlu bertanggungjawab dan tidak boleh meninggalkan pendedahan itu bergantung tanpa pendedahan seterusnya. Kalau beliau hanya melontarkan persoalan tanpa mendedahkan ia boleh menganiyaan orang lain. Orang akan beranggapan pihak ketiga dalam konteks ini Anwar terlibat. Begitu juga pendedahan itu memberi implikasi kepada Perdana Menteri, Mohd Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor juga. Orang boleh beranggapan bahawa kalau pendedahan beliau itu ada asas benarlah Najib dan Rosmah terlibat dengan pembunuhan Altantuya.

Bukan itu saja pengkaitan yang dibuat berkenaan dengan anak Nazri Aziz yang terlibat dalam pembunuhan juga menyebabkan orang akan membuat berbagai tafsiran. Justeru elok kalau beliau mendedahkan oknum-oknum yang beliau maksudkan itu. Dan atas dasar untuk menjernih dan membersih nama semua pihak, wajar kalau polis menahan dan menyoal siasat Zulkifli Nordin untuk beberapa minggu. Mungkin lokap boleh memberi kelegaan kepadanya dan menyebabkan beliau akan mulai bercakap benar dan tidak gila memutarkan kata-kata selepas ini. [wm.kl. 11:00 am 26/03/10]

2 comments:

anafakir said...

Tuan MSO..Zulkifli anak Nordin kini umpama meludah ke langit.Menepuk air di dulang pun boleh juga diumpamakan untuknya.Atau pun campak kulit pisang, sendiri pijak atau lebih teruk dari itu, masukkan peluru dalam pistol, hala ke kepala sendiri.Nak kata bodoh, seorang peguam, nak kata cerdik, rasanya lum sampai tahap cerdik..camna boleh jadi YB dulu..nasib baik wakil PKR dulu.Namun akan datang kalau masih jadi calon,..usah bermimpi nan menang,silap2 firma guaman pun lingkup.Manusia tak sedar dek untung.Tak mampu balas budi, kenang budi pun cukup la..ni tak, kenang budi pun tidak, berbudi jauh sekali..cakap bukan main berlagak bila dah jadi bebas.Kalau nak jadi bebas, letak jawatan la tu baru betul2 bebas.Ni masih jadi YB dgn mandat atas nama PKR, itu bukan bebas itu munafik namanya..menipu rakyat.Nak bebas juga tunggu habis penggal...tarik diri dari jadi calon..bertanding sebagai calon bebas, kalau menang, itu memang SAH sebagai YB BEBAS,..

yusoff said...

Si zul ni memang gila kuasa dulu mati mati sokong anuar pulak tu baru baru ni menghengtam family anuar termasuk isterinya. dari sini kita tahu yang dia ni memang kaki penipu lawyer buruk punya manusia.Saya teringat tuan MSO ada cerita tentang si zul bawa janda untuk di perkenalkan pada kawanya tapi cerita tu tak habis lagi kan... saya nak tahu kenapa dia yang pandai cakap agama dan hadis,sunah dan pejuang islam boleh keluar dengan janda berhias tanpa ada muhrim???malam pulak tu. tak berdosa ke wahai pejuang islam.