Monday, September 27, 2010

Catatan Kecil

Gerlong Sudah Tidak Sehebat Dulu

TIDAK banyak cerita dan balada dari 'kisah seribu satu cerita' dari Indonesia kali ini. Sebenarnya kalau ingin menulis kisah, peristiwa dan apa-apa saja mengenai Indonesia ia tidak akan kehabisan.

Selamanya Indonesia memiliki berbagai-bergaia cerita; dari cerita nyata membawa ke cerita ghaib, dari cerita ghaib membawa ke alam nyata! Terserah kepada kita bagaimana mahu mengulas dan mentafsirkan dan apa tujuannya.

Kadang-kadang apa yang berlaku atau kedapatan di Indonesia sukar untuk dipercayai tetapi nampak jelas di depan mata. Indonesia banyak dengan mistik dan misterinya. Keadaan ini menyebabkan mereka yang lemah akal dan iman sering tertipu dengan kerenah dan ulah Indonesia.

Selalunya kalaupun ada tujuan lain ke negara berkenaan, saya akan mencuri ruang untuk mencari cerita dan menulis mengenai Indonesia untuk dikongsi bersama. Kali ini saya datang dengan tugas khas menjadi pemandu pelancong dan juga jurufoto kepada dua anak perempuan saya Ernny dan Esmah dua kawan sekerjanya Siti dan Aida.

Mulanya mereka mengatur rencana sendiri untuk ke Jakarta. Tetapi saya tidak percaya dengan Jakarta, dan terpaksa mengambil masa menenami mereka. Indonesia ya... memang baik, 'penghormat', tetapi di celah dan sisi itu ada banyak manusia jalang, curang dan penipu. Sesiapa yang belum biasa di sana mudah akan dikapor atau ditipu begitu saja. Hidup-hidup... penipuan di Indonesia bukan di malam hari tetapi disiang bolong. Kata-kata adalah modal paling ampuh bagi mereka memperdaya pelancong.

Penipuan di Indonesia boleh bermula di mana-mana saja. Di lobi hotel, atas teksi... sampailah ke kawasan pelancongan ataupun dipusat-pusat membeli belah. Justeru kena waspada dan hati-hati. Jadi kerana anak saya bersama kawan sekerjanya tidak pernah ke sana, maka mereka belum ada formula mengenai Indonesia dan gaya hidupnya, maka perlu mendampingi mereka bagi mengajar beberapa formula untuk ke Indonesia.

Kerana tugas itu, seperti dibilang tadi saya tidak berkesempatan untuk mencari bahan bagi disajikan kepada penjenguk sekalian secara gratis. Malahan ke tempat segelintir rakyat Indonesia mencari 'rejeki' dengan mengambil upah mengayang Malaysia iaitu di Kuningan pun saya tidak lewat. Bukan takut kena usir, tetapi ketiadaan masa. Saya sama sekali tidak akan gentar kepada Indonesia...

Cuma semasa ke Bandung saya berkesempatan melaram ke Jalan Gegerkalong atau Gerlong di mana disinilah bermukimnya manusia bernama Abdullah Gymnastiar atau dimesrai dengan nama Aa Gyam yang membawa satu pembaharuan mengubah suasana dan gelaran dilokasi berkenaan.

Dulu kawasan ini katanya kawasan yang penuh maksiat, dikenali dengan gudang maksiat. Hingga muncul Aa Gyam yang telah diberikan hidayah dan taufik oleh Allah mengajak manusia di sekitarnya supaya kembali kepada Allah. Aa Gyam bolehlah dianggap sebagai 'nabi' yang diutuskan Allah untuk membenteras maksiat dan mengajak manusia kembali kepada Allah.

Memang cara Aa Gyam berdakwah menarik perhatian umum. Bentuk pengajarannya bukan memberi pendidikan lisan atau mengenalkan manusia dengan hukum hakam, tetapi beliau terlebih dahulu menguruskan jiwa (qalbu) manusia. Beliau mengenalkan manusia dengan dirinya sendiri baru mengajak mengenai Muhamamd dan penciptanya. Inilah kelainan menyebabkan dakwah ataupun pengajaran Aa Gyam menarik perhatian dan berkesan. Ia lain dari yang lain.

Kerana kehebatan Aaa Gyam dan dakwahnya diterima menyebabkan Gerlong menajdi maju dan model kepada kumpulan lain. Gerlong akhirnya mempunyai identitinya sendiri dan dikenali sebagai kawasan Islam.

Gerlong seakan memiliki masyarakat dan negerinya tersendiri. Semua institusi keagamaan di situ ada, dari masjid kepada pasateran, sekolah agama dan juga pajak gadai Islam. Malahan kedai-kedai menjual peralatan Islam dan cara pengurusannya juga dibuat mengikut Islam. Pendeknya Gerlong menjadi sebuah negara Islam kecil di Indonesia. Corak pemaikian yang diamalkan Aa Gyam itu memakai surban dan jubah juga menjadi ikutan.

Kegemilangan Aa Gyam dan Gerlong disebut dimana-mana. Ia juga menjadi daya tarikan kepada pelancong dan secara tidak langsung menyumbangkan pendapatan penduduk setempat. Kerana itu kawasan ini pada hari tertentu terutamanya di hari diadakan kuliah pengajian, penuh sesak sehingga kawasan sepanjang jalan Gerlong itu sudah tidak mampu menampung kedatangan orang ramai.

Itu dulu sekitar tahun 90-an. Kehebatan Gerlong atau Aa Gyam malangnya tidak berpanjangan. Kini kehebatan itu sudah menirus. Semua ini gara-gara Aa Gyam yang telah berpoligami dengan gadis belasan tahun. Perkahwinan Aa Gyam itu menjadi kontroversi dan ianya diambil kesempatan oleh musuh Islam menghancurkan pemangunan bikinan Aa Gyam itu.

Sebahagian besar kaum perempuan yang mengikuti pengajiannya dan menjadi peminatnya dari jauh marahkan kepada Aa Gyam.

Media massa yang anti syariah Islam juga mengambil kesempatan memainkan isu berkenaan. Menghebuhkan dan memfitnahkan kononnya perkahwinan Aa Gyam dengan gadis itu sebagai untuk melepaskan ledakan nafsu. Ternyata peranan media itu berjaya, dalam beberapa ketika saja 'kesucian' dan kewarakan Aa Gyam runtuh.

Gerlong yang satu masa dulu dibendongi orang ramai tetapi kini sudah lenggang. Kebetulan pada masa saya mengujungi kelmarin hari Jumaat. Seharusnya pada haru itu Gerlong dilimpah manusia, tetapi yang memenuhi masjid Darut Tauhid milik Aa Gyam hanya di kalangan orang sekitar itu saja. "Tidak banyak orang luar yang berasak untuk solat Jumaat di sini seperti dulu," demikian tutur Riyan pemandu kereta sewaan kami. [wm.kl. 9:30 am 27/09/10]

1 comment:

Cikgu Di said...

Cukup menarik cerita yang tuan paparkan mengenai sejarah Gerlong dan pendakwah Agyam. Saya juga berfikir jauh kalau lah ada manusia seperti itu ujud pada zaman ini alangkah baiknya kerana dapat menarik manusia yang jauh melencong ke jalan kebenaran yang sejati dengan penuh hikmah dan tolenrasi.. .dan tentunya ujian yang menimpa bagi manusia seperti ini adalah juga besar menanti..wallahualam