Thursday, September 2, 2010

Rencana Khas

Sijil Halal Haram
Tahniah Jakim, Bertindaklah Secara Berterusan


PEMANTAUAN dan tindakan Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) terhadap premis perniagaan khasnya kedai dan barangan makanan yang tidak mempunyai sijil halal patut dipuji. Tindakan Jakim bersama berberapa agensi nampaknya mula memberi kesan positif.

Para perniaga yang sebelum ini bebas menghidangkan apa saja jenis makanan tanpa mengira halal dan haram sudah mula mengambil perhatian. Para pelanggan juga sudah mula memberi perhatian dan ada yang sudah mula memulaukan kedai-kedai yang tidak halal statusnya.

Misalnya selepas Jakim menyenaraikan nama hotel-hotel yang memiliki sijil halal yang sah, orang ramai yang sebelum ini suka makan dan berbuka di hotel bulan Ramadhan sudah berkurangan. Atau nampak jelas hotel yang hanya ada sijil halal yang menjadi tumpuan.

Penyenaraian itu benar-benar memberi kesan kepada hotel yang tidak mempunyai sijil halal yang sah. Apabila Jakim membuat penyeranaian itu menyebabkan orang ramai - yang pentingkan kesucian makanan, mula memulaukan hotel berkenaan. Baiknya, hotel berkenaan akan berusaha untuk memastikan makanan yang dijual terjamin suci dan bersih.

Hendaknya Jakim akan terus bertindak tegas bagi memastikan umat Islam negara ini tidak terjebak dan subahat memakan makanan haram. Jakim jangan hangat-hangat tahi ayam dalam hal ini. Pemantauan dan tindakan tegas hendaklah dilakukan sepanjang masa. Kalau Jakim hanya hangat-hangat tahi ayam menyebabkan peniagaan yang babil ini tidak akan mempedulikan tuntutan itu dan takut kepada kesalahan yang mereka lalukan.

Selalunya beginilah terjadi. Tindakan tegas hanya diawal saja, atau secara bermusim selepas itu ia akan kembali kepada asalnya. Amalan inilah juga menyebabkan para peniaga tidak serius ataupun merasa satu tanggungjawab untuk memastikan makanan mereka suci dan bersih.

Selalaunya untuk meneruskan pemantauan ini Jakim akan berdepan dengan masalah kaki tangan untuk membuat siasatan dan penyerbuan. Rasanya ini tidak boleh dijadikan alasan. Jakim perlu menambah kakitangan penguatkuasanya. Tambahan pegawai perlu diadakan.

Sebenarnya masih banyak kedai yang degil dan terus menjual makanan yang bersuhabat. Tidak mungkin untuk Jakim mengawal semua sekali dengan kapasiti pegawainya yang sedikit. Bagaimana pun buat masa ini Jakim boleh menumpukan kepada kedai atau premis yang kerap dikujungi oleh umat Islam.

Salah satu ialah kopitim. Hari ini kopitiam wujudi di mana-mana sahaja. Percambahan kopitiam seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Hampir 90% pengusahanya orang bukan Islam yang tidak tahu akan kewajiban menyediakan makanan suci dan bersih. Manakala pengujunginya pula lebih 60% kalangan orang Islam terutamanya anak-anak muda. Kalau di pinggir bandar pengujungunya dimonopoli oleh orang Melayu.

Jika ditinjauan semua kedai kopi ini tidak mempunyai sijil halal sedangkan penyediaan makanan sangat diragui kesuciannya. Sebagai contohnya di kawasan saya, di sekitar Wangsa Maju, Danau Kota, Taman Melawati saja mempunyai 10 buah kopitiam. Dari 10 kopitiam ini hanya tiga saja diusahakan oleh orang Islam. Selebihnya milik bukan Islam dimana pekerja (pelayan) juga bukan Islam.

Jika diperhatinkan semua kedai ini ada sijil halal yang ditampal di diding kedai berkenaan. Tetapi bila diselidiki semuanya sijil halal berkenaan adalah sijil halal yang haram. Saya mempersilakan pihak penguatkuasa Jakim untuk meneliti satu persatu kopitiam ini. Jumlah itu tidak termasuk kopitiam yang terdapat di komplek membeli belah yang ada di sekitar ini.

Jelas apa yang berlaku di kopitiam itu yang memperagakan sijil haram menunjukkan sikap tidak bertanggungjawab pemilik premis berkenaan. Daripada yang wujud juga menunjukkan mereka menipu pelanggan hidup-hidup. Mustahil kalau mereka tidak mengetahui apa yang diwar-warkan oleh Jakim. Saya kedai-kedai ini terus akan memperagakan sijil halal haram itu selagi tidak ada tindakan.

Sementara Jakim mengesahkan status halal haram makanan di kopitiam berkenaan, umat Islam boleh memufarakahkan kedai berkenana buat seketika. Inilah cara terbaik bagi mengelakkan diri, bini dan anak-anak terjebak dengan makan yang bersubahat.

"Wahai manusia makanlah dari apa yang ada di atas muka bumi ini yang halal lagi baik dan janganlah kamu mengikut jejak syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu musuh kamu." [wm.kl. 10:30 am 02/09/10]

2 comments:

uop said...

Harap MSO bagi semangat sikit kat JAKIM, jangan la kata depa tu hangat2 tahi ayam! Lagi satu saya perhati taktik baru nak mengelirukan umat islam yang jahil ialah dengan meletakkan sign board "NO PORK" atau "NO LARD".

INFO DPPSA said...

harap jangan ada campurtangan politik dalam hal ini....