Friday, January 27, 2012

Susupan Tengah Malam

Kenapa Udin anak Yassin Takut Suruhanjaya DiRaja?

Baru-baru ini Ha Najib Razak meminta supaya Udin anak Yassin menyelesaikan isu projek lembu gemuk (NFC) yang membabitkan Sharizat Jalil. Ramai orang tunggu apakah penyelesaian bakal dibuat Udin. Orang mengira dia akan menasihat Shahrizat Jalil supaya berhenti, meletakkan jawatan menteri dan ketua wanita Umno untuk menyelamatkan maruah dan air muka Umno.

Tetapi rupa-rupa tidak, apa yang berlaku Shahrizat hanya mengambil cuti tiga minggu. Selepas itu senyap sendu. Mungkin Udin anak Yassin mengira bila Sharizat bercuti pihak Pakatan Rakyat akan tutup mulut. Dia kira isu itu tidak akan diungkitkan lagi. Rupa-rupanya tidak, selepas itu ada pula pendedahan baru dibuat mengenai kerakusan anak-anak Sharizat berbelanja menggunakan kad hutang bernilai hampir setengah juta.

Najib juga meminta Noh Omar menyelesaikan isu membabitkan Sharizat itu. Semalam Noh Omar bercakap sikit itu pun tersekat-sekat untuk memberi penjelasan mengenai status isu NFC. Dia cuba membela Sharizat tetapi tidak menjadi sebaliknya makin kusut bila mana Noh cerita pula ada syarikat luar negara yang tarik diri dari menyertai projek itu secara tiba-tiba. Beliau tidak jelas nama syarikat itu dan siapa yang membawanya masuk ke Malaysia. Apakah Khairy Jamaluddin?

Memandangkan isu NFC belum selesai dan ia menjadi hantu kepada rakyat, pihak musuh Umno mencadangkan supaya ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja. Dengan adanya suruhanjaya bebas itu isu yang menyelubungi NFC akan terjawab dengan tuntas. Ramai yang bersetuju dengan suruhanjaya itu walaupun ia menghabiskan wang negara.

Tetapi hari ini Udin anak Yassin tiba-tiba membantah, katanya suruhanjaya di raja itu tidak perlu. Siasatan kerajaan terhadap perkara itu sudah mencukupi. Apakah cukupnya kalau polis yang diharap menjaga keselamatan negara siang-siang lagi menjelaskan tidak ada penipuan dalam projek itu? Cukupkah begitu? Belum siasat dah ada keputusan?

Kata Udin sudah cukup SPRM dan polis membuat siasatan. Polis bukan tidak boleh dipercayai tetapi apa yang berlaku sebelum ini membuktikan akan kelemahan. Misalnya dalam kes Anwar yang ditumbuk oleh bekas KP Rahim Nor. Dalam siasatan polis tidak ada apa-apa yang berlaku kepada Anwar. Kata polis Anwar dalam keadaan selamat. Tetapi selepas tubuh Suruhanjaya Di Raja baru dapat tahu bahawa yang tumbuk Anwar ialah Ketua Polis sendiri. Kes ini diingati dan menyebabkan rakyat kurang yakin dengan integriti polis.

Menurut Udin anak Yassin pembangkang mahu melihat projek itu gagal sebab untuk membenarkan apa yang didakwa. Apakah kena mengenai kegagalan projek itu dengan siasatan diraja. Bukankah siasatan itu untuk mengetahui status projek itu dan menyelamatkan kalau ia ada penyelewengan. Hujah Udin anak Yassin nampaknya tidak menempati isu.

Apakah Udin sebenarnya yang takut dan sudah mula mengigil? Bila ada suruhanjaya bebas itu menyebabkan dia juga akan dibabitkan? Perlu ingat semasa projek itu diluluskan yang menjadi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ialah Udin anak Yassin. Udin lah juga yang memperkenalkan Pertanian Adalah Perniagaan. Mustahil sebagai menteri kalau Udin tidak tahu?

Bila Udin nampak takut dengan suruhanjaya bebas itu kini sudah terserlah sesuatu yang sebelum ini hanya berada di benak umum. Kalau Udin tidak terlibat kenapa dia cuba nak stok cadangan penubuhan siasatan di raja itu? Sebagai perdana menteri yang diberikan tanggungjawab menyelesaikan isu itu sepatutnya beliau sokong.

Isu NFC adalah isu besar yuang bakal menumbangkan UBN. Kenapa perlu sayangkan duit rakyat demi menyelamatkan UBN. Bukankah sebelum ini UBN guna duit rakyat untuk mengekalkan kuasa? Biarlah duit rakyat dan kerajaan habis asalkan ia dapat menjelaskan dan UBN tidak tertimpa isu berkenaan. Sikap Udin agak anih kali ini.

Udin anak Yassin harus ralat balik. Dia perlu menyokong penubuhan suruhanjaya bebas itu. Kalau tidak dengan dia sekali akan terbelit oleh tali lembu suami Sharizat itu. Dalam pada itu saya dapat maklumat ada satu lagi perkara yang akan didedah oleh Pakatan Rakyat berhubung projek lembu gemuk itu. Apakah ia akan menarik Udin anak Yassin sekali, tunggulah... Rafizi sedsang menyiapkan laporannya. [wm.kl.11:36 pm 27/01/12]

No comments: