Monday, January 16, 2012

Sesudah Subuh

Pas Bukan Alat Mana-Mana Pihak
Ketegasan Abdul Hadi Tepat


Penjelasan dan ketegasan Presiden Pas Abdul Hadi Awang mengatakan Pas tidak pernah tunduk kepada kehendak dan tekanan mana-mana pihak termasuk DAP adalah satu realiti yang ada dalam perjuangan parti itu.

Bukan saja Pas tidak tunduk kepada rakan DAP yang dilihat banyak mempunyai persamaan dari segi ideologi politik itu tetapi parti itu juga tidak pernah tunduk kepada mana tekan dan kehendaki peribadi mana-mana indidivu.

Atas sifat Pas yang tegas dan konsisten begitulah menyebabkan Pas dapat bertahan sebagai parti yang bermaruah disegani. Abdul Hadi menegaskan demikian pada ceramah perdana di perkarangan stadium Sultan Abdul Halim di Suka Menanti Alor Star dihadapan lebih 30,000 hadirin malam kelmarin.

Ia semua pihak perlu faham dan menerima hakikat apa yang ditegaskan Abdul Hadi itu. Ketegasan yang beliau sebutkan itu terutama dalam mendokong konsep perjuangan Pas bukan menunjukkan Pas keras yang tersalah anggap sebelum ini tetapi demi memastikan Pas tetap utuh dengan perjuangan asalnya.

Hal ini sebenarnya boleh dilihat, Pas tidak pernah mengubah perlembagaan parti seperti mana yang asal termasuk mengenai cita-cita dan matlamatnya. Ketegasan itu adalah keberanian dan keyakinan Pas dengan perjuangannya.

Akhir-akhir ini ada pihak mengatakan Pas kini sudah berubah dan menjadi alat kepadsa DAP dan juga Anwar Ibrahim. Sebenarnya tuduhan itu adalah tanggapan dari mereka yang jahil politik atau berjiwa kecil dan masak berpolitik. Orang yang tidak dapat menyelami perjuangan Pas dan melihat realiti Pas saja beranggapan demikian.

Umno selalu menggunakan alasan itu. Pemimpin Umno yang mengaku bijak dan hebat dalam politik terperangkap dalam tuduhan itu kepada Pas. Sikap ini juga ada kena mengena dengan keadaan Umno yang kehabisan modal.

Mereka dengan mudah mengambil kira apabila Pas menolak untuk berkerjasama politik dengan mereka tetapi boleh duduk bersama DAP, lontaran itu dilakukan kepada Pas. Menuduh Pas telah menjadi kuda tunggangan kepada DAP.

Mereka yang celik politik dan bijak membaca politik Pas sama sekali tidak menerima tuduhan kalangan pemimpin Umno. Sebaliknya mereka memulangan buah keras itu kepada Umno keengganan Umno mengubah perlembagaan dan pendekatan politik itulah menunjukkan Umno ditunggang.

Begitu juga dengan tuduhan mengatakan Pas mendengar kata Anwar Ibrahim juga tidak benar. Adalah dayus kalau Pas yang mempunyai pemimpinnya sendiri tetapi terpaksa mengikut arahan telunjuk orang lain. Orang bijak politik dapat membaca bagaimana Anwar begitu berceramat dan berdiplomasi dengan Pas kerana bimbang kehilangan sokongan Pas. Hakikat politik dalam Pakatan Rakyat hari baik parti Anwar itu banyak menerima bantuan dan pertolongan Pas.

Apa yang Anwar inginkan daripada Pas sehingga Pas mengorbankan prinsipnya yang telah dilakukan oleh Pas? Jawabnya tidak ada. Pas berkawan dan menumpang aura Anwar bukan bererti Pas telah mengorbankan prinsipnya, tetapi itulah kebijaksanaan siasah yang ada kepada Pas kini. Fahaman dan pendekatan Pas dalam hasrat mengimplimentasikan harat perjuangan mereka sudah ke depan waktu ini.

Hendaknya apa yang dijelaskan Abdul Hadi itu disemak dan dihayati oleh semua orang terutamanya orang Pas. Sedar atau tidak sedar apa yang berlaku sebaliknya baik Anwar atau DAP banyak berlunak dengan Pas kerana menyedari Pas adalah rakan yang akan memberi sumbangan untuk kemenangan.

Persefahaman politik di antara ketiga itu juga, Anwar, DAP dan Pas tidak akan mengorbankan mana-mana pihak sebaliknya keuntungan yang diraih nanti adalah keuntungan bersama. Kalau pun mereka berkorban adalah pendekatan-pendekatan dan cara mereka berpolitik sebelum ini yang telah menyebabkan UBN mendapat kemenangan, dan itu masih boleh dimaafkan dan satu keperluan semasa. [wm.kl.16/01/12]

No comments: