Saturday, January 28, 2012

Susupan Pagi

140 Pengusaha IKS Wiradamai Tunggu Raja Nong Chik

Menteri Persekutuan dan Kesejahtraan Bandar Raja Nong Chik jangan saja memberi tumpuan ke Parlimen Lembah Pantai tetapi hendaklah juga ikut sama menjenguk kawasan lain.

Walaupun Nong Chik dijangka akan bertanding di kerusi Parlimen Lembah Pantai, tetapi sebagai menteri beliau patut ikut sama mengambil berat kawasan-kawasan lain juga kerana kedudukan beliau adalah menteri menjaga wilayah dan masyarakat di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Bukan saja masalah rakyat di Lembah Pantai yang perlu dibantu dan diatasi tetapi rakyat di kawasan lain juga sangat memerlukan jasa baik menteri berkenaan itu. Jangan mentang-mentang kita hendak bertanding di Lembah Pantai, maka tumpuan siang malam di kawasan berkenaan saja.

Semacam sudah pasti Nong Chik akan bertanding di Parlimen Lembah Pantai. Bekas calon Umno yang tewas kepada Nurul Izzah Anwar, Sharizat Abdul Jalil besar kemungkinan tidak akan dicalonkan semula di situ.

Isu dan masalah projek lembu gemuk (NFC) yang menimpa dirinya turut terbelit sama ke leher Sharizat. Malahan tali lembu itu bukan menjerut suami dan keluarga
nya tetapi menjerut lehernya sama. Tahi lembu suami Sharizat pula sudah membusuk Umno bukan saja di Kuala Lumpur tetapi di seluruh pelusuk negara.

Salah satu kawasan yang perlu dijenguk segera Nong Chik ialah di Setapak melihat bagaimana nasib 140 orang perniaga di kawasan Industri Serdahana di Wiradamai Setapak yang kini seperti berada di dalam keadaan telor di hujung tanduk.

Nasib mereka kini tidak ketentuan hala apabila ruang kedai yang mereka sewa sekarang ini akan dibongkar untuk dibangukan projek mewah oleh sebuah syarikat kolongmerat.


Mereka yang menyewa ruang kedai itu kebanyakanya bumiputera yang bergantung hidup sepenuhnya kepada perniagaan di situ. Kebanyakan mereka mengusahakan bengkel kereta, perabut dan sebagainya. Yang merungsingkan ke manakah mereka hendak membawa perniagaan itu selepas ini apabila ruang kedai yang mereka duduki kini dibongkar.

Surat agar berpindah sudah pun diterima oleh tuan punya kedai yang kemudian mengarah mereka keluar. Apa yang mereka bingung dan sedih sekarang ini mereka menjadi mangsa kepada kerakusan pembangunan pihak tertentu yang tidak peduli nasib peniaga marhain.

Sudah 18 tahun mereka mencari makan di situ. Rung kedai yang mereka sewa merupakan milik setinggan yang dipindah dari Kampung Baru dan Keramat yang terlibat dengan pembinaan laluan LRT. Kebanyakan tuan kedai tidak berniaga sendiri tetapi memberi sewa kepada pengusaha berkenaan.

Yang paling mengusarkan mereka lagi, katanya tuan kedai telah bersetuju untuk keluar seperti mana diarahkan. Tuan kedai tidak menjadi masalah kerana mereka mungkin diberikan pampasan. Tetapi yang ketidaktentuan hala dan terus ditimpa malang ialah para peniaga itu. Mereka dikatakan tidak akan mendapat apa-apa pampasan.

Apa yang berlaku itu dirasakan tidak adil kerana sepatutnya yang menerima pampasan ialah para perniaga kerana merekalah selama ini yang menghidupkan kawasan berkenaan. Kebanyakan tuan kedai tidak pun datang menjenguk dan mereka mendapat sewa percuma kerana bangunan itu dibangunkan dengan biaya DBKL, begitu juga dengan cukai tanah berkenaan tidak pernah dibayar.

Kawasan seluas kira-kira 80 ekar itu merupakan tanah milik DBKL tetapi kini katanya sudah pun bertukar tangan kepada sebuah syarikat bernama 59iNC yang kemudiannya menyerahkan kepada MRCB untuk dimajukan.

Mengenangkan nasib perniaga itu ia tak ubah seperti bola. Katanya mereka telah lenguh berusaha mengadu kepada beberapa pihak tetapi tidak memberi hasil diharapkan. Begitu juga hajat mereka untuk berjumpa dengan Raja Nong Chik telah diusahakan tetapi belum berjaya.

Mereka memberi amaran sekiranya segala usaha diaturkan gagal kemungkinan tindakan drastik akan diambil. Seorang pengusaha berkenaan mereka sudah lama bersabar tetapi tahap kesabaran itu akan berakhir juga. Jadi sebelum berlaku sesuatu yang tidak diingini elok kalau Raja Nong Chik mencemar duli menjejak bumi Wiradamai yang kini sudah tidak berapa damai lagi. [wm.kl.7:44 am 28/01/12]

No comments: