Thursday, January 12, 2012

Komentar Pagi

Muhammad Alwi Belum Cerdik Politk

Pagi ini baru saya tahu kenapa Annuar Musa tidak mudah untuk menyerahkan jawatan ketua Umno Bahagian Ketereh kepada kawan sepencari ikan sepilarnya, Muhamad Alwi Che Amat. Ikutkan adat sudah lama Annuar perlu menyerahkan jawatan ketua bahagian kepada sahabat sekolajnya itu.

Bintang politik Annuar kini sudah pudar dan menunju ke gelapan. Annuar sudah mengalami kekalahan dalam segenap kubang politik. Kalau bukan kerana "gedebe merah" yang disokong padu oleh anak-anak muda kebanyakannya berjiwa hijau, sudah lama Annuar terbungkus dalam acak macam Pak Dogol, Samat, Wak Yah dan lain-lain watak sesudah keletihan dan tamat berlari di kelir putih.

Selain itu maruah dan reputasi dirinya turut tercalar dan kelihatan kotor bila dikaitkan dengan beberapa kejadian dan skandal. Misalnya pengelidahan rumahnya oleh SPRM serta 'pemenjaraan' Mercedes WCA 1 disyaki berhubung wang rakyat termiskin PPRT memberi kesan buruk kepada maruahnya.

Selain itu Annuar satu kejadian atau peristiwa yang mengstigma di dalam kepala rakyat Kelantan sungguh dikesali ialah apabila Annuar dikatakan telah menobatkan Tengku Ibrahim Indraputra sebagai sultan Kelantan di bawah pohon ketapang di Ketereh.

Keburukan itu ditambah lagi dengan Annuar Musa juga dilihat menampalkan dirinya sebagai pemimpin yang sombong dan angkuh, yang tidak begitu mengambil berat kepada rakyat negerinya sendiri.

Semasa menjadi timbalan pengerusi selepas itu dinaikkan pangkat menjadi pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan dan juga menteri, Annuar tidak pernah berikhtiar untuk membangun Kelantan seadilnya sebaliknya menutup peluang yang ada kepada Kelantan.

Beliau gagal menggunakan kuasanya sebagai ketua Umno untuk memberi keadilan sebaliknya beliaulah dikatakan melarang keras Kelantan dimajukan. Sikap ego Annuar dan dasar aparteid masa itu akhirnya merugikan dirinya sendiri. Hari ini apalah jasa dan bakti Annuar kepada Kelantan sepanjang penglibatannya sebagai pemimpin Umno Kelantan. Annuar tidak memiliki apa-apa mercu tanda politik. Rakyat Kelantan tidak pernah merasai walaupun secebis budi Annuar.

Berlainan dengan Muhammad Alwi, beliau hanya kalah sekali saja di Dun Kok Lanas, selepas itu menang sebagai ahli Parlimen Ketereh kemudian kini menyandng Adun Kok Lanas. Beliau tidak dikaitkan dengan sebarangan penyelewengan kecuali dikenali sebagai ahli politik "bobok". Bobok ini ialah nakal, lucu dan tidak berapa senonoh. Ada juga iras-iras cerdik bodoh, bodoh cerdik.

Kelebihan Muhammad Alwi juga dia seorang anak tok guru, Tok Guru Haji Che Mat (walaupunpun tok guru itu tidak dikenali oleh tok guru Nik Aziz). Tok Guru Che Mat ayah Muhammad Alwi ini dikatakan meninggal dunia secara msiteri. Orang Ketereh khususnya kampung Kerawat mengetahui cerita ini.

Kehebatan besar Muhammad Alwi yang tidak ada kepada Annuar Musa ialah, beliau dilahirkan di Makkah dan tali pusatnya dimakamkan di sana. Dalam erti kata lain Muhammad Alwi mempunyai status dua warganegara, Malaysia Kelantan dan Makkah Arab Saudi.

Atas kehebatan itu sepatutnya Annuar Musa telah menyerahkan jawatan ketua Umno Ketereh dan beliau boleh berihat. Tetapi kenapa Annuar Musa tidak serahkan kepada Muhammad Alwi? Ada sebab dan alasannya.

Pagi ini baru saya tahu akan sebab dan musbabnya. Rupanya jauhari mengenali manikam. Annuar sudah tilik dari segenap jerung dan segenap sudut luar dan dalam akan sejauh mana kemampuan dan kecerdikan Muhammad Alwi. Seseorang yang hendak jadi ketua, jadi pemimpin memerlukan beberapa ciri-ciri dan sifat-sifat tertentu. Antaranya ialah kecerdikan akal dan ketinggian budi. Kepetahan bercakap dan juga tahu meletakkan nilai buah yang dicakapkan. Dalam pada itu dia perlu juga mendengar kata orang lain dan tidak menganggap semua pandangan dan idea kita bernas.

Hujah juga perlu kemas dan perlu mantap barulah ianya diterima dan dianggap orang kita sebagai pemimpin yang hebat dan berkualiti. Tetapi kalau hujah tidak mantap, lemah dan bertaraf kebudak-budakkan macam mana kita hendak jadi pemimpin. Pemimpin akan diuji dan dilawan hujannya sepanjang masa. Kehebatan atau pun ukuran 'kebisaan' seseorang pemimpin apabila ialah pada hujah-hujahnya.

Rupa-rupanya sebab kenapa Annuar Musa tidak melepaskan kepada Muhammad Alwi jawatan ketua Umno Ketereh kerana kelemahan itu. Muhammad Alwi dangkal dalam membawa sesuatu hujah. Semasa berucap dalam perhimpunan agung Umno sebagai wakil Umno Kelantan baru lalu saya perhati hujah-hujah yang dikemukakannya mantap dan mampan. Saya kagum. Tetapi baru saya tahu rupa-rupanya ucapan dan butir perbicaraan itu ditulis dan ideanya adalah perkongsian dengan beberapa pemimpin lain.

Memang hujah Muhammad Alwi atau pun campur tangan dia dalam isu-isu yang dibangkitkan meletakkan dirinya kurang cerdik dan cetek. Mungkin perkara ini tidak disedarinya kerana dia syok dengan kebolehannya membaca petikan hadith sedangkan pemimpin Umno lain agar jahil walaupun tidak sedia mempraktikannya.

Misalnya cadangan beliau supaya Abdul Hadi Awang juga dipecat dari Pas sama Hasan Akidah seperti mana dilaporkan hari ini jelas menunjukkan kedangkalan idea dan akalnya. Muhamad Alwi berkata Abdul Hadi juga membelakangkan parti kerana telah mengadakan perjumpaan dengan Abdullah Badawi untuk menubuh kerajaan perpaduan, maka presiden Pas itu patut dipecat.

Tegas beliau beliau tahu kerana beliau juga terlibat dalam mengatur perundingan. (Untuk pengetahuan Muhammad Alwi saya juga tahu. Pertemuan dan perundingan untuk penubuhan itu diadakan di sebuah hotel di Damansara terletak tidak jauh dari rumah Hasan Akidah dan Abdullah Badawi). Oh rupanya Muhamad Alwi juga terlibat sejauh itu? Di bawah kanun keseksaan Akta 301 orang terlibat juga boleh dihukum gantung.

Memang cadangan untuk menubuhkan kerajaan perpaduan itu dibantah oleh Tok Guru Nik Aziz sebab beliau diberi maklumat dan cocokan yang salah. Tetapi untuk pengetahuan Muhammad Alwi selepas Pas tidak menerima cadangan itu Abdul Hadi tidak terus berusaha untuk melaksanakannya. Dalam kata lain Hadi akur kepada keputusan jemaah. Bila muktamar membuat keputusan dan ketetapan Hadi tidak lagi terus menerak untuk membentuk kerajaan perpaduan.

Isu Hasan Akidah dan Abdul Hadi berlainan yang sepatutnya difahami oleh Muhammad Alwi yang berhajat untuk jadi Ketua Umno Ketereh itu. Sebagai orang bakal menjadi pemimpin hebat Muhammad Alwi tidak sepatutnya mengulas isu-isu kacang butir atau cuba mengambil kesempatan perkara yang furuk.

Tetapi nampaknya Muhammad Alwi naif benar untuk memahami keadaan itu. Kalau hal seprti itu pun Muhammad Alwi gagal untuk mentafsirkan dan mengelak dari menjadi isu murahan, jadi macam mana Annuar akan melepaskan ketua Umno Ketereh. Ada logiknya juga kalau Annuar terus berminat dan berhajat bertanding di kerusi parlimen Ketereh sekali lagi.

Untuk pengetahuan Muhammad Alwi, pemecatan Hasan Akidah bukan kerana beliau telah mengunjungi rumah bekas perdana menteri, tetapi kerana sebab musabab lain. Kalaulah Pas hendak pecat ahli kerana berjumpa dan berunding dengan pemimpin Umno, tentu ramai yang ahli kena pecat. Yang berunding dengan pemimpin Umno dalam mencari penyelesaian politik bukan saja Abdul Hadi, atau Hasan Akidah tetapi ramai lagi.

Itu Husam Musa, Mustapa Ali, Nasharudin Mat Isa (jadi tukang ikut), Abdul Halim Abdul Rahman, Wan Rahim Wan Abdullah), Mahfuz Omar, Sallahuddin Ayub hatta Muhammad Sabu semua berjumpa dan berunding dengan pemimpin Umno. Malahan ada yang mendapat bantuan dari pemimpin Umno mengikut gran seperti dijanjikan perlembagaan negara. Nik Aziz sendiri juga pernah berjumpa empat biji mata dengan Mahathir Mohamad. Apakah Nik Aziz perlu membuat harakiri?

Tetapi mereka berjumpa dan berunding bukan seperti Hasan Akidah. Perjumpaan mereka dimaklumkan kepada parti. Apabila parti membuat rumusan dan keputusan mereka akur. Berlainan dengan Hasan Akidah dia tidak akur kepada keputusan parti, aktiviti dan gerak gerinya terus menerus menimbulkan keraguan kepada parti. Hasan sepanjang masa selepas keinginannya untuk jadi MB Selangor dia membelakangkan parti. (Saya akan tulis dilain kali bagaimana Hasan begitu excited untuk jadi MB).

Tindakan parti terhadap Hasan itu adalah tepat dan alasannya bukan yang Muhammad Alwi perkatakan itu. Nasihat saya kalau pun Muhamad Alwi hendak bercakap bagi meriuhkan suasana carilah topik atau isu lain yang lebih bernilai dan boleh meletakkan diri anda sebagai seorang politician yang mampan. Jangan sesekali hendak mencuri duit di sebalik bakul jualan orang lain, nampak sangat kita lemah dan kehabisan modal untuk memulakan perniagaan.

Ingatlah berbanding beberapa sisi lain anda masih terbaik dari kalangan 12 ketua bahagia Umno yang ada hari ini termasuk juga dari segi intgeriti dan ilmu agama. Sepatutnya Muhammad Alwi menyedari kelebihan beliau dalam soal ini.
Betulkah baru-baru ini Mat Maslan kena cndeh ke lembu? [wm.kl.11:40 am 12/01/12]

Glosori:

Cendeh ialah tendang ataupun kuis selalunya digunakan dengan kaki belakang.

No comments: