Sunday, August 14, 2016

Berfikirlah secara akademik

POJOK PAGI

Lain gaya dan nadanya kalau orang cerdik bercakap. Ia tidak "senget sebelah" dan tidak menokok tambahkan apa-apa maklumat dan cuba membuat pusingan Y atau pusingan U. Orang cerdik jauh lebih bertanggungjawab.

Saya merujuk ini kepada pandangan Pengerusi Yayaysan 1 Malaysia, Dr Chandara Muzaffar (foto) berhubung kehebuhan orang membuat cerita kononnya Amerika ingin mencampuri urusan negara ini. Tanggapan itu bermula atau ditarik ke situ apabila Jabatan Kehakiman Amerika (DoJ) yang mengemukakan saman awam berkaitan dengan pembelian aset di negara itu yang dipercayai menggunakan wang daripada syarikat menjadi "merdutanda Malaysia" 1MDB.

Dr Chandra menolak sama sekali dakwaan itu dan menganggap apa yang dilakukan Amerika itu mengikut amalan tradisi negara berkenaan dalam menjaga wibawa dan integritinya.


Dr Chandra dikenali seorang intelektual yang berfikir secara rasional dan melihat segala isu dengan fakta. Dia pernah menyertai gerakan Reformasi dan seterusnya menjadi timbalan presiden kepada Parti Keadilan Nasional (PKR) awal penubuhannya.

Saya sudah "menasihati" beliau agar jangan sertai politik kerana orang akademik tidak sesuai dan tidak akan dapat bertahan laman dalam kubang politik.

Mereka tidak mungkin dapat menerima teori "4C" yang saya kemukakan; kontroversi, eksploitasi, publisiti dan hipokrasi.

Ternyata pandangan saya terhadapnya betul. Akhirnya beliau minggat dari kubang politik, dan kembali menjadi pemikir bebas memperjuangkan hak asasi menerusi NGO yang ditubuhnya sendiri. Dr Chandra tidak tahan dengan segala kerenah dan mainan munafik ahli politik.

Pandanganya berhubung kehebuhan kononnya Malaysia sekarang ini hendak dicampuri Amerika, sangat jelas dan tepat. Beliau memberi pandangan yang boleh, bahkan patut dikutip semua orang untuk melihat isu itu dengan adil dan saksama. Tidak perlu kita menjadi pengikut dan pendengar setia tanpa menyelidiki hujung pangkal.

Katanya 1MDB bukan bermula di Amerika, tetapi ia bermula di dalam negara. Sebelum Amerika bertindak mengambil tindakan undang-undang syarikat itu telah disiasat oleh beberapa pihak dan badan di negara ini. Mulanya ia turut disiasat oleh Bank Negara apabila berlaku pengeluaran wang ke luar yang banyak.

Selain itu SPRM juga ikut sama menyiasat. Sebuah badan khas SPRM bersama polis (PDRM), Bank Negara dan lain-lain ditubuhkan untuk menangani isu 1MDB. Begitu juga ia mendapat perhatian serius oleh PAC. Asasnya isu 1MDB hebuh di Malaysia. Jadi menurutnya tidak berbangkit dan tidak boleh dianggap Amerika hendak mencampuri ususan negara ini.

Pandangan beliau itu berasas wajar diambil dan diterima sebagai pandangan yang konkrit. Kita tidak perlu menganggap sesuatu yang kita buat sendiri, seperti penganut anamisme, yang buat patung kemudian menyembahnya sebagai Tuhan. Orang Melayu suka bersikap anamisme, menyembah Tuhan yang bukan Tuhan. DNA anaminse yang tertinggal dalam tubuh badan Melayu seharusnya disirnakan.

Mereka (Melayu zaman batu) buat berbagai-bagai patung dan simbol yang dianggap Tuhan yang kemudian menjadi hantu. Lucunya mereka lari lintang pukang sampai tercabut jubah dan serban kerana takutkan hantu yang dibuatnya itu. Keadaan itu sama dengan tuduhan terhadap Amerika yang kini berasap kononnya hendak campur tangan ke atas Malaysia.

Bagi mereka yang celik mata dan minda tidak mendatar akan menilai sejauh mana dakwaan berkenaan. Ia sengaja dibuat kerana motif tertentu. Amerika mengemukakan saman awam itu benar, tetapi menuduh Amerika hendak campur tangan itu rekayasa semata-mata yang sangat dangkal.

Berapa ramai orang yang berfikiran dangkal di Malaysia ini? Saya tenguk yang mengepalai kedangkalan cara berfikir dalam isu ini ialah para pemimpin Umno khasnya yang menjadi pendolor punggung Najib dan menanti makanan di jemburan dapur Rosmah Mansor. Keadaan ini menyesalkan sekali. Inilah para pemimpin pemusnah zaman.

Yang memainkan isu kononnya Amerika hendak mencampuri urusan Malaysia mereka inilah, yakni pemimpin Umno. Tengok dalam perasmian mesyuarat agung bahagian parti itu seminggu dua ini penuh dan sendak dengan cerita Amerika atau kuasa asing hendak campur tangan.

Bagi yang cerdik mereka tahu isu dimainkan atau direkayasa kerana hendak menangkis dakyah pembangkang yang menggunakan skandal 1MDB sebagai isu untuk menjatuhkan Perdana Menteri. Isu Amerika hendak campur tangan adalah isu yang mahu mengalih pandangan. Itu sahaja.

Hari Umno terutamanya Najib tertekan dengan isu itu kerana beliau sedang disorak oleh dunia. Negara mana yang tidak mengetahui cerita 1MDB yang kehilangan wang beratus ribu juta? Negara yang entah berentah pun mungkin sudah mempertuturkan hal ini.

Kenapa Muhyiddin Yassin, Shafei Afdal dan Mukhriz Mahathir menerima nasib dipecat daripada Umno ialah kerana isu atau skandal berkenaan. Mereka tidak boleh menerima apa yang berlaku dan pembabitan presiden Umno sungguh mengaibkan. Bagi orang-orang bermaruah seperti Muhyiddin, Shafei Afdal itu mereka enggan bersubahat dengan kebusukan menimpa Najib.

Justeru pandangan Muzaffar itu berasas dan bernar. Bagi Chandra isu 1MDB bukan isu campur tangan kuasa asing tetapi ia merupakan isu tentang integriti, amanah, prinsip dan tangugngjawab pemimpin. [d'kramat 10:13 am 14/08/16]

No comments: