Tuesday, January 17, 2012

Susupan Petang

Majlis Temu Mata
Kenapa Pas R Panjang, Pasir Mas Tidak Buat?


Akhir-akhir wakil rakyat kerap turun padang untuk berjumpa dengan rakyat dan pengundi. Berbagai aktiviti dianjurkan untuk mendekati rakyat. Kegiatan bukan saja terbatas dalam kawasan masing-masing tetapi turut juga dibuat jauh dari kawasan termasuk di sekitar Kuala Lumpur dan bandar besar lain.

Misalnya pertemuan dengan anak-anak Kelantan diluar negeri anjuran Persatuan Anak-Anak Kelantan Di Perantauan (Perakan) dengan kerjasama Pas kawasan sesuatu usaha yang baik dan patut dipuji. Majlis dinamakan Bertemu Mata dapat merapatkan hubungan antara anak-anak Kelantan dengan kerajaan negeri.

Cara ini molek kerana ada sesetengah wakil rakyat yang tidak memegang jawatan penting tidak dikenali rakyat. Saya sendiri masih belum kenal rupa wajah dua orang wakil rakyat walaupun sudah tiga tahun mereka bergelar YB.

Sepatutnya majlis ini bukan saja kerap diadakan menjelang pilihan raya, tetapi sepanjang masa. Wakil Rakyat atau pimpinan negeri seharusnya melawat mereka dari masa ke semasa untuk mengenali masalah mereka di rantau orang.

Kebanyakan anak-anak Kelantan di rantauan tidak memerlukan bantuan kebendaan tetapi cukup untuk menjalani hubungan silaturahim dan bertemu mata saja untuk mengelakkan akan tersepak wakil rakyat di tengah jalan.

Dalam hal ini saya memuji langkah para pemimpin dan juga wakil rakyat yang mengambil berat dan tidak pernah jemu mengadakan hubungan dengan rakyat Kelantan di luar. Beberapa pertemuan mengikut kawasan parlimen telah pun diadakan di sepanjang tahun lalu dan awal tahun ini. Terbaru ialah majlsi Temu Mata Anak-Anak Jeli yang berlangsung di Taman Desa Minang Gombak.

Majlis itu yang dihostkan sendiri oleh Yang Dipertua Pas Jeli Apandi Mohamad bersama isterinya Kak As. Semua pemimpin Jeli juga turut sama hadir di majlis itu, dari tinbalannya Abdullah Yaacob, penyelia Dun Bukit Bunga Rafly dan lain-lain. Seramai 200 orang hadir yang terdiri daripada anak-anak Jeli.

Di majlis itu turut sama hadir ialah Exco Abdul Fatah Mahmod dan juga Pengarah Pengundi Luar Wan Hasan Wan Ibrahim dan Pengarah Latihan dan Strategi PKR Kelantan Dr Wan Suhaimi Wan Daud.

Sementara pada sebelah malamnya pula giliran Pas kawasan Machang mengadakan majlis yang sama bertempat di Dewan Millenium Gombak. Semua pemimpin Pas Machang turun termasuk YDP Zulkifli Mamat, timbalannya Dr Mohd Fadzil Hassan dan lain-lain.

Majlis anjuran Pas Machang itu saya kira amat berjaya berpandukan kepada kehadiran. Lebih 400 orang hadir di mana 60 peratus terdiri anak-anak muda. Apa yang menariknya Pas Machang adalah paling aktif dalam mengadakan hubungan dengan pengundi luar. Mungkin juga disebabkan kedudukan salah seorang Adunnya memegang jawatan Exco dan manakala Zulkifli sendiri yang mesra rakyat.

Kalau semua YDP rajin dan aktif seperti Pas Machang rasnaya Pas tidak ada masalah untuk menawan pengundi luar dalam pilihan raya kelak.

Sebelum ini Pas Tanah Merah juga mengadakan majlis yang sama. Pas Pasir Puteh walaupun tidak mengadakan majlis seumpama itu tetapi peranan dimainkan Adun Semarak Wan Hassan Wan Ismail yang kerap mengadakan pertemuan dengan anak-anak Pasir Petah dan gerakan secara solo dilakukan Adun Limbongan Drs Zainuddin Awag Hamat merapatkan rakyat dengan Pas kawasan itu.

Pas Kota Bharu juga kerap mengadakan pertemuan dengan anak Kelantan di Kuala Lumpur. Sempena hari raya Aidi fitri tidak lama dulu Pas Kota Bharu dibawah pimpinan Cikgu Rahim Abdulah bersama Takiyuddin Hassan telah mengadakan pertemuan di Lembah Pantai.

Bila bercakap mengenai pertemuan atau majlis Temu Mata ini sedikit agak terkilan dengan beberapa Pas kawasan lain yang belum mengadakan majlis seumpama itu. Apakah Pas kawasan ini tidak melihat akan keperluan dan kepentingan majlis serupa itu? Atau mereka ada cara lain atau menanti arahan daripada Tok Guru?

Sepatutnya semua Pas kawasan mengikut jejak langkah Pas kawasan yang telah mengadakan majlis dan pertemuan itu. Misalnya Pas kawasan Pasir Mas dan Rantau Panjang tidak pun terdengar riak risik untuk mengadakan majlis yang sama. Apakah Pas kawasan ini selesa dengan kedudukan hari ini?

Apa yang Hanifa Ahmad dan Abdul Fatah Haroh buat, atau mereka tidak ada kemudahan dan rangkaian untuk menganjurkan pertemuan seumpama itu. Kalau itulah masalahnya mereka yang lain boleh mengambil inisiatif untuk membantu Pas Rantau Panjang dan Pasir Mas. Mialnya orang yang rajin dan ikhals berkerja seperti Abdul Hamid Aziz perlu diberi peluang untuk merapatkan hubungan pengundi luar dengan Pas kawasan.

Pas Pasir Mas perlu melantik Hamid sebagai kooradinator pengundi luar di kawasan ini. Begitu juga Pas Rantau Panjang kalau Abdul Fatah ketiadaan masa dia boleh lepaskan kepada bekas Ketua Penerangannya yang kini tidak memegang apa-apa jawatan Rushdan Mustapa untuk menguruskan hal ini.

Biar mereka atur majlis kemudian panggil kedua-dua YDP itu untuk bersamanya. Cara itu juga akan merapatkan hubungan dan ukhwah di antara mereka dengan pimpinan kawasan dan pengundi luar.

Mungkin untuk Pas kawasan lain seperti Kuala Krai, Gua Musang, Pengkalan Chepa, Kubang Kerian ataupun Tumpat dan Ketereh tidak perlu kerana kedudukan Pas di kawasan itu sudah kuat dan ampuh. Tetapi Pas Rantau Panjang dan Pasir Mas tidak boleh memandang mudah, mereka perlu berbuat sesuatu bagi memastikan pengundi luar pulang dan mengundi bulan. [wm.kl.6:46 pm 16/01/12]

No comments: