Saturday, January 28, 2012

Membaca Isu

Video Lucah Babitkan Anwar Nak Jatuhkan Najib

Mungkin Ha Najib Razak bercakap benar apabila beliau mengatakan dia tidak tahu menahu mengenai video lucah terbaru membabitkan Anwar Ibrahim yang didedahkan oleh Shuib Lazim. Sebenarnya tidak ada guna sedikitpun untuk Najib menyaksikan video berkenaan apa lagi kalau untuk merangsangkan sex.

Najib atau sesiapa saja boleh melihat video lain yang lebih daring dan menyegarkan engin batin.

Video sex membabitkan Anwar sudah tawar lembar, sudah tidak ada apa-apa yang menggeurkan lagi. Apa lagi kalau yang melakukan itu hanya watak tempelan atau jadi-jadian seperti mana kata Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul bahawa watak Anwar itu hanya tiruan saja. Selama ini mereka yang terngangga menyaksikan video lucah Anwar itu rupa-rupanya menyaksi barang palsu.

Melihat sesuatu yang palsu apa lagi video lucah mendatangkan dua kebodohan. Pertama, kerana melihat benda palsu, kedua, melihat perkara yang mengundangkan dosa. Mungkin di dalam Neraka besok sebahagian penghuninya dari Malaysia ialah mereka yang menonton video lucah!

Kalau benar Najib tidak tahu menahu mengenai video itu bolehkah dianggap ada sesuatu perancangan untuk menjatuhkan Najib dengan penyebaran video berkenaan. Kerana dalam apa juga keadaan dan masa setiap apa juga isu yang dibangkitkan untuk memburukkan Anwar dan Pakatan Rakyat ia akan dikaitkan dengan Najib.

Logiknya semua itu dilakukan demi mengekalkan UBN berkuasa dan Najib kekal sebagai PM. Begitukah?

Hendak tidak hendak ia membabitkan Najib juga. Najib pula pasti kena menyokong sesuatu yang boleh memberi guna dan manfaat kepadanya. Adalah bodoh bagi Najib menolak kelabaan percuma.

Persoalannya kini apakah penyebaran video porno itu menguntungkan Najib? Sejauh manakah rakyat termakan dengan video berkenaan untuk menolak Anwar dan boleh menjamin kemenangan Najib? Melihat kepada perkembangan semasa sambutan rakyat kepada ceramah-ceramah Anwar semakin menggalakkan. Pembebasan beliau dari pertuduhan liwat melonjakkan sokongan.

Justeru Najib perlu membuat kajian terperinci di dalam hal ini, menilai buruk dan baik dan sejauh mana untungnya dengan penyebaran video lucah itu. Jangan pula mengharap untung secukup rugi segantang. Najib sendiri dan penasihat politiknya harus sedar yang rakyat sudah menyampah dan terjeluak dengan penyuebaran video lucah dan pertuduhan liwat ke Anwar.

Kalau ia tidak untung dan Najib sendiri tidak mengetahui, jauh sekali merestui, maka jelas penyebaran video lucah membabitkan Anwar untuk memburukkan Najib itu adalah strategi halus yang diaturkan demikian untuk memburukkan Najib. Video itu hendak menghina Najib sebagai PM berbangsa Melayu dan beragama Islam. Mungkin tujuannya bagi memperlihatkan akan kekotoran dan kenajisan Najib dalam politik?

Kalau telahan ini benar, bermakna sudah ada jarum-jarum halus hendak menyingkrikan Najib menerusi penyebaran video lucah itu. Ia sengaja dibuat bagi menunjukkan kepada rakyat bahawa Najib bermain cemar dalam politik dan seorang yang tidak bermoral. Dalam hal ini orang yang dilihat tidak bermoral bukan saja Anwar tetapi Najib juga. Najib tergamak menyebarkan video lucah hanya kerana mengejar kekuasaan dunia.

Apakah begitu?

Kemungkinan itu tidak mudah untuk ditolak. Sebab ada riak risik dari dalam Umno sudah berbunyi Najib perlu dikerjakan. Saya cukup percaya dan yakin tindakan Shuib Lazim itu ada kena mengena dengan arahan seseorang. Ada sutradara kecil yang mengarahkan agar kisah video lucah itu dicipta dan dimainkan. Orang berkenaan yang menjadi dalang sangat percaya isu sex akan membakar Anwar walaupun dia sudah sedar untuk membakar Anwar persis mahu membakar besi waja.

Namun kerana itulah usaha dan senjata yang ada maka sukar atau mudah ia terpaksa gunakan. Di sini ia adalah serampang dua mata, kalau video sex itu tidak membakar Anwar ia boleh menghanguskan Najib. Bagi si dalang yang menggerak filem lucah itu mereka akan makan kiri kanan - Najib atau Anwar. Anwar adalah musuh semulajadi, manakala Najib ada musuh baru.

Makanya kemungkinan ini Najib perlu menilai sebaik mungkin dan sebijak yang mampu. Permainan Shubai Lazim dan gengnya ini saya tampak bukan saja-saja untuk menyusahkan Anwar seorang tetapi menyusahkan orang lain juga. Ia bukan satu hala sahaja tetapi dua hala.

Najib perlu liar dan cekap membaca riak dalam lautan besar kerana kalau silap membaca ia boleh menenggelamkan dirinya sendiri. Elok kalau Najib berhati dan bertindak penyebaran video tidak bermoral itu sebelum memusnahkan dirinya. [wm.kl.11:00 am 28/01/12]

1 comment:

Cheguman said...

Pandangan yg bernas.