Saturday, September 18, 2010

Sebelum Istirehat

Darimana Gelaran Datuk Diperolehi Suspek Pembunuh Sosilawati?

SEBENARNYA sejak hari pertama suspek pembunuh Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya didedahkan kepada umum oleh media massa saya sudah ingin menanyai hal ini. Tetapi kerana kesibukan menyebabkan pertanyaan ini tersimpan dan baru malam ini saya ingin lontarkan.

Apa yang hendak saya tahu dan saya percaya orang lain juga, menegenai gelaran Datuk yang diberikan kepada peguam keturunan India itu. Biasanya gelaran Datuk dikurnikan oleh Sultan ataupun Yang Dipertuan Negeri saja. Lain-lain orang tidak berhak atau valid untuk memberi anugerah berkenaan.

Penganugerahan Datuk itu pula diberikan kepada mereka yang berjasa dan berbakti kepada sultan dan jajahan takluknya. Kalau dulu seseorang itu diberi gelaran atau diangkat menjadi panglima bila dia berjasa kepada negeri misalnya berjaya membunuh petualang negara.

Dalam kes suspek pembunuh Sosilawati ini raja atau sulatan, atau Yang Dipertuan Negeri manakah yang memberi gelaran berkenaan. Saya merasakan kalau gelaran itu sah dan benar dikurniakan oleh sultan atrau raja, apakah ia wajah masih dikekalkan kerana peguam berkenaan setelah dirinya tercemar atau imejnya sudah jadi buruk?

Benar beliau masih belum diadili dan belum didapati bersalah. Tetapi dengan pendedahan dan pengetahuan umum terhadapnya ia meletakkan suspek itu begitu kotor, jijik dan cemar di mana ia tidak wajar lagi memakai gelaran datuk itu?

Mungkin tidak menjadi kesalahan kalau disarankan supaya sultan atau raja atau mana-mana pihak yang memberi gelaran itu menarik balik gelaran berkenaan demi menjaga air muka dan wibawa serta kemuliaan gelaran berkenaan. Apakah seorang suspek sebagai penjenayah boleh dipanggil Datuk?

Saya bimbang ia boleh mengelirukan orang tidak faham mengenai hal ini. Anak-anak sekolah akan beranggapan bahawa Datuk juga boleh melakukan jenayah. Dengan apa yang berlaku itu menjelaskan peguam berkenaan tidak menjaga kemuliaan darjah kebesaran berkenaan.

Kalau ada sultan melucut atau menarik gelaran Datuk daripada orang yang dikurniakan kerana dikatakan melakukan kesalahan atau mencemar nama baik sultan atau institusi istana apa hal pula dengan peguam berkenaan? Apakah dia juga tidak mencemarkan nama sultan dan raja yang memberi gelaran itu dengan apa yang berlaku ke atas dirinya kini?

Ataupun Datuk itu dikurniakan oleh raja atau sultan di luar negara ini. Ataupun datuk itu dibeli daripada mana-mana kesulatan yang tidak sah dan sudah hilangat daulatnya maka itu ia masih belum diambil apa-apa tindakan ke atas penganugarahan itu kepada peguam berkenaan? [wm.kl.11:55 pm 18/09/10]

3 comments:

matrengganu said...

Sokong pandangan Tuan.

Satu hari nanti negara kita akan di penuhi oleh :

a. Dato Perogol
b. Tan Sri Murder
c. Dato Seri Rasuah
d. Tun Penipu

Bagus juga Akta Angkatan Tentera 1972: An NCO cannot be sent to a confinement unless he/she is reduced to rank ( seseorang Pegawai Tak Bertauliah tak akan di beri suatu hukuman tahanan sehingga ia telah di turunkan pangkat ke askar/laskar biasa.

sydeen aka saidin said...

apa nak heran bro... kat m'sia ni kan berlambak datuk-datuk wat jenayah camni cuma masih bebas & kebal undang2 jer. Cuma datuk sorang ni kurang bernasib baik jer.

Kat m'sia jer ada datuk... negara lain mana ada. So datuk ni hanya rekaan raja dulu kala jer

JAMILKUCING said...

Patut periksa baliks emua orang yg mempunyai gelaran di malaysia ini. saya pasti banyak yg menipu.