Monday, September 27, 2010

Susupan Petang

PKR Diganggu Kerana Ia Kuat

[kemaskini] ADA untung dan gunanya PKR membuka peluang kepada ahlinya di peringkat bawahan untuk memilih pemimpin. Sistem yang diperkenalkan PKR ternyata meriah walaupun ada beberapa kecacatan. Ini biasa kerana sistem berkenaan pertama kali diperkenalkan. Kasut mahal pun kalau pertama kali dipakai akan 'mengigit' dan 'mengeteik' tumit atau ibu jari.

Paling bermakna ia menjelaskan kedudukan sebenar parti itu dimuka umum. Dengan adanya sistem pemilihan itu kini orang mulai celek mata dengan kekuatan PKR dan pengaruhnya yang makin melata di seluruh negara. Pergaduhan dan kekecohan di beberapa buah cabang semasa proses pemilihan menunjukkan parti berkenaan mendapat perhatian. Orang mula melihat PKR sebagai parti yang bakal mengugat Umno dan bakal menunjunag pemerintahan di masa akan datang bersama Pas dan DAP.

Sebelum ini orang merasakan PKR hanya parti melukut saja. Ia dianggap sebagai tongkol kayu yang hayut dalam lautan luas. Tidak ada siapa yang pedulikannya. Mesyuarat atau kongresnya sebelum ini tidak pernah mendapat sorotan dan ulasan 'live' apa lagi dari pihak lawannya. Namun hari ini setiap aktiviti dan mesyuarat cabang PKR mendapat sorotan dan ulasan. Untuk apa memantau mesyuarat PKR kalau ia tidak membimbangkan?

Yang jelasnya hari ini PKR mempunyai cabang di 212 kawasan parlimen di seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak. Paling mengejutkan juga semua cabang itu aktif. Ini terbukti bila mana semua cabang mengambil bahagian dalam proses pemilihan pemimpin masing-masing. Ini bermakna hanya 10 kawasan Parlimen saja yang ketiadaan cabang PKR.

Pihak media yang memberi gambaran kekecohan di persidangan peringkat cabang itu untuk memburukkan parti berkenaan. Sebalik dari sisi lain ia menjelaskan PKR berkembang maju.
Pergaduhan dan kekecohan biasa itu itu sekaligus menggambarkan ahli PKR masih aktif dan elemen demokrasinya jelas. Lagi pun soal pergaduhan dalam pemilihan ini semua parti sekular kecoh melainkan Pas. Malahan apa yang berlaku dalam Umno lebih teruk apabila sampai ada yang melepaskan tembakan.

Kalau mereka tidak aktif dan cabang tidak mempunyai ahli yang mencukupi korom mesyuarat, sudah pasti tidak akan ada kekcohan. Ketua dan jawatankuasa cabang boleh dilantik begitu saja. Tetapi bila ada pencalonan, pemilihan dan perbalahan ia menunjukkan PKR wujud di sesuatu kawasan itu dengan keahlian yang banyak.

Mengenai kekecohan ini kata Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail ianya sengaja dilakukan bagi mesebotaj mesyuarat PKR. Gunanya untuk memberi gambaran yang PKR kalut. Kekecohan itu dilakukan dan diunsuri oleh orang luar yang dengki dan sakit hati melihat kepesatan PKR. Ada juga kedapatan kekecohan itu didalangi Umno untuk menjahamkan PKR.

Manakala satu lagi bukti menunjukkan PKR kuat dan menghantui pemikiran musuhnya apabila beberapa pemimpin Umno termasuk Muhyiddin Yassin tidak senang duduk dengan perkembangan dalam PKR muasir ini sehingga turut sama mengulasnya. Kata Muhyiddin kekecohan itu menunjukkan kelemahan PKR dan tidak mampu memerintah negara. Kenapa Muhyiddin mengaitkan kekecohan itu dengan memerintah negara?

Untuk apa Muhyiddin sibuk untuk mengulas mengenai PKR? Kalau PKR bermasalah Muhyiddin sepatutnya lega kerana ia memberi peluang kepadanya untuk berdepan dengan Najib Razak. Jelas sekali ulasan Muhyiddin itu menggambarkan kebimbangan beliau. Perkembangan menerusi pemilihan ini menyedarkan Muhyiddin bahawa PKR bersemangat dan orang ramai mulai menaruh keyakinan kepada parti itu dan perlahan-lahan meninggalkan Umno.

Sekiranya tidak ada perasaan itu baik Muhyiddin atau sesiapa saja tidak wajar menyetuh PKR kerana pemilihan itu adalah urusan peribadi mereka. Dan kalau pun mereka yang pernah menjadi ahli parti itu atau dipecat ingin mencari sedikit wang, carilah dengan cara lain dan bukannya menganggui urusan PKR. Perbuatan mereka itu nampak sangat tidak gentleman dan tidak memahami parti politik demokrasi. [wm.kl. 8:00 am 27/09/10]

10 comments:

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Buat pertamanya saya ingat mengucapkan tahniah kepada PKR atas kejayaan mengadakan pemilihan dalam sistem yang sebenarnya menjadi idaman ahli-ahli parti-parti lain. saya juga menginginkan agar diberi peluang untuk mengundi pemimpin saya dalam parti yang saya dukung yang mana saya hanya pernah memilih sekali di tahun 1995 menjadi perwakilan Seputih.

Kalau dah nama mesyuarat, pasti ada perbincangan, perdebatan dan perbalahan. Itu menunjukkan demokrasi hidup dan ahli mengambil berat dengan parti yang dianggotainya. Bila gaduh barulah meriah mesyuarat. Tahniah PKR.

UMNO gaduh lagi teruk. Semua orang tahu macam mana. Bak kata Tuan MSO, "tak percaya tanya mad Maslan."

nursyahira said...

apa nak heran semasa pemilihan parti mic lagi banyak mendapat liputan meluas dari media kerajaan & pro pembangkang walhal mic cuma ada beberapa kerusi saja yang mereka menang.

Tropic Thunder said...

Hari kat suratkhabar heboh berita pasal kekecohan di pemilihan peringkat cabang yg brtempat di Kota Damansara, nk dipendekkn cerita sy punyai seorg rakan yg jg ajk pemuda Umno disana, pernah beberapa kali beliau menyatakan bhw di Kota D'sara langsung tidak ada Cabang apatah lg Ranting PKR dikwsn trsebut tup tup... hari punyer mesyuarat pemilihan sudah ader kekecohan, teringin jgk nk brjumpa dgn rakan sy tu dan xsabar nk tnggu apa pulak ulasan beliau kali ni yg sebelum ini begitu yakin dgn teori ketidakwujudan cawangan2 PKR di Kota D'sara...

Joeking said...

Ulasan yang hanya hendak menyedapkan penyokong PR. Rakyat bukan buta dan bodoh hendak menilai apa sebenarnya yang berlaku. MSO...ikhlas lah sedikit bila mengulas. Saya gelak bila baca ulasan begini,

Melayu Raya said...

Tuan, tak perlu lah nak tegak benang yang basah dan menghalalkan cara! Orang yang berfikiran waras tak akan bergaduh dalam apa2 meeting pun! Kalut,kalut. Mungkin dah ambil budaya MIC kot kerana ramai mereka dalam PKR sekarang!!!!.Stop.

Ibni Ismail said...

Sependapat dgn Joeking dan Melayu Raya dan rasanya tuan berjaya menyejukkan hati yg panas dan risau.

Fikrah Imayu said...

1)rakyat memang bukan bodoh, dan boleh menilai mana demokrasi 'terpimpin', mana demokrasi terbuka, mana demokrasi autokrasi.

2) kekecohan yang berlaku adalah lumrah dalam mengejar sesuatu yang dirasakan untung dan ketidak puashatian adalah sudah dijangka. akhirnya, ini adalah urusan rumah tangga PKR! amat berbeza sekiranya ia adalah parti pemerintah. tunggu pemilihan UMNO pula nanti.

Rozana said...

Apa yg berlaku ada negatifnya, tapi masih boleh diperbaiki dan diberi penambahbaikan 'as trial n error'. Yang positifnya ialah petunjuk PKR masih hidup dan galak.
Bukan jadi parti serpihan yg akan luput selari dgn masa.

anafakir said...

Berbeza laporan antara Utusan dgn Berita Harian.Utusan seperti ada unsur dengki dan provokasi terhadap PKR.Ulasan berita seperti membuka ruang utk ahli2 PKR bergaduh sesama sendiri,sdgkan Berita sekadar memberi liputan PKR sdg membuat proses pemilihan kepimpinannya.Berita dari Utusan mmg MELOYAKAN,berita dari akkbar Berita Harian lebih profesional..tapi apa nak buat kebannyakan wartawan dan pengarang hari ini lebih menjaga periuk nasi dan kehendak bos berbanding melakukan ibadah dan menyebarkan maklumat [ berita benar dan mmg terbukti benar ] , mereka lebiu suka membuat fitnah dan mensesaikan sesuatu isu utk kepentingan pihak tertentu [memang boleh dibaca siapa pihak tersebut ]

Tropic Thunder said...

Stuju dgn anafakir, terkini kritikan dr jutawan terkemuka Sir Richard Branson mengenai campurtangan trhadap institusi kehakiman dlm perbicaraan kes liwat DSAI baru2 telah diputar-belitkan oleh akhbar yg MELOYAkan itu, nasib baik ade akhbar lain dan media di internet yg menceritakan fakta sebenar...