Wednesday, January 18, 2012

Sebangun Tidur

Pendedahan Khalid Memalukan Ahsan

Dalam sidang akhbar mengumumkan perlantikan Exco baru kerajaan Selangor Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai mengganti Hasan Ali @ Ahsan Akidah serta rombakan kecil portfolio, Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim mendedahkan sesuatu yang tidak disangka oleh orang ramai iaitu mengenai surat Hasan Ali kepadanya. Oh rupa-rupanya ada protes senyap oleh Ahsan terhadap tindakan segera Khalid itu.

Menurut Khalid, Hasan ada menghantarkan surat kepadanya mempertikaikan tindakannya untuk melantik penggantinya yang dipersoalkan terlalu awal. Menurut Khalid dalam surat itu Hasan memberi tahunya dia masih lagi ada peluang dan ruang untuk merayu kepada Majlis Syura Ulamak. Ertinya Ahsan masih merasakan dia masih ahli Pas padahal secara tektikalnya dia sudah pun bukan ahli Pas lagi.

Tektikal inilah yang Ahsan tidak faham dan sekaligus menunjukkan dia jahil politik. Kalau dia arif dan mengerti tindakan politik, bila parti mengambil tindakan drastik itu bermakna adalah masalah parti disebaliknya. Saya sudah mentafsirkan tindakan drasktik dengan memberi edah selama sebulan itu satu startegi untuk membuang Ahsan.

Itulah kerana terlalu bijak dan pandai cakap hal-hal seni kejahatan seperti urusan pemecatan beliau itu tidak sempat diketahui. Malangnya lagi nasihat orang tidak mahu dengar dan ego dengan kecerdikan sendiri yang tidak banyak membawa untung.

Pendedahan Khalid tentang surat Hasan yang membawa maksud supaya tidak menyegerakan melantik penggantinya sesuatu yang memalukan. Dengan pendedahan itu menunjukkan Hasan yang sebelum ini cakap sedap, keras dan berbunyi tegas jadi sebaliknya. Orang boleh membuat ulasan yang surat itu seolah-olah Ashan menyesal atas apa yang berlaku.

Surat yang didedahkan oleh Khalid itu juga membolehkan orang mentafsir yang Hasan berharap jawatan itu akan terus dipegangnya. Orang mentafsir yang dia hendak merayu dan mengharap rayuan diluluskan. Mungkin Ahsan sudah berbincang dengan mana-mana ahli Majlis Syura Ulamak akan mempertahankan dirinya dan berharap jawatan Exco itu akan kekal kepadanya.

Langkah diambil Khalid itu tidak salah dan tidak perlu dipersoalkan Ahsan. Sebagai seorang yang patuh kepada peraturan dan profesional dalam administratif jujur dalam pentadbiran Khalid bertindak mengikut maklumat dengan menggunakan kuasa yang ada kepadanya.

Katanya dia menerima surat pemakluman dari ibu pejabat Pas mengenai Ahsan Akidah dipecat bertarikh 10 Januari. Menurutnya dalam surat itu tidak pun dijelaskan soal rayuan. Khalid hanya berpandu kepada isi surat berkenaan dan tentulah dia menerima pemakluman itu sebagai muktamad.

Sebagai ketua eksekutif Khalid perlu mengambil tindakan dan menyegerakan mengisi kekosongan itu. Dia perlu berbuat begitu seberapa cepat yang boleh kerana ia ada sangkut paut dengan kepentingan rakyat. Khalid dalam soal ini meletakkan soal rakyat lebih utama daripada memikirkan atau simpati kepada Ahsan.

Ahsan sebenarnya tersalah langkah. Dia sepatutnya memaklumkan surat itu kepada istana Selangor dan bukan pejabat MB Selangor. Di sini kebijaksanaan Ahsan boleh dipertikaikan. Inilah yang dikatakan Ahsan mendapat nasihat yang tidak pandai dan lebih kepada 'kaki pong' sahaja, alhasilnya dia terlepas segala-galannya.

Dengan protes kecil itu saya beranggap Ahsan sayang untuk melepaskan jawatan itu walaupun sebelum ini dia berkata, dia akan terus berjuang samada jadi Exco atau tidak. Kalau dia tidak sayang dan terkedu dengan pemecatannya itu untuk apa dia hantar surat mempersoalkan tindakan Khalid. Kalau kita redha dan merasa kuat dan mendapat sokongan ramai, peduli sama ada Khalid hendak segera atau tidak hendak mencari pengganti.

Tetapi jadi sebaliknya. Ahsan mempersoalkan dan persoalan itu menyebabkan Ahsan kini dilihat sudah terjempit. Untuk pengetahuan Ahsan apa-apa isu atau perkembangan dalam politik ia berjalan dan bergerak begitu cepat dan pantas. Ia laksanakan kereta api laju yang akan meluncur tanpa mempedulikan kepada mana-mana penumpang yang lambat atau merasa dia akan ditunggu oleh keretapi itu.

Ahsan adalah penumpang yang hendak menaiki atau mempermainkan dengan kereta api laju. Walhasilnya jadilah Ahsan seperti hari ini penumpang malang yang mahu naik koc kelas pertama tetapi natijahnya dia ditinggal keretapi.

Nasihat akhir saya untuk Hasan lebih baik beliau redha di atas apa yang berlaku seperti mana yang diucap-ucapkan sebelum ini. Dia pernah berkata kepada saya yang berbunyi begini; "hari ini kalau di Selangor ada pemimpin muda yang lebih berkelayakan, saya akan redha melepaskan jawatan saya kepada pemimpin sebegitu..." Nah pemimpin muda itu kini sudah pun ada dia ialah Dr Ahmad Yunus Hairi dan Dr Rani Osman maka Ahsan hendaklah mengotakan kata-katanya itu.

Sedap telinga saya ketika mendengar pengucapan Ahsan tempoh hari, bangga dengan semangat dan pendiriannya. Sifat begitulah yang dimahui, tetapi apabila sebaik terlepas keretapi laju, Ahsan merembas beg dan bergelepar dan meraung-raung menyebabkan penghormatan saya kepada beliau terus hilang.

Kepada salah seorang penasihatnya, saya sudah cakap Ahsan akan menjadi tumpuan dan kata-kata berbisa kerana kedudukannya sebagai ahli Pas dan seorang Exco. Selepas ini sesudah dia tidak jadi Exco tidak ada siapa akan menghairaukan dia lagi. Justeru mintalah Ahsan berhenti dan pertelagahan beliau dengan Mustapa Ali sudah dimenanginya.

Kalau Ahsan diam dan tidak terus mempersoalkan Pas dia akan tetap kekal sebagai Exco dan dia juga saya yakin akan diberikan tempat untuk bertanding dalam pilihan raya. Percayalah, tekan saya bergaduh dengan jemaah tidak akan menang betapa hebat, gah, bijak mana sekalipun kita.

Saya sudah memberi kata-kata nasihat itu. Apakah ia sampai ke telinga Ahsan atau tidak walahualam, tetapi orang yang mengambil nasihat itu adalah orang yang berada dengannya sepanjang hari dan akan berhubung tidak kurang 10 kali sehari.

Akhirrul kalam, nasib Ahsan hari ini tak ubah seperti ais di dalam gelas yang mengandungi air panas, dia akan mengecil kemudian akan tenggelam didalam gelas larut bersama air kemudian menjadi sejuk. Ibarat bekas air dikedai kopi selepas pelanggan bangun pergi tuan kedai akan mengambil gelas itu dan mencurahkan air bekasan itu ke dalam longkang.

Nampaknya Ahsan kini sudah pun hampir dengan longkang! [wm.kl.5:41 pm 18/01/12]

Ps: Lepas ini saya tidak akan mengulas dan menyebut nama Ahsan lagi kecuali keadaan memaksa, cukuplah.

6 comments:

Anonymous said...

tuan sayut,
awak ni ketinggalan ketapi lah.

Ape yang pendedahan MB yg tak disangka tu?
Hasan Ali kan dah bagi tau dlm sidang akbar dia yg dia dah hantar surat tu kt MB. Bukannya rahsia pon.

kurang cerdiklah awak ni

mohd sayuti omar said...

Terima kasih kerana waaupun otot kemetot tetapi berani juga memberi komen kepada catatn saya. Saya nak tanya apakah dalam sidang akhbar itu, kononnya Ahsan menjelaskan yg di dah hantar surat kepada Khalid Ibrahim. Apakah isu surat itu? Apakah didedahkan atau sebagai kenyataan umum yang boleh ditafsirkan sebagai surat letak jawatan.
Kalau dia kata dia hantar surat secara umum, saya juga menyangka dia meletak jawatan kerana itu sikap anak jantan. tetapi kalau secara umum itu bukan berani dan telus.
Mengejutkan sebab saya tak sangka (mungkin si otat kemetot) ini sudah dapat menyangka yang surat itu adalah protes Ahsan. jadi bila Khalid mendedahkan begitu isi suratnya ia memalukan Ahsan. Pendedahkan itu merendahkan ahsan dan menjatuhkan maruahnya.
Saya tidak pasti apakah si otat kemetot ini faham atau tidak ada yang saya tuliskan. Dahlah tak berani pakai nama sebenar cuba menunjukkan kebodohan pula. Lainlah kalau nak buat komen dan bercakap fasal politik belajarlah dengan Adam Adli mahasiswa yang berani itu jangan belajar dengan pembacuh kopi. Semanji?

azman kamarul said...

salam sdr. mso.Pandangan saya di sini supaya selepas ini erita tentang "orang ini" diberhentikan saja kerana ia tidak lagi menjadi liabiliti kepada PAS.Biarlah dia membawa aqidahnya bersnedirian.

belang said...

1. Hassan masih lg ahli pas yg terikat kpd perkara rayuan 30hari. Jika hassan bukan ahli pas secara teknikal dan taktikalnya, adakah proses rayuan tersebut harus diadakan?

2. Surat dihantar kpd MB adalah betul prosesnya. Adalah lawak exco menghantar surat menangguh pengosongan jawatan exco kpd sultan kerana dalam hal ini MB berkuasa penuh dlm hal2 pentadbiran negeri. Sultan cuma memperkenankan perlantikan atau penggantian exco, itupun dibwh nasihat MB.

3. Jika sekalipun MB tidak memecat hassan walaupun hassan bukan ahli pas juga tiada kesalahan, kerana ahli exco dilantik dikalangan golongan suara majoriti dewan dan bukannya berdasarkan parti. Dan kerana itu kita tidak melihat nama parti ditulis bersebelahan nama dun di atas meja sidang dun.

Bercakap pasal hal pentadbiran, MSO belum lagi khatam dan jauh lagi dari nak memperkecilkan org lain dan... seriuosly adam adli yg berdemo pukul 2am itu diangkat sebagai benchmark?

you need to scan your brain ol man..

Ibnu Batutah said...

Tindakan Khalid tepat, demikian juga dengan komen yang dibuat oleh Tuan Mohd Sayuti Omar.

Juraimi Zainal said...

Komen saya senang jer.. Hassan begitu hebat bila dipanggil oleh media2 bersongkok tinggi... Tapi bila dipanggil beberapa kali dtg meeting tak dtg...

Ada aku kisah si Hasan... Bagi sy dia terlalu obsess...

Ramai lg Dr2 dlm PAS... Sorry to say... Wasalam..