Tuesday, January 10, 2012

Selepas Maghrib

Udin Jangan Melihat Pas Dalam Cermin Retak

[kemaskini] Udin anak Yassin mempertikai tindakan Pas memecat Hasan Akidah sebagai tidak bertimbang rasa kerana tidak meminta Hasan memberi tunjuk sebab. Udin anak Yassin tidak tahu apa yang berlaku dalam Pas. Kalau setakat berpadukan kepada media PB selamanya Pas dilihat huduh dan tidak adil. Udin janganlah melihat Pas dalam cermin yang retak.

Soal tunjuk sebab kepada Hasan Akidah tidak timbul sebenarnya. Peluang untuk merayu kepada Majlis Syura Ulamak itu adalah keadilan dalam Pas. Itulah timbang rasa paling tinggi dan 'constitution'. Kalau Pas zalim dan kejam, peluang itu tidak diberikan. Hak Hasan Akidah itu ada dalam perlembagaan.

Sesiapa jahil mengenai organisasi Pas boleh beli perlembagaan Pas, tenguk dan fikir sendiri. Atau kalau sudi hantarkan alamat saya boleh tolong bantu kirimkan.

Pertemuan mahabbah di antara Hasan Akidah bersama Haron Din, Abdul Hadi Awang dengan Mursyidul Am Nik Abdul Aziz di JKR 10 di Kota Bharu adalah 'tunjuk sebab' yang tulen diberikan kepada Hasan. Pertemuan itu dibuat untuk menyelesaikan pertelagahan sebelum ini. Pertemuan itu mengandungi berbagai maksud dan tujuan antaranya ialah memberi peringatan kepada semua pihak agar henti bergaduh.

Dalam pertemuan itu semua khasnya Hasan Akidah berjanji untuk berdamai. Tetapi Hasan Akidah melanggar 'janji' itu. Beliau mempertikaikan apakah dia tidak boleh sentuh Anwar. Iya dalam keadaan dan suasana hari ini tidak elok dia menyentuh Anwar. Apa disifatkan Nik Aziz, Hasan tidak senonoh itu benar. Apa kata Abdul Hadi Awang Hasan tidak arif mengenai feqah politik betul. Anwar sebagai rakan dalam PKR suka atau tidak suka dia kena diamkan saja sebagai menghormati persepakatan.

Hasan Akidah cuba menunjukkan dia hebat dan kuat. Saya kira dia tidak fikir pun yang Pas akan memecatnya. Dia merasakan kalau Pas memecatnya dia boleh melemahkan Pas di Selangor. Pemecatannya difikir akan menjadi penganggu kepada Pas. Pas tidak berfikiran seperti Hasan Akidah.

Dalam parti, Pas ia akan mengutamakan soal pokok dari soal cabang. Bagi Pas untuk menang di Selangor soal cabang manakala soal Hasan - tindak tanduknya adalah soal pokok. Sebab cara Hasan itu boleh melemah dan menganggu kosentrasi Pakatan untuk merampas Putrajaya. Mungkin Hasan tidak bersetuju dengan Pas, tindakan baik ialah beliau keluar sebelum diberikan dua kad kuning.

Bagi Pas menerima Anwar dalam konteks polis harus, manakala membiarkan Hasan yang memalu kawan dalam deram sendiri adalah haram. Sebagai parti Pas akan memilih harus dari haram.

Pas tidak tamak kepada kuasa. Jadi kalau Hasan mengatakan Pas melebihi Anwar darinya adalah tidak betul.

Berbalik kepada dakwaan Udin anak Yassin tadi yang Pas tidak adil sepatutnya Udin tenguk ke dalam dirinya sendiri dulu. Apakah parti itu adil dan lebih bertimbang rasa berbanding dengan Pas. Pastikah? Udin kena kencing dalam tempurung dan renung lama-lama.

Di sini saya nak ambil dua contoh saja bagaimana Umno zalim dan kejam ke atas ahlinya. Pertama ialah apa yang berlaku ke atas Inchek Ibrahim Ali. Ibrahim Ali dibuang sebagai ketua bahagian Umno 2004 tanpa ada sebab-sebab munasabah. Dia juga dinafikan bertanding dalam pilihan raya yang akhirnya menyebabkan dia bertanding atas tikit bebas.

Ibrahim mengamuk sakan. Bukankah itu disebabkan ketidakadilan Umno kepada ahlinya. Ibrahim dikatakan meghabiskan RM6 juta untuk membangun dan membina Umno Pasir Mas. Alih-alih beliau dinafikan haknya. Apakah itu tidak dinamakan zalim?

Satu kes lagi melibatkan bekas setiausaha Umno Tanah Merah sdr Amran. Amran dipecat sebagai setiausaha secara tektikal. Beliau telah mengadu kepada ibu pejabat Umno tetapi tidak dilayan. Alkhirnya beliau ambil tindakan mahkamah menyebabkan dia dipecat. Anih dalam kes di Tanah Merah pencuri dan penyamun bebas yang mengadu ditangkap dan dihukum. Apakah itu bertimbang rasa? Jawab Udin?

Apakah Umno sebelum menghukum Amran itu Umno minta tunjuk sebab. Atau telah Umno layan sewajarnya laporan beliau yang disertakan dengan bukti-bukti menunjukan dakwaanya benar. Kenapa terjadi terbalik kod di Tanah Merah kerana Umno hanya melayan dan memberi keistimewaan kepada ahli yang kaya manakala ahli yang marhain terus dihaprakkan.

Sepatutnya sebelum Udin mengatakan Pas tidak timbang rasa dia buka dulu fail melibatkan Amran ini. Apakah Udin terlupa kerana terperanjat dengan pembebasan Anwar?

Pemimpin Umno janganlah hendak menuduhkan Pas zalim, kejam kepada ahlinya kalau kita sendiri juga bertindak jauh lebih kejam. Kata gemula datuk saya, jangan sesekali nak buka syarikat ubat kurap kalau ditubuh kita penuh dengan panau dan kurap. [wm.kl.8:15 pm 10/01/12]

1 comment:

AYMI said...

Hasan Ali itu Ahli Parti PAS. Kalau nak buat ikut cara sendiri kena buat parti sendiri la. Simple.