Sunday, September 5, 2010

Sebelum Berbuka

Dakwaan Zainuddin Boleh Dipertikai

HARI ini Zainuddin Maidin mempertahankan kenyataanya yang mengatakan ada pemimpin Pas (tahun 60-an) meminta Tunku Abdul Rahman merampas harta orang-orang Cina. Dengan hanya menunjukkan sekeping gambar usangnya bersama Tunku, Zainuddin mahu menjadikan gambar itu sebagai bukti bahawa kenyataan dan maksud Tunku Abdul Rahman itu benar. Bahawa beliau benar-benar mendengar 'cerita' ada pemimpin Pas menyuruh Tunku rampas harta orang Cina.

Kalau setakat mengemukakan gambar usang orang tidak akan percayai kecuali Zainuddin menyiarkan kata-kata Tunku itu dalam tape rekoder.

Menurut Zainuddin, Tunku memberi tahunya bersama Osman Abadi ketika beliau berjumpa Tunku selepas peristiwa 13 Mei. Sayangnya Osman Abadi (Pak Osman) yang boleh menjadi saksi terhadap dakwaan Zainuddin Maidin ini sudah tiada. Pasti kalau Pak Osman masih ada Zainuddin tidak berani mendedahkan perkara itu.

Bagi mereka yang belum mengenali Zainuddin serta mengetahui akan 'politan' - (putaran dan belitan) lidahnya akan mempercayai kata-kata Zainuddin itu seratus satu peratus. Zainuddin boleh berkata lebih dari itu tentang apa yang Tunku Abdul Rahman cakapkan kepadanya kerana Pak Osman sudah tiada. Kalau Zainuddin 'mengarang' cerita keris lucah Umno boleh melayang pun untuk mempertahankan Umno tidak ada siapa yang tahu.

Sebaliknya mereka yang mengenali Zainuddin akan menolak apa juga kenyataan rasis dan juga kebencian Zainuddin kepada pembangkang terutamanya Pas dan gerakan Islam selama ini. Zainuddin membenci Pas bukan hari ini, sejak Pas berbaik dengan DAP, tetapi nun lama sebelum ini.

Orang tidak akan lupa bagaimana beliau menggunakan RTM untuk memburuk dan damagekan imej Nik Aziz di Kelantan. Siang malam RTM menyiarkan provokasi dan kisah-kisah yang kononnya memalukan dan menunjukkan kelemahan pentadbiran Nik Aziz. Malangnya propaganda cap ayam RTM itu tidak menjadi, sebaliknya Nik Aziz makin kukuh. Dan dalam pilihan raya 2008 Zainuddin sendiri turut lingkup dan tertiarap makan selut.

Zainuddin juga seorang yang senantiasa pesimis kepada perjuangan dan gerakan Islam. Beliau bukan saja benci Pas tetapi gerakan seperti Darul Arqam, Abim, Tabligh juga dicemuh dan diserangnya habis-habisan. Walaupun ada ruang yang boleh beliau serang jemaah itu tetapi tindakan beliau secara pukul membenci gerakan Islam menunjukkan siapa dia Zainuddin sebenarnya. Beliau adalah pelampau anti gerakan Islam.

Sikap buruk Zainuddin Maidin terhadap Islam ini boleh dilihat bagaimana akhabr Utusan Malaysia dan Utusan Melayu memain peranan memburukkan imej Islam ketika itu. Kedua akhbar berkenaan dibawah kuasa Zainuddin diarahkan supaya tidak memakai gambar mana-mana koresponden atau orang yang diinterviu yang mengenakan kopiah ataupun yang menutup aurat. Begitu sekali bencinya beliau kepada imej Islam!

Gambar-gambar perempuan yang menutup aurat 'haram' dipakai dalam kedua akhbar berkenaan. Sikap menentang arus itu menjelaskan akan kebencian Zainuddin kepada gerakan Islam. Selepas Zainuddin tidak lagi menjadi ketua pengarang barulah gambar orang berkopiah dan perempuan menutup aurat (pakai tudung) boleh disiarkan. Ternyata beliau tidak dapat mengekang arus dan kesedaran Islam yang melanda dunia pada masa itu.

Berbalik kepada dakwaan beliau yang mendengar Tunku memberi tahunya ada pemimpin Pas minta rampas harta orang Cina tadi ia boleh dipertikaikan dan berunsur menghasut. Ia sangat meragukan. Zainuddin perlu menyebut nama pemimpin Pas berkenaan kalau ia betul dan benar. Sebagai wartawan beliau dapat menghidu siapa pemimpin yang berjumpa Tunku pada masa itu.

Kalau hanya berbekalkan sekeping gambar lama, saya juga boleh mendakwa seperti mana beliau katakan itu. Sebab saya juga pernah bertemu dan menginterviu Tunku Abdul Rahman sekitar awal 80-an.

Pertemuan dengan Tunku itu saya boleh mereka-reka seribu cerita untuk membela satu pihak dan menentang pihak lain. Siapa pun tidak tahu kalau saya mengarang dan membuat hikayat. Tetapi saya bukan Zainuddin Maidin yang taksub dan jumud kepada parti yang menjadi anutannya. Pada saya kalau salah tetap salah dan kalau benar tetap benar, jauh sekali untuk memanipulasikan keadaan apa lagi untuk sesuatu kebatilan.

Maksud dan tujuan Zainuddin mendedahkan cerita yang tidak sahih mengenai cerita Tunku itu adalah untuk menimbulkan rasa kurang senang masyarakat Cina terhadap Pas saja. Itulah tujuannya. Kebencian dan kohongnya kepada Pas tidak pernah habis.

Langkah Zainuddin itu sebenarnya tersilap. Kalau beliau mengemukakan cerita itu 30 tahun lalu mungkin orang Cina boleh mempercayainya. Tetapi hari ini orang Cina bukan menolaknya tetapi akan gelak kah kah kah mengenangkan betapa dangkal dan naifnya Zainuddin dalam mencari isu atau modal untuk merenggangkan masyarakat Cina dengan Pas.

Generasi Cina hari ini sudah cerdik. Mereka menggunakan otak bukan kepala lutut untuk menerima dakwaan-dakwaan di luar akal seperti Zainuddin Maidin lakukan itu. Kenapa orang Cina protes itu dan tuntut itu ini hari ini, bukan kerana pemimpin Pas nak rampas harta datuk nenek mereka, tetapi mereka tidak dilayan dengan adil oleh kerajaan BN yang ditunjangi Umno. Kepincangan ini dilihat orang orang Cina.

Akhirnya kalau Zainuddin ingin menyelamatkan keadaan Umno yang dalam keadaan nyawa di hujung pedang kini, carilah bukti atau karanglah cerita yang munasabah dan rasional sikit untuk diterima oleh seluruh orang. Dengan mengarai cerita-cerita klasik ia tidak menguntungkan Umno sebalik merugikan parti Melayu berkenaan. Mujahid tentu gembira dengan posting ini? Tak percaya tanya Mat Maslan! [wm.kl.6:00 05/09/10]

9 comments:

Cencaluk said...

Bapak MSO saya amat menghormati akan bahasa dan lenggok penulisan bapak tetapi dari segi Politik saya amat bertentangan dengan bapak kenapa bapak sanggup bersama PAS, saya bukannya muda sangat tapi saya berumur sekitar awal 30an dan saya amat meneliti perjalanan Politik PAS dan sepanjang pengamatan saya PAS sudah banyak terpesong dan terlajak jauh.

Bak kata orang terlajak perahu boleh di undur tapi terlajak kata tanggung sendiri.

Sepanjang apa yang saya ingat setiap apa fatwah atau amanat PAS mengenai UMNO yang mana menentang dan mengkafirkan UMNO hari ini dijilat kembali oleh PAS dan mereka menjadikan hidangan kahas serta lendiri liur mereka ini sebagai hidangan pagi, tengahari dan malam.

Tak pernah terfikirkah kah bapak apa yang dilalui oleh PAS kebelakangan ini amat mengejutkan atau adakah ini balasan ALLAH atas mainan PAS selama ini keatas Al-Quran dan Hadis.

Saya harap bapak akan menjawab komen saya ini.


Sekian

orangkasai said...

tunku bagi tahu zam ni masa jumpa tu, dia minta supaya semua kaum keluarganya (india la) diberi hak-hak keistimewaan macam yang orang melayu dapat.
tunku juga kata dia menangis berguling-guling nak jadi melayu tapi muka dia tetap macam mamak roti juga.
tunku bagi tahu zam minta sirih dan pinang dijadikan tanaman utama.
tunku bagi tahu zam minta jadikan bahasa tamil bahasa kedua....

paksujb said...

tuan mso..
kan ada hadith sahih menyatakan rasulullah melarang sahabatnya dari memarahi arab badwi yang sedang kencing dalam masjid.. bukan MASUK sahaja.. tetapi SIAP KENCING dalam masjid..

memang betul inchek ibrahim membuat kenyataan kerana politik.. tiada sebab lainnya.. itu sebab kalau tak tahu diam kerana bila kita bercakap, orang nampak kebodohan inchek ibrahim..

bodoh ke inchek ibrahim ni..? wallahuaklam.. semoga Allah sentiasa merahmati kita semua!! Amin
http://kedaikuhebat.com

Rozana said...

Yang amat sinikal dengan gerakan Islam dan amat mesra dengan golongan artis dan hiburan. Itulah juga wajah akhbar perdana hari ini.

mso.im said...

Cencaluk, maaf saya tidak tahu apa yang sdr kehendak dan apa yang hendak saya jawab. Kalau sdr merasakan saya taksub kepada Pas dan tidak sebaliknya, minta sdr mengikuti semua tulisan saya dalam blog ini untuk mengetahui pendirian dan rupadiri saya dalam politik.

Saya rasa walaupun sdr bukan muda lagi tetapi sdr juga tidak cukup tua untuk mengenali saya menerusi tulisan politi,wassalam.

JBS said...

Betul balasan Tuan MSO kat Cencaluk Muda tu. Budak ni sebenarnya tak banyak membaca, kalu baca pun Utusan dan Berita. Kalau PAS yang diterajui Ulama yang tiada dijanjikan kekayaan dan harta dunia pun dikatakan sesat, pemimpin UMNO bagaimana? Tolonglah nasihat budak ni Tuan MSO, supaya jangan jadi 'ikan masin', mata sentiasa terbuka tapi tak dapat melihat. Wassalam

Cikli said...

salam tuan,

saya jamin, kalau zam namakan siapa pemimpin pas yang jumpa tunku, mesti seseorang yang telah mati juga. jadi tak bolehlah dia nak menjawab bagi dirinya.

anafakir said...

nama pun cah cencaluk...buah cicah je la layaknya.cuba banding DS Najib dgn TOKGURU- siapa lebih warak,siapa lelbih zuhud,siapa lebih berilm agama,siapa lebih menepati ciri2 ahli sunnah,isteri siapa yg lebih menjiwai muslimah sejati,siapa yg layak utk menjadi imam solat,siapa yg lebih layak utk berbicara soal hukum hakam dalam Islam?kalau cencaluk sudah dpt jawapannya..itulah.Kenapa PAS itu perlu disokong.Jgn pandang selapis.Politik itu luas,halus,dan berlapis2..cencaluk kena mengaji lagi la.soalan anda utk tuan MSO tu..terlalu rendah utk dijawab,soalan bawah standard UPSR..tak perlu dilayan.Hampeh punya persoalan.Kalau cencaluk org Islam yg benar2 faham agama,cencaluk akan memahami silat politik PAS..belajar lagi.Jauh lagi tuuuuu...

Abu Nu'man said...

rasanya cencaluk masih mentak dalam arena politik tanah air... byk lagi yg cencaluk kene belajar agar lebih matang... mungkin encaluk boleh up gred jadi sambal belacan tak pun budu...