Monday, September 27, 2010

Mata Memandang Hati Memerhati

Bas YKK Ini Siapa Yang Punya?

SAYA kurang pasti dan tidak pula mahu menyiasatnya cuma kepada sesiapa yang mengetahui hal ini bolehlah tolong beri penjelasan.

Semasa saya berkereta menuju Bandung dari Jakarta melalui lebuh raya, Jakarta - Bandung ketika melewati sebuah tol saya ternampak sebuah bas berbadan biru dan putih yang dibadannya tertulis besar huruf YKK.

Sebegitu melihat bas ini dan membaca YKK saya teringat kepada sebuah yayasan di sebuah negeri di Pantai Timur Semenanjung.

Yayasan itu juga menggunakan singkatan dengan huruf sama YKK. Apakah bas yang saya lihat itu ada kena mengena dengan yayasan berkenaan? Atau ia hanya kebetulan sahaja. Dan kalau ia ada kaitan dengan yayasan berkenaan ia tidak memelikkan kerana pemimpin atau pengerusi yayasan berkenaan kerap berkunjung ke negara ini. Sekali sebulan katanya wajib bukan makruh lagi.

Beliau juga sering kelihatan di beberapa buah pusat hiburan di Jakarta. Beliau juga khabarnya ada rangkaian perniagaan di Indonesia. Seorang kawan sering berkunjung ke kelab hiburan ala-ala padang pasir itu juga pernah terserempak dengan pemimpin berkenaan. Katanya dia juga turut merakam gambar pengerusi yayasan itu yang sedang dikeliling dua tiga gadis genit Indonesia, asal Sundal.

Kepada sesiapa yang mengetahui akan hubung kait bas ini dengan yayasan berkenaan maklumlah. Atau ceritakan sedikit apakah yayasan berkenaan telah melabor dalam perniagaan di Indoneisa untuk menambahkan pendapatan yayasan berkenaan demi rakyat? Dan kalau ia satu pelaboran berapa banyakkah keuntungan yayasan berkenaan.

Ataupun telah berlaku penyalahgunaan wang yayasan berkenaan. Difahamkan juga yayasan berkenaan pernah memiliki wang yang banyak hampir RM30 juta. Ia digunakan untuk menjadi tabung kepada sebuah parti politik bagi menghadapi pilihaan raya. Tetapi yang malangnya wang dan kedudukan yayasan ini hanya untuk individu tertentu saja walaupun matlamat penubuhannya untuk membantu rakyat tidak kira warna bendera.

Kalau Mat Maslan tahu sila-silalah berkirimkan SMS kepada saya! [wm.kl.10:45 am 27/09/10]

1 comment:

wjwake said...

Info dari saya pakcik kalau kat Indonesia ni YKK adalah jenama ZIP dan kalau tak silap bas yang pakcik amik gambar nya tu adalah bas kilang berkenaan.