Friday, January 27, 2012

Celoteh Murai 02/012

Cadangan Salentia Kepada Burung Botak Mulut Merah

Ha ha ha... rasa nak tergelak juga Murai bila mendengar cadangan Salentia kepada si burung Botak Mulut Merah supaya memastikan sesiapa nak dicadangkan jadi MB Kelantan biarlah orang bersih dan tahu mengenai agama. (Akhirnya yang jadi kayu pengukur agama juga).

Kata Salentia berdasarkan kepada pengalaman politiknya dari tahun 1978, rakyat Kelantan mahukan kepada seseorang kepala yang bersih dan beragama, kalau kepala tidak bersih rakyat akan tolak.


Apa yang Murai dapat mengerti, kalau Umno gagal letakkan calon bersih jangan diharap Kelantan akan bertukar tangan. Kali ini Murai bersetuju (sedikit sahaja) dengan kata-kata Salentia itu. Dia juga menerima seseorang yang hendak jadi pemimpin itu haruslah bersaksyiah baik, berperibadi dan tahu membaca al Fatihah dengan tajwid dan makrab yang betul.

Baguslah ... dan memang itulah ciri-ciri untuk jadi seorang pemimpin. Tetapi soalnya apakah Umno Kelantan atau si burung Botak Mulut Merah ada calon demikian? Apakah di dalam Umno Kelantan ada orang-orang yang boleh melawan si Kopiah Tajam, Kopiah Leper, atau Kopiah Berbunga? Orang-orang ini tahu mengenai agama dan layak duduk di hadapan untuk menjadi imam. Sebutan mereka jauh lebih baik dari Salentia sendiri yang masih terlupa apakah Zohor dua rekaat atau Subuh empat rekaat, he he..

Salentia bercakap dan menumpahkan idea senang, sesenang hendak pancut kencing semasa balik ceramah, turun dari kereta tidak kira di mana, terus pancut. Untuk mendapat pemimpin yang 'beroma' anda tunjukkan itu payah, apa lagi dalam sekolah politik Umno yang jauh bezanya dengan sekolah politik Pas.

Usah pergi jauh untuk ukur sejauh mana cerdik dan bodoh anak sekolah Umno tenguk kepada pencapaian diri Salentia sendiri. Dia belajar dengan silibas Umno sejak Tadika kepada peringkat kelas tambahan. Nak kata dia lulus universiti Umno, tidaklah pula gagal memanjang.

Perhati bagaimana prinsip politiknya, perangainya, tuturkatanya, mulutnya, mukanya dan serba serbi mengenianya. Ketiaknya hangit sampai ke Amerika. Itulah jenis anak murid dari sekolah Umno. Murai pernah kata kalau al Quran belum ditutupkan lagi (khatam) mungkin kisah kerencaman politik Salentia akan dimasukkan dalam Quran. Akan ada satu surah menceritakan bagaimana jahat, tidak beradab dan busuknya si Salentia ini.

Justeru penatlah juga bagi Umno hendak mencari orang yang disebut Salentia itu. Si Lembu Makkah dan Beruang Air yang sedia ada tidak memenuhi syarat-syarat itu. Si Lembu Makkah hanya nampak baik tetapi dungu dalam tindakan politik. Penakut membuat keputusan dan selalu bermainan play safe.

Manakala di Beruang Air pula nampak sahaja besar tetapi lebih kurang si Lembu Ma
kkah saja kebetulan mereka juga duduk sekubang. Perut buncit hisap corot malam-malam melangut di kelab dangdut.

Menurut firasat Murai nampaknya Kelantan masih terus diperintah oleh kumpulan kopiah untuk pilihan raya akan datang. Cuma Murai ada satu cadangan untuk si burung Botak Mulut Merah, kalau Umno hendakkan calon yang pandai baca kitab dan al Fatihah tetapi tidak faham apa yang dia baca, ada, itu dia yang duduk di Genting, Tumpat sana.

Dia ni pandai baca kitab dan intonasi suaranya juga saling tak ubah seperti tok dalang royang kulit, dia ini lebih baik dari Salentia. Moleklah kalau Umno cadangkan dia untuk berdepan dengan si Kopiah Tajam..ooooooikkkkkk.....ya sina Pak Dogol.


Murai: Lebih baik burung Cap Tuli jadi MB.
Post a Comment