Tuesday, August 29, 2017

Pendirian Majlis Presiden selamatkan Azmin dan Rafizi

KENYATAAN

Kenyataan dua perenggan oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) yang dikeluarkan semalam sungguh bermakna sekali. Kenyataan itu menamatkan kemelut dan polimek dalam PH gara-gara sikap Timbalan Presiden Keadilan Azmin Ali yang tidak sejalur dengan aspirasi majlis presiden dan majoriti ahli parti PH.

Azmin sebelum ini cuba menyihirkan PH dengan mengemukakan agenda peribadi beliau untuk terus berusaha untuk membawa PAS. Walaupun usaha Azmin itu dilihat sebagai politik tahap tinggi, namun maknawinya ia lebih kepada kepentingan dirinya di Selangor dapat dihidu oleh khalayak politik.

Monday, August 28, 2017

PKR celaru kerana amal politik munafik

PADANGAN SUBUH

Anwar perlu bendung politik munafik dalam PKR
Rakyat yang benci dan muak dengan kerenah Najib Razak dan kesal dengan kezaliman polisi dan dasar pemerintahannya yang menyeksakan rakyat, lalu nekad mahu melihat kerajaan kleptokrasi ini tumbang tentu kecewa apabila membaca catatan dan ulasan mengenai perkembangan parti PKR nan kini sedang dilanda krisis.

Kenyataan terbaharu Rafizi Ramli yang mendedahkan senario dalam parti cap Mata itu sungguh membimbangkan. Ia bukan sahaja mengelisahkan ahli dan penyokong parti itu sahaja, tetapi terbias kepada parti Pakatan Harapan, kerana PKR masih lagi sebahagian Pakatan Harapan. 

Sunday, August 27, 2017

Mempelajari sihir Azmin Ali

ULAS ISU

Azmin Ali kata rundingan PKR dengan Pas tidak membabitkan Pakatan Harapan. Dia juga kata rundingan itu bukan atas inisiatif dia secara peribadi, tetapi atas arahan parti. Beliau meletakkan jawatan sebagai ahli Biro Politik sebagai "belakang" untuk dipanjatnya.

Jawaban itu mempamerkan timbalan presiden Keadilan itu sudah semacam terdesak atau tidak tahan dengan bingkitan apabila berbagai bicara berhubung tindakannya bertemu dengan Abdul Hadi Awang baru-baru ini. Jelas pertemuan beliau dengan Abdul Hadi menimbulkan keraguan dan kemarahan sesetengah pihak.

Dua perkara dapat difikir dan dinilai sendiri dengan jawaban terbaru Azmin itu. Pertama, kalau pertemuan (rundingan itu) bukan ada kaitan dengan Pakatan Harapan macam mana pula hubungan Keadilan dengan Pakatan Harapan? Apakah Keadilan bercadang atau ada niat hendak meninggalkan Pakatan Harapan untuk bersama Pas? Apakah memang ada rancangan sulit di sebalik pertemuan itu? Hidde projek.

Saturday, August 26, 2017

Pakatan Harapan Kelantan siap sedia untuk tawan Kelantan

SELEPAS SUBUH

Bersama mengibar Jalung Gemilang. 
Peristiwa permulaan yang bakal melakarkan satu lagi sejarah besar dalam politik di Kelantan telah berlaku di Machang Kelantan pagi Jumaat semalam.

Peristiwa itu ialah peluncuran Pakatan Harapan Kelantan (PHK) yang membentuk satu entiti politik baru mengandungi empat buah parti, Keadilan (PKR), DAP, Parti Amanah Negara Malaysia (Amanah) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bagi dinilai oleh rakyat Kelantan.


Sunday, August 20, 2017

Isu Memali kenapa Tuan Ibrahim beriya cadangkan tubuh RIC?

STOP PRESS

Kalau dilihat secara literal cadangan Tuan Ibrahim Tuan Man agar ditubuhkan siasatan di raja (RCI) untuk siasat tragedi Memali wajar untuk menghuraikan sesuatu yang kabur dan belum tuntas di kepala rakyat. RCI itu bagai mana pun tidak menjamin isu seperti Memali itu tidak akan timbul dan terus dijadikan modal politik golongan terdesak selagi ada politik ala Malaysia.

Tetapi dari sudut lain ia boleh diterjemahkan dan membawa berbagai erti lain di sebalik cadangan pemangku presiden Pas itu. Kita tahu RCI akan mendedahkan apa-apa yang tersembunyi dan menjadi misteri selama ini. Walaupun matlamat agar ditubuhkan RCI itu untuk mengenakan Dr Mahathir Mohamad yang dianggap terlibat  dengan tragedi itu ia memberi beberapa implikasi politik kepada pihak lain juga.

Azmin cukuplah jangan letihkan rakyat

SUSUPAN PETANG

Bila PKR tidak serit dan seakan mengalpakan apa yang berlaku dan terus memujuk Pas untuk bersama dalam satu ketumbukan bagi menentang BN, orang yang masak politik bersetuju dengan usaha berkenaan. Itulah politik matang, dan mengesahkan bahawa politik adalah sebuah games.

Sebab itu, bila ada orang menolak Dr Mahathir Mohamad untuk bersama Pakatan Rakyat (kini Harapan) saya merasakan tindakan itu kurang cerdik dan mereka bukan berada dalam sebuah games politik. Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya Nurul Izzah Anwar pada mulanya juga menolak huluran tangan Dr Mahathir.

Tetapi setelah diberi pencerahan dan jaminan Dr Wan Azizah akur dengan huluran salam Dr Mahathir. Tetapi sebahagian kumpulan Orai masih marah dan tidak mahu memaafkan Dr Mahathir atas kesalahan lampau. Tidak mengapa kerana mereka bukan berada dalam games, tetapi di luar pentas politik yang menuntut kebijaksanaan. Orang yang berada di luar politik memang begitu.

Friday, August 18, 2017

Lama tak tabik Pas, tabik sekali

SUARA JUMAAT

Suka saya untuk mengangkat tabik tinggi-tinggi kepada Pas yang tegas dan konsisten dalam keputusan yang diambilnya. Ini dirujuk kepada kenyataan dikeluarkan oleh Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Zuhdi Marzuki (foto) yang mengatakan Pas sukar untuk menerima ajakan PKR supaya parti itu berkolaborasi dengan PKR (Pakatan Harapan) untuk mengelakkan berlaku pertandingan tinggi penjuru.

Kata Zuhdi seperti dilaporkan, jentera Pas sudah bersiap sedia untuk berhadapan tiga penjuru dalam Piraum akan datang. Kerjasama itu menyukarkan Pas dan tidak mungkin kerana Pas sudah mengatur strateginya. "Kalau Pas menerima pelawaan itu Pas kena pusing 180 darjah," begitu katanya membayangkan pelawaan PKR itu mustahil dipenuhi.

Wednesday, August 16, 2017

Keadilan di Kelantan macam Kokiok yang terpisah kepala dengan tubuh

STOP PRESS

Dengan mengambil perhatian kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Keadilan Kelantan Ab Aziz Kadir hari ini yang menerima keputusan Biro Politik parti itu agar beliau dan anggota Keadilan kekal dengan jawatan dalam kerajaan Kelantan, saya mengira elok kalau Pakatan Harapan (PH) mengambil ketetapan tegas sama ada untuk meneruskan kerjasama dengan parti itu atau pun membuat satu sikap tegas.

Bagi PH tidak fasal-fasal lagi untuk terus bersama dengan Keadilan kerana parti itu sudah tidak menunjukkan semangat untuk bersama. Kenyataan yang dibuat oleh Aziz itu jelas bahawa parti itu dan ahlinya di Kelantan lebih mementingkan kepuasan mereka daripada kepuasan rakan komponen PH. Mereka sudah hilang nilai setiakawan.

Tuesday, August 15, 2017

Azmin jangan berperahu dalam gelombang

SUSUPAN SUBUH

Azmin teramat rapat dengan Hadi, kenapa?
1. Azmin Ali mengakui ada rundingan tidak rasmi antara beliau dengan parti agama (Pas). Beliau tidak menjelaskan bila rundingan itu berlangsung dan melibatkan sesiapa. Katanya dia akan memberi tahu apa-apa perkembangan mengenai rundingan berkenaan kepada rakan dalam Pakatan Harapan (PH).

2. Usaha itu katanya untuk mengelakkan berlaku pertandingan tiga penjuru. Azmin menginsafi kalau berlaku pertandingan tiga penjuru (di Selangor) ia boleh mengugat stabiliti kerajaan dipimpiannya kini.

Monday, August 14, 2017

Pertemuan pemimpin PKR dengan Hadi cemaskan Najib?

IKTISAR PETANG

Gambar kunjungan Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail bersama timbalannya Azmin Ali dan naib presiden Dr Shahruddin Badaruddin ke atas presiden Pas Abdul Hadi Awang sebagai menziarahi pemimpin nombor satu Pas itu tampak ringkas sahaja. Sekali pandang ia tidak ada apa-apa yang menarik untuk diperkatakan. Suasana gambar itu dipukul dalam sebuah bilik rehat Abdul Hadi yang agak eksklusif.

Lawatan itu hanya budaya dan tradisi biasa orang Melayu sesuai dengan ajaran Islam menggalakkan sesama Islam mengadakan ziarah dan kunjung mengunjungi ke atas saudaranya yang uzur atau sakit bagi memberi semangat kepadanya. Kunjungan tiga orang pemimpin PKR itu juga atas maksud sama.

Abdul Hadi masih dalam perihatan selepas menjalani pembedahan jantung sebulan lalu. Beliau masih dinasihatkan bercuti dan tugasnya sebagai presiden Pas dipangku oleh timbalannya Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sunday, August 13, 2017

Junjung Amanah Rakyat prinsip perjuangan Amanah

KONVENSYEN AMANAH

Husam merasmi konvensyen Amanah ke II. 
Semalam Parti Amanah Negara(Amanah) Kelantan telah mengadakan konvensyen ke II, yang berlangsung di Wisma Tokguru Nik Aziz di Salor. Tema konvensyen yang dipilih ialah "Menjunjung Amanah Rakyat". Tema itu cukup signifikan dengan suasana politik yang berlaku di Kelantan waktu ini.

Tema itu, mendukung satu tanggungjawab yang perlu dipikulkan oleh semua orang bernama pemimpin dan mereka yang ingin menjadi pemimpin.

Saturday, August 12, 2017

Pola politik Melayu tentukan kerusi Wangsa Melayu

PARLIMEN WANGSA MAJU

Shafei Abdullah, kalah.
Saya terbaca hasrat dan harapan diluahkan oleh Pengerusi Umno Wilayah Persekutuan Teuku Adnan Teuku Mansor untuk menawan sekurang-kurang dua lagi kerusi parlimen dalam Wilayah Persekutuan pada pilihan raya mendatang.
Dua kerusi yang menjadi idaman dan sasaran utama untuk dirampas itu ialah Lembah Pantai dan Wangsa Maju.


Yew Teong Look, pernah menang.
Hari ini Umno Wilayah Persekutuan boleh berbangga dengan memiliki dua kerusi sahaja, Setiawangsa dan Titiwangsa, disamping Puterajaya yang dimenangi oleh Tengku Adnan. Selebihnya kerusi dalam Wilayah; Kepong, Batu, Segambut, Bukit Bintang, Seputeh, Cheras dan Bandar Tun Razak dimiliki oleh pembangkang, Pakatan Rakyat/Harapan.

Friday, August 11, 2017

Pengerusi SPRM jangan bazirkan air liur

NOTA SENJA

Kata Ketua Pesuruhjaya SPRM Dzulkifli Ahmad suruhanjaya itu boleh menyiasat Zahid Hamidi yang didakwa memiliki kekayaan melampau, RM230 juta sekiranya ada asas. Asas itu dijadikan syarat untuk SPRM menyiasat, tegasnya.

Sebenarnya kalau Dzulkifli tidak bercakap lagi bagus mengenai hal ini kerana orang sudah tahu apakah tindakan dan sikap SPRM terhadap Zahid sebagai seorang penjawat jawatan kedua negara ini. Suruhanjaya itu sama sekali tidak berani untuk menyiasat mana-mana individu berkedudukan setinggi Zahid itu.

Bila beliau bercakap menyebabkan orang ramai naik darah kerana sudah maklum macam mana sikap badan-badan penguasat kuasa yang dibawah kawalan pihak berkuasa, seperti SPRM, Polis Di Raja, Kehakiman, SPR dan lain-lain.

Wednesday, August 9, 2017

Lepas jumpa Arul Kanda Pas bagi cop mohon kepada Najib?

ULASAN SUBUH

Tuan Ibrahim kata Pas berpuas hati dengan 1MDB.
Secara umumnya kita mengalu-alukan mana-mana pihak, baik kerajaan, parti pembangkang atau orang perseorangan (profesionalis) mengambil bahagian dan berusaha untuk menyelamatkan harta benda negara, seperti kerugian dialami syarikat perlaburan strategi 1MBD yang sudah diketahui umum dan menjadi penyakit kronik buat Najib Razak dan kerajaan UBN.

Saturday, August 5, 2017

Zahid tak ubah seperti Aphodius Marginellus..

ENEKDOK PETANG

Keadaan Zahid Hamidi hari ini tidak ubah seperti kumbang tahi kerbau (aphodius marginellus) yang menggolekkan tahinya untuk membina sarang baharu. Baginya dia berasakan perbuatan itu sudah bisa dan terror, kerana dapat mengumpulkan tahi kemudian dijadikan kloni untuk bersarang. Walhal kerja menggolek tahi untuk buat sarang itu mencemarkan punggungnya.

Thursday, August 3, 2017

HARAPAN hantar warkah kepada Agong untuk murnikan perlembagaan

KENYATAAN

Dr Mahathir menunjukkan warkah kepada media.
Para pemimpin Pakatan Harapan (Harapan) tidak pernah berhenti dari terus melakukan aksi dan tindakan untuk menjaga maruah dan kedaulatan negara dari kerakusan penguasa hari ini terutamanya perdana menteri Najib Razak yang banyak bertindak di luar kehuluran perlembagaan untuk kepentingan politiknya. 

Wednesday, August 2, 2017

Blog Merah Tinta meneruskan misi amal makruf, korban di Sabah

SESUDAH SUBUH

Sebagai partisifasi blog ini dalam mempedulikan insan seagama serta peneruskan kepada amal makhruf saya berhasrat untuk meneruskan misi Kebajikan dan Kemanusiaan sebagai penerusan usaha sebelum ini.

Tahun lalu atas persepakatan dan prihatin penjengok blog ini kita mengada korban dua ekor lembu di perkampungan Islam Pattani di utara Bangkok. Alhamduliah sambutan dan majlis ibadah berkenaan berjalan lancar dan meriah. Ratusan penduduk setempat ikut menyertai majlis berkenaan.